TygerTyger
Trådstartare
Vilka funderingar har du och vilka val gör du kring bröllop? Varför?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag kan ärligt talat känna att det var ganska gött att gifta sig utan att egentligen ha någon djupare aning om hur ett bröllop går till, traditionellt sett. Tänk så mycket "måsten" vi slapp.
(Jag gifte mig utomhus. Borgerligt, för det kändes väldigt konstigt att gifta sig i kyrkan när jag inte ens är religiös. Utan vit klänning, för jag tycker grönt är finare än vitt. I bekväma skor, för jag ville inte ha ont i fötterna. Och jag kände mig jättevacker och ytterst drottninglik trots det.)
(Och buffé hade vi med, ve och fasa! Tänk, det var fest ändå. Trots att folk var tvungna att lyfta på rumpan!)
Är ful nog att lägga in mitt sista inlägg i förra tråden, bara för att jag tycker att det gott kan poängteras att man kan ha fina, lyckliga bröllop även utan att följa Bröllopstorgets checklistor.
Nu börjar det bli jätteintressant! Vilka signaler skickar den vita klänningen som du tycker passar bra och kanske till och med behövs när du är ung, men som troligen blir fel när du är äldre? Jag misstänker att det inte är så enkelt som oskuld i alla fall?Jag vet faktiskt inte, jag tror att det har lite med att göra att jag på något sätt tycker det hör till att ha vit klänning på sitt bröllop när man är ung (eller egentligen bara på mitt, jag hade inte brytt mig om någon annan valt annat på sitt eget bröllop). Hade jag varit 50 år och gift om mig tror jag att jag valt annorlunda.
Jag förstår. Tycker du att jag är jobbig så står det dig fritt att sluta svara. Att följa mallen förutom där den skaver för mycket funkar uppenbarligen för många. Tack för förklaringen kring kyrkan! Jag känner mig inte heller hemma i kyrkan och har gått ur den så det blir inget kyrkligt för mig heller. (Min sambo har ingen större åsikt i frågan.)Jag har inte gjort någon djupare analys och ifrågasatt varför jag vill ha bröllopet som jag vill ha det. Jag ser nog inte problematiken i det hela utan det jag tyckt varit problematiskt har jag valt bort (ex präst, släktingar som jag inte umgås med)
Mina upplevelser av att inte vilja gifta mig i kyrkan är att jag tycker religion är bajs och när man gifter sig så är det psalmer, tråkigt prat om gud (som jag inte tror på) och välsignelse. Mycket lätt att välja bort. (Skulle jag få barn så skulle jag aldrig döpa barnet)
Svaret på din fråga tror jag är "jag vet inte, jag har inte analyserat mina bröllopsfunderingar så mycket."
Nu börjar det bli jätteintressant! Vilka signaler skickar den vita klänningen som du tycker passar bra och kanske till och med behövs när du är ung, men som troligen blir fel när du är äldre? Jag misstänker att det inte är så enkelt som oskuld i alla fall?
Jag förstår. Tycker du att jag är jobbig så står det dig fritt att sluta svara. Att följa mallen förutom där den skaver för mycket funkar uppenbarligen för många. Tack för förklaringen kring kyrkan! Jag känner mig inte heller hemma i kyrkan och har gått ur den så det blir inget kyrkligt för mig heller. (Min sambo har ingen större åsikt i frågan.)
Importerad "tradition" från amerikansk film, om du frågar mig. Åtskilliga svenska präster gör allt de kan för att förhindra att"brudöverlämning" får fäste i Sverige, just på grund av att man i svenska kyrkan betonar frivilligheten då äktenskapet ingås.
Det är inte ens en gammal tradition. Under åren då min omgivning gifte sig som bäst så existerade det inte. Skulle tippa att det har tio, max 15 år på nacken. En fullständigt gräslig företeelse.Har lärt mig något "nytt", vilket bara är till min fördel då jag aldrig hade kunnat tänka mig att bli "överlämnad". Min kusin blev det och jag tycker bara det känns.. som någon sorts ägande? Min far eller sambo äger inte mig och har rätt att "överlämna" till nästa, typ.
Det är inte ens en gammal tradition. Under åren då min omgivning gifte sig som bäst så existerade det inte. Skulle tippa att det har tio, max 15 år på nacken. En fullständigt gräslig företeelse.
Jag hade känt mig utspökad och skräckslagen om jag skulle gifta mig i kyrkan med hela balunsen omkring. Dessutom har jag lite svårt för hela paketet kring giftemål, så jag blev ändå positivt överraskad.
Det ÄR vanligt numera, du har nog inte fel för dig. Men toppen att ni inte ska ha det så!Ok, jag har ärligt talat inte varit på bröllop sedan jag var runt 10 år innan och då minns jag inte hur det gick till. Kusinen gifte sig förra året, extremt stort och pampigt och där var överlämnandet en del i det hela som sagt. Jag har ärligt talat bara fått för mig att det var vanligt, men är glad att det inte är så.
Håller med.om att det är gräsligt.
Precis! Man kunde ju utveckla konceptet så att exmannen överlämnar kvinnan till den nya mannen vid eventuellt omgifte.Har lärt mig något "nytt", vilket bara är till min fördel då jag aldrig hade kunnat tänka mig att bli "överlämnad". Min kusin blev det och jag tycker bara det känns.. som någon sorts ägande? Min far eller sambo äger inte mig och har rätt att "överlämna" till nästa, typ.
Precis sån känsla får jag av det hela. Exakt så. Som om vi vore utklädda.Jag skulle få maskeradfeeling av hela spektaklet. Typ utklädd till prinsessdrömmen från när jag var fem.