Bröllop-kontonr

Helga

Trådstartare
Är bjuden på bröllop och fick nu ett konto-nr på mail där de önskar pengar.

Hur mycket ska man ge?
Skriver man namn vem det är från?
Ger man inget annat på bröllopet typ blomma, kort m.m?

Det är en gammal barndomsvän som gifter sig.
 
Jag har aldrig varit med om att det gått till på det sättet och jag tror inte det är speciellt vanligt. Tror du måste fråga någon som är insatt i det specifika bröllopet. Det jag stött på när pengar varit inblandade är:

1. Brudparet önskar uttryckligen pengar som present till t ex en resa. Då framgår det vem/vilka som gett vad.

2. Brudparet vill byta ut presenter genom att gästerna betalar en summa för festen. Jag har varit med om det en gång. Då betalade vi in angiven summa på konto med namn angivet, typ som man gör till en del fester.

Det du beskriver är - otydligt. Fråga!
 
Är bjuden på bröllop och fick nu ett konto-nr på mail där de önskar pengar.

Hur mycket ska man ge?
Skriver man namn vem det är från?
Ger man inget annat på bröllopet typ blomma, kort m.m?

Det är en gammal barndomsvän som gifter sig.
Jag och min sambo satte in 300kr till ett bröllopspar vars bröllop vi var på, sambon och killen har växt upp i samma umgängeskrets men umgås inte aktivt idag. Så himla svårt med summan! Hade vi haft en närmare relation med dem så hade nog summan vart lite högre.
Vi köpte ett kort och skrev att vi satt in ett bidrag till resan samt en lycko önskning.
 
Vi hade så, vi bodde ju redan ihop och ville inte ha saker, utan bidrag till bröllopsresan. På info-sidan så skrev vi att man kunde (om man ville!!) lämna ett anonymt bidrag så det inte skulle bli någon pengahets. Alla har inte råd att ge vilken summa som helst, samt att många lägger mycket pengar på ett bröllop, man kanske köper nya kläder, reser, bor på hotell osv. Vi fick inte från alla, men från de flesta och det var varierande summor, allt från 200 och uppåt. Jag hade inte förväntat mig något, så allt vi fick till resan var en bonus :)
När jag varit på andras bröllop och det varit samma sak, bidrag till resan eller annat så har jag lagt ganska mycket pengar, dels för att jag vill att brudparet ska få en mycket bra resa och så vet jag vad det kostar att bjuda till bröllop. Att bli bjuden på bröllop är inget jag tar för givet, utan jag blir jätteglad och vill bidra med det jag kan :)
 
En av mina bästa vänner gifte sig förra året och önskade sig pengar till bröllopsresan. Vi gav 700 kr. Hade jag varit ensam, så hade jag nog gett 300-400 kr.
 
De önskar sig alltså pengar till sin bröllops resa.
Aha.

Min bror ska gifta sig i helgen och de vill ha pengar till sin bröllopsresa. Jag, syster och svåger enades om att 500/person (totalt 1500) var lagom. Våra föräldrar är döda så jag och syrran är vår brors närmaste släktingar. Mina syskon umgås också ganska mycket trots att de bor långt ifrån varandra och min svåger är som en "extra-bror".

Vi pratade om att även ge något symboliskt och systern och jag bestämde nyss att vi ska köpa en flaska champagne.
 
Är bjuden på bröllop och fick nu ett konto-nr på mail där de önskar pengar.

Hur mycket ska man ge?
Skriver man namn vem det är från?
Ger man inget annat på bröllopet typ blomma, kort m.m?

Det är en gammal barndomsvän som gifter sig.
Vi var på ett bröllop i fjol där dom önskade bidrag till bröllopsresan, vi satte in 500kr och gav ett kort i kuvert på bröllopet med gratulationer och info om att vi satt in summan på angivet konto.
 
Jag/vi har varit på 3 bröllop där de önskat bidrag till resa.
På 2 av dem så hade de en anonym låda vid blommor/presentbordet och på det ena så ville dom veta vem som gav vad. Då kändes det svårt att ge rätt summa.
Sen har jag varit på ett "thaibröllop" där de förväntar sej att bröllopet ska "gå runt" och bli betalt av gästerna (tydligen väldigt vanligt?) enligt brudparet så snittade gästerna på ca 1500:-/person vilket jag tycker är jättemycket!

Vi har aldrig gett mer mer än 500:-/par i värde oavsett om det varit i kontanter eller present när det är vänners bröllop. När det varit nära familj så har vi gett 500:-/pers.
 
Är bjuden på bröllop och fick nu ett konto-nr på mail där de önskar pengar.

Hur mycket ska man ge?
Skriver man namn vem det är från?
Ger man inget annat på bröllopet typ blomma, kort m.m?

Det är en gammal barndomsvän som gifter sig.

Vi har lagt 350-400 kr/person. Inga andra presenter när det är respengar eller kuvertavgift som önskas.
 
Har vart på ett sånt bröllop. Vän till mig, inte jättenära utan mer närmare bekanta. Satte in 1000:- (500 för mig och lika mycket från min sambo)
 
Är bjuden på bröllop och fick nu ett konto-nr på mail där de önskar pengar.

Hur mycket ska man ge?
Skriver man namn vem det är från?
Ger man inget annat på bröllopet typ blomma, kort m.m?

Det är en gammal barndomsvän som gifter sig.

Vi var på min arbetskollega/väns bröllop förra året och de önskade pengar istället för presenter och hade skrivit kontonr i inbjudan.
Vi tänkte vad vi hade köpt en present för och tänkte sätta in 400 kr men ville samtidigt göra något roligt.
Så vi delade upp den summan och satte in lite varje dag i två veckor med "olika" avsändare/meddelanden.
tex.
1 kr från familjen Spänn
69 kr från RFSU
34 kr från Onkel Kånkel osv...
Vi skrev aldrig att det var från oss men konstigt nog blev vi misstänkta direkt, ha ha :rofl:
 
Vi var på min arbetskollega/väns bröllop förra året och de önskade pengar istället för presenter och hade skrivit kontonr i inbjudan.
Vi tänkte vad vi hade köpt en present för och tänkte sätta in 400 kr men ville samtidigt göra något roligt.
Så vi delade upp den summan och satte in lite varje dag i två veckor med "olika" avsändare/meddelanden.
tex.
1 kr från familjen Spänn
69 kr från RFSU
34 kr från Onkel Kånkel osv...
Vi skrev aldrig att det var från oss men konstigt nog blev vi misstänkta direkt, ha ha :rofl:

Herregud vad roligt! :rofl:
 
Jag tänker att en ger utifrån sim egen ekonomiska situation och att det är svårt att säga vad som är en vettig summa rent generellt.

Det är ju skillnad på om en tex är föräldraledig/student/sjukskriven med låg inkomst gentemot en höginkomsttagare. Men jag (observera att det bara är jag) resonerar lite som så att om brudparet inte önskar sig en särskild summa så ger jag det jag kan/vill baserat på ungefär vad jag hade tyckt varit rimligt att lägga på en present om en sådan hade köpts. :) Med det sagt är det ju inte så att mitt sätt är rätt, men det är så jag resonerar :)
 
Jag hade gett en summa baserat på min egen ekonomi och kanske också till viss del hur nära jag står personen. På bröllop där de önskade presentkort på en viss resebyrå så var vi flera som gick ihop och summorna vi gav varierade från 200 till 700 kronor per person. Någon rätt summa tycker jag inte finns utan det är självklart att man ger utifrån sin ekonomiska situation tycker jag. Vi köpte en flaska mousserande och en ask med finare praliner och gav i en presentpåse tillsammans med ett kort o presentkortet .
 
Är bjuden på bröllop och fick nu ett konto-nr på mail där de önskar pengar.

Hur mycket ska man ge?
Skriver man namn vem det är från?
Ger man inget annat på bröllopet typ blomma, kort m.m?

Det är en gammal barndomsvän som gifter sig.
Jag har varit på bröllop två år i rad nu.
Båda har varit mina syskon som gift sig och båda har önskat sig pengar till resa.
Jag har satt in 1000 kr, från mig och min sambo. Har märkt insättningen med mitt namn så dom vet vem den kom ifrån.
Mina övriga syskon satte in lika mycket. Tror mina föräldrar gjorde det också.

I båda fallen gav jag ett fint kort också.
Till ena syskonet och hennes man hade jag också gjort en keramikskål med personlig text på.

Till en kompis hade jag antagligen gett mellan 500-1000 beroende på om min sambo känner paret också.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Har en gammal MacBook som är typ 13 år. Den funkar ok men börjar bli ganska trött och hänger sig ofta. Har kollat runt på nya datorer...
Svar
2
· Visningar
160
IT & mobiler Jag fick ett meddelande i torsdags av en av mina fb vänner. Idag fick jag som synes ett nytt. Jag tycker inte att språket stämmer...
Svar
7
· Visningar
716
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
772
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
953
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp