Är det här en scam och hur funkar då den?

Shaggy

Trådstartare
Jag fick ett meddelande i torsdags av en av mina fb vänner. Idag fick jag som synes ett nytt. Jag tycker inte att språket stämmer överens med hur h*n vanligen skriver i det första inlägget så då blev jag misstänksam. Det här är en ytligt bekant som jag inte har kontakt med annat än via fb.
Jag har givetvis inte fått någon kod och förstår inte hur det skulle gå till alls. Verkar ju som ett sjukt osäkert system att slumpade vänner via messanger ska godkänna att någon loggar in på mitt konto. Grejen är att det alltså känns som ett scam men hur och varför?
I nuläget vågar jag inte svara på meddelandet alls. Då det känns så konstigt.
skräp4.jpg
 
@Shaggy Som jag har förstått det så är det en scam där personen ifråga initierat ett lösenordsbyte på kontot de kontaktar. Så OM man har ställt in så att man har tvåstegsidentifiering eller vad det heter så får man en kod, från Facebook, eftersom scammern har bett om det. Skickar du då koden så ändrar scammern ditt lösenord och får således kontroll över sitt konto.
 
Jag gissar att man via ett kapat konto försöker kapa fler konton. Dvs de koder man lämnar ut är koderna som är till för att återställa ens eget konto.

Om jag behöver byta lösenordet till mitt konto gör jag det genom att använda koder som skickas via sms. Om jag blivit av med min telefon och behöver gå via vänner är det två personer som jag på förhand valt ut (jag har för mig att de måste acceptera detta samtidigt som jag lägger till dem också). Inte via random person i vänlistan.
 
När jag funderar på det så har jag ett minne av att jag fick en varning om att någon försökte logga in på mitt konto. Jag vet inte när, men kanske 1-2 månader sedan, eller hur jag fick varningen. Det här kanske är en fortsättning på det?
 
När jag funderar på det så har jag ett minne av att jag fick en varning om att någon försökte logga in på mitt konto. Jag vet inte när, men kanske 1-2 månader sedan, eller hur jag fick varningen. Det här kanske är en fortsättning på det?

Inte omöjligt! Men sånt händer hela tiden annars också. Se till att ha lösenord som inte används någon annanstans, och aktivera tvåfaktorautentisering om du inte redan gjort det.
 
Jag fick ett meddelande i torsdags av en av mina fb vänner. Idag fick jag som synes ett nytt. Jag tycker inte att språket stämmer överens med hur h*n vanligen skriver i det första inlägget så då blev jag misstänksam. Det här är en ytligt bekant som jag inte har kontakt med annat än via fb.
Jag har givetvis inte fått någon kod och förstår inte hur det skulle gå till alls. Verkar ju som ett sjukt osäkert system att slumpade vänner via messanger ska godkänna att någon loggar in på mitt konto. Grejen är att det alltså känns som ett scam men hur och varför?
I nuläget vågar jag inte svara på meddelandet alls. Då det känns så konstigt.Visa bifogad fil 130032
Anmäl till facebook!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
2 905
Senast: Kiwifrukt
·
Småbarn Kära Buke, jag måste bara kolla med er om jag överreagerar eller ej. Härom veckan hade jag och en ytligt bekant vän bestämt oss för...
28 29 30
Svar
585
· Visningar
34 040
Senast: Badger
·
Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är...
2
Svar
34
· Visningar
5 421
Senast: Vallmo
·
Äldre Sonen + kompis var ute och körde moppe. Kompis lånar sonens moppe och kör en sväng. Sonen vill då låna kompisens moppe men får inte...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
9 510
Senast: Girasol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hundrädda
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp