Fråga till ensamboende

Har mycket funderingar kring bostad just nu och är därför nyfiken på hur stor procent av er inkomst ni lägger på boende?

Själv lägger jag 43% av min inkomst på hyra.

Endast svar från personer som ej bor med partner önskas :)

https://www.raknare.net/matematik/rakna-ut-procent Om ni liksom jag är matematiskt utmanad :D
Ca 26% är hyran av nettolönen. Då är inget mer inräknat.
Det som tillkommer är hemförsäkring på 84:- per månad och ca 400:- i el per månad.
 
Senast ändrad:
Bor i hus, ungefär 10-15% om jag räknar in lån, el/ved, försäkring, vatten och sopor. Dock exklusive renoveringar etc.
 
Min lägenhetshyra inkl värme är 17% av nettolönen. Tillkommer hushållsel, internet, försäkring osv så har inte inkluderat alla boendekostnader.

Valde medvetet en lägenhet med låg hyra när jag separerade. Lägger så mkt pengar på framförallt hästen så ville hålla boendekostnaden nere.
 
Jag sätter av 36% av min nettoinkomst till boendet, men den verkliga kostnaden är ca 28%.
I det ingår amortering+ränta, el, tele, sopor/avlopp, försäkring, vägavgift.
Villa.
 
Som ensam i området där jag bor nu så hade ungefär halva lönen gått åt till att hyra lägenhet, om jag lyckats få ett förstahandskontrakt. Ett andrahandskontrakt hade i bästa fall lämnat några tusenlappar kvar. En bostadsrätt hade jag inte haft råd med. Då kollar jag bara på lägenheter som är 1or på ca 20kvm.

Finns vissa anledningar till att jag vill flytta från Sthlm om man säger så :cautious: Tror det är lättare för mig att flytta från Sthlm än att få ett välbetalt jobb.
 
23.84% Kommer jag ha från och med mars månad i avgift och lån. Fram tills räntan sjunker. El och sånt har jag inte koll på ännu.
 
30-35% beroende på vad man ska räkna in (och hur högt elpriset är när man räknar). Av min inkomst som helt frisk, som sjukskriven blir det väldigt tufft. :(
:heart

Den här tråden blir faktiskt lite tröstesam för mig kring att jag har extremt tufft att få ihop ekonomin som sjuk. Dels toppar jag procentsatsen här hittills, tillsammans med enstaka andra, dels är nettoinkomsten antagligen också bland de lägsta. De två har såklart samband men jag menar att även om min varmhyra var 58% av min normala inkomst (samma procentsats som jag har nu) så skulle det ändå ge ca 8000 mer i månaden efter betald hyra än jag har nu.

Jag ser liksom att jag skulle ha mer pengar på utmätning, så det blir inte konstigt att det är tajt. 🤷‍♀️
 
:heart

Den här tråden blir faktiskt lite tröstesam för mig kring att jag har extremt tufft att få ihop ekonomin som sjuk. Dels toppar jag procentsatsen här hittills, tillsammans med enstaka andra, dels är nettoinkomsten antagligen också bland de lägsta. De två har såklart samband men jag menar att även om min varmhyra var 58% av min normala inkomst (samma procentsats som jag har nu) så skulle det ändå ge ca 8000 mer i månaden efter betald hyra än jag har nu.

Jag ser liksom att jag skulle ha mer pengar på utmätning, så det blir inte konstigt att det är tajt. 🤷‍♀️
Ja jag som också ligger högt tycker att tråden ger insikter. För min del ser jag att räntehöjningarna slår jättehårt när man ligger under medellön. Samtidigt är jag fullt medveten om att det för min del är de val jag har gjort som har försatt mig här, och jag tycker fortfarande att det är värt det.
 
:heart

Den här tråden blir faktiskt lite tröstesam för mig kring att jag har extremt tufft att få ihop ekonomin som sjuk. Dels toppar jag procentsatsen här hittills, tillsammans med enstaka andra, dels är nettoinkomsten antagligen också bland de lägsta. De två har såklart samband men jag menar att även om min varmhyra var 58% av min normala inkomst (samma procentsats som jag har nu) så skulle det ändå ge ca 8000 mer i månaden efter betald hyra än jag har nu.

Jag ser liksom att jag skulle ha mer pengar på utmätning, så det blir inte konstigt att det är tajt. 🤷‍♀️

Sen får man ju också ha i åtanke att även de där kvarvarande procenten blir en mindre summa pengar om man har en låg inkomst. :(

Nu har jag turen att ha en hyfsad inkomst som frisk, men är man ensam kan man inte inrätta sitt liv och sina kostnader utan marginaler om något händer. Lägenheten skulle förvisso gå att byta till en mindre och billigare, men som det är nu har jag möjlighet att ha inneboende (trea med sovrummen i varsin ände) vilket innebär att vi kan vara två på övriga boendekostnader (och det är inte hyran för 10 kvm mer som är den stora kostnaden i boendet). Hade jag vetat att jag skulle vara frisk för all framtid eller att jag alltid skulle bo med någon hade jag bytt upp mig till ett rum till eftersom jag numera jobbar hemifrån de flesta dagar, men då hamnar jag i ett läge där jag inte KAN klara mig ekonomiskt om jag blir sjuk och utan hyresgäst.

Det passar definitivt inte alla att släppa in någon annan att dela kök och badrum med, men för mig (och framförallt katterna, det var därför jag planerade såhär när jag tidigare reste väldigt mycket i tjänsten) är det till 90% en bonus. Hade bostaden varit lite, lite större hade det varit toppen!

Med inneboende har vi båda två en bra boendeekonomi. Min roomie betalar motsvarande ett studentrum av samma storlek och skick, men får betydligt trevligare kök, vardagsrum, och balkong, och kan dessutom få hjälp med matte, fysik och kemi om det är något sådant man pluggar. I gengäld får man upplåta en betydande del av sin tid åt fyrbenta störningsmoment. :angel:
 
Bor i hus och har inget lån att betala, så kallhyran är lika med noll. Tur det eftersom jag är sjukpensionär. I genomsnitt såhär på vintern går minst 40% åt bara till att betala el, vatten/sopor och internet. Ännu mer om det är kallt, ska jag gå efter senaste elräkningen så är det närmare 60% av hela min inkomst, bara elen alltså. :nailbiting:

I gengäld så bor jag väldigt billigt under vår, sommar och tidig höst så det jämnar ändå ut sig rätt bra. Jag har levt såhär i många år nu så jag glömmer ofta att det säkert kan låta helt vansinnigt.
 
Ja jag som också ligger högt tycker att tråden ger insikter. För min del ser jag att räntehöjningarna slår jättehårt när man ligger under medellön. Samtidigt är jag fullt medveten om att det för min del är de val jag har gjort som har försatt mig här, och jag tycker fortfarande att det är värt det.
Visst gör den!

Ja jag har delvis också mig själv att skylla pga deltidsarbete/uppstart egen verksamhet efter att SGIn inte längre skyddades, just innan sjukskrivningen. Och jag tänkte faktiskt på det, risken med sänkt SGI, men jag hade verkligen inte räknat med att långvarigt stå helt utan arbetsförmåga.

Sen får man ju också ha i åtanke att även de där kvarvarande procenten blir en mindre summa pengar om man har en låg inkomst. :(

Nu har jag turen att ha en hyfsad inkomst som frisk, men är man ensam kan man inte inrätta sitt liv och sina kostnader utan marginaler om något händer. Lägenheten skulle förvisso gå att byta till en mindre och billigare, men som det är nu har jag möjlighet att ha inneboende (trea med sovrummen i varsin ände) vilket innebär att vi kan vara två på övriga boendekostnader (och det är inte hyran för 10 kvm mer som är den stora kostnaden i boendet). Hade jag vetat att jag skulle vara frisk för all framtid eller att jag alltid skulle bo med någon hade jag bytt upp mig till ett rum till eftersom jag numera jobbar hemifrån de flesta dagar, men då hamnar jag i ett läge där jag inte KAN klara mig ekonomiskt om jag blir sjuk och utan hyresgäst.

Det passar definitivt inte alla att släppa in någon annan att dela kök och badrum med, men för mig (och framförallt katterna, det var därför jag planerade såhär när jag tidigare reste väldigt mycket i tjänsten) är det till 90% en bonus. Hade bostaden varit lite, lite större hade det varit toppen!

Med inneboende har vi båda två en bra boendeekonomi. Min roomie betalar motsvarande ett studentrum av samma storlek och skick, men får betydligt trevligare kök, vardagsrum, och balkong, och kan dessutom få hjälp med matte, fysik och kemi om det är något sådant man pluggar. I gengäld får man upplåta en betydande del av sin tid åt fyrbenta störningsmoment. :angel:
Ja, det var precis det jag for efter.

Det låter ju väldigt bra! När jag blev sjuk bodde jag väldigt billigt, men med utedass och sommarvatten vilket inte var hållbart som sjuk. Hittade ett kollektiv vilket var toppen för mig pga de skäl du anger; stora ytor, vackert hem billigt, och även för att vi kunde dela städning så att jag fick genomförbara uppgifter. Men hyran chockhöjdes och jag flyttade till en liten och billig lägenhet. Blev sämre. Mögel påträffades. Värden passiv. Då när det dök upp ett bra boende men som egentligen är absolut dyrast hyra jag klarar, ett par tusen mer än de tidigare boendena, så tog jag det och det har det varit så värt hälsomässigt. Inte alls planlöst för att dela med någon annan än en eventuell partner. Men jag är inte heller på en plats i livet där delat boende vore bra för mig hälsomässigt så lika bra är det. Så skillnaden med extremt ansträngd ekonomi men att jag faktiskt både kommer ur sängen dagligen och behöver mindre hemtjänst/klarar vardagen bättre gör sammantaget större fördelar än nackdelar. Tur livet inte bara handlar om pengar (även om det såklart måste gå ihop).
 
Och jag tänkte faktiskt på det, risken med sänkt SGI, men jag hade verkligen inte räknat med att långvarigt stå helt utan arbetsförmåga.
Nej, vem räknar med nåt sånt! :heart(

Jag skulle definitivt sitta i skiten om jag blev långvarigt sjuk. Det tror jag inte är helt ovanligt... Hur många har liksom ett konto att kunna leva gott på för "resten av livet" utan inkomst och med extra behov?

När jag var yngre och blev så sjuk att jag inte kunde arbeta och inte fick någon hjälp av sjukvården eller samhället fick jag se ett sexsiffrigt sparkonto bara försvinna. Nu var det väldig tur att jag hade de pengarna, men det var knappast det jag hade tänkt mig att använda dem till.... Ibland går det ju bara inte att styra hur det blir.
 

Liknande trådar

Fordon Gör en spin-off på min egen tråd: Ni som äger bil: hur mycket av er inkomst lägger ni på bil- och transportrelaterade kostnader...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 260
Senast: Viva
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 730
Senast: lundsbo
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 010
Senast: mars
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 389
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp