Fråga till ensamboende

Nej, vem räknar med nåt sånt! :heart(

Jag skulle definitivt sitta i skiten om jag blev långvarigt sjuk. Det tror jag inte är helt ovanligt... Hur många har liksom ett konto att kunna leva gott på för "resten av livet" utan inkomst och med extra behov?

När jag var yngre och blev så sjuk att jag inte kunde arbeta och inte fick någon hjälp av sjukvården eller samhället fick jag se ett sexsiffrigt sparkonto bara försvinna. Nu var det väldig tur att jag hade de pengarna, men det var knappast det jag hade tänkt mig att använda dem till.... Ibland går det ju bara inte att styra hur det blir.
Sant. Den där rekommenderade bufferten på tre månadslöner äts upp på ett kick och övriga besparingar går samma öde till mötes. Pressen ökar också såklart när sparkontona är tömda.

Vilken innerlig tur att du hade det kapitalet!
 
Ja jag som också ligger högt tycker att tråden ger insikter. För min del ser jag att räntehöjningarna slår jättehårt när man ligger under medellön. Samtidigt är jag fullt medveten om att det för min del är de val jag har gjort som har försatt mig här, och jag tycker fortfarande att det är värt det.
Ja, det är ju verkligen så att det beror på väldigt mycket vad man gjort för val och vad man har för situation.

Jag har troligtvis en av de lägsta procenten, men jag skaffade medvetet ett billigt hus i inköp (dvs inte så mycket lån) lite längre bort från jobbet (dvs tågpendling varje dag, men jag kan jobba en stund på tåget) i en småort med låga priser. Det är också ett lite mindre hus som är billigt i drift, om man räknar bort att det behöver renoveringar och underhåll (vilket definitivt behövts). Jag skaffade det när jag hade ungefär halva lönen jag har idag - jag har ökat en hel del i lön sedan jag flyttade in här och ligger nu definitivt över medellön. Och jag har hittills hållit mig frisk (ryggoperationen nu är första sjukskrivningen på mer än 2 dagar, och jag ska tillbaka på jobbet på heltid nu efter 4 veckor med ca 25-50% hemifrån).

Jag har haft släktingar som ursprungligen tyckt att jag definitivt kan skaffa ett dyrare hus (de vill helst att jag ska flytta tillbaka ner till Skåne ;)), men jag ville hellre ha en billigare bostad så jag har mer pengar att spendera på alla djur :angel: Och att om något händer med mig, eller jag skulle vilja gå ner i tid, så har jag lägre fasta kostnader. Jag tycker också att det är kul att fixa och renovera mindre saker, dvs det gör inget att det är lite äldre :D (inget katastrofigt har hänt än).
 
Jag lägger 30% på mitt boende, en bostadsrätt och i kostnaden ingår avgiften, ränta, amortering av lån, hushållsel samt försäkring. Värme, vatten och internet ingår i avgiften. Jag har inte räknat med ränteavdraget så i slutändan blir det ju lite lägre procent.
 
Beror på hur man räknar, någonstans mellen 15 och 50%, men hyra inklusive bredband, värme,hushållsel, vatten bostadsrättstillägg och ränta-ränteavdrag ligger på runt 22%

Jag amorterar så mycket jag kan just nu så då sticker kostnaden iväg en hel del.
 
:heart

Den här tråden blir faktiskt lite tröstesam för mig kring att jag har extremt tufft att få ihop ekonomin som sjuk. Dels toppar jag procentsatsen här hittills, tillsammans med enstaka andra, dels är nettoinkomsten antagligen också bland de lägsta. De två har såklart samband men jag menar att även om min varmhyra var 58% av min normala inkomst (samma procentsats som jag har nu) så skulle det ändå ge ca 8000 mer i månaden efter betald hyra än jag har nu.

Jag ser liksom att jag skulle ha mer pengar på utmätning, så det blir inte konstigt att det är tajt. 🤷‍♀️
Jag känner samma sak som du. Den senaste tiden har jag reflekterat över varför det är så svårt att få ihop det. Det var inte riktigt så här illa för ett år sedan tex, svårt hart det varit alltid, men inte så här. Men "saker" har ökat, maten kostar mer nu än tidigare, hyran har höjts, avgifter har höjts, elen kostar periodvis mer/mindre och som inte det räcker har regionen från årsskiftet höjt busskortet, kostnad för läkarbesök, gränsen för medicintaket, gränsen för taket för läkarbesök och infört avgift på 100 kr för receptförnyelse (från den 1 mars i år ska den gälla). Mitt högkostnadskort för mediciner går ut i maj, men första uthämtningen lär gå på en bit över 1000 kr. De knapp 40% jag har kvar av mina pengar ska räcka till rätt mycket.
 
Nu är jag inte målgrupp för tråden utan skulle bara räkna ut för egen del, men jag insåg att jag helt har tappat kontrollen både över vad vårt boende kostar och vilken inkomst vi har 😅 Så jäkla rörigt med föräldraledigheter med och utan föräldralön, byte av ledig förälder, räntan som går upp fast nu tydligen ner och elen upp och sen ner. En himla cirkus detta.
 
Ja, det är ju verkligen så att det beror på väldigt mycket vad man gjort för val och vad man har för situation.

Jag har troligtvis en av de lägsta procenten, men jag skaffade medvetet ett billigt hus i inköp (dvs inte så mycket lån) lite längre bort från jobbet (dvs tågpendling varje dag, men jag kan jobba en stund på tåget) i en småort med låga priser. Det är också ett lite mindre hus som är billigt i drift, om man räknar bort att det behöver renoveringar och underhåll (vilket definitivt behövts). Jag skaffade det när jag hade ungefär halva lönen jag har idag - jag har ökat en hel del i lön sedan jag flyttade in här och ligger nu definitivt över medellön. Och jag har hittills hållit mig frisk (ryggoperationen nu är första sjukskrivningen på mer än 2 dagar, och jag ska tillbaka på jobbet på heltid nu efter 4 veckor med ca 25-50% hemifrån).

Jag har haft släktingar som ursprungligen tyckt att jag definitivt kan skaffa ett dyrare hus (de vill helst att jag ska flytta tillbaka ner till Skåne ;)), men jag ville hellre ha en billigare bostad så jag har mer pengar att spendera på alla djur :angel: Och att om något händer med mig, eller jag skulle vilja gå ner i tid, så har jag lägre fasta kostnader. Jag tycker också att det är kul att fixa och renovera mindre saker, dvs det gör inget att det är lite äldre :D (inget katastrofigt har hänt än).

Visst måste man se till övriga omständigheter också!
Jag valde mitt relativt dyra boende för att jag aldrig kommer ha högre transportkostnader än ett par spårvagnsresor i veckan. Stora delar av året cyklar jag nästan överallt. Till jobbet går det i princip inte att ta bil; maximal trängselskatt på mina arbetstider och 180:-/dag för parkering (om de inte höjt det senaste året).

Nu äger jag ändå en billig liten bil, för att klara fritidsintressen och orka med matinköp etc bättre när jag började jobba igen för ett år sedan. Skulle jag bli heltidssjukskriven på lång sikt är varken ridning eller friluftsliv något jag kommer kunna ägna mig åt i någon större utsträckning ändå, så i så fall får jag sälja bilen.

Hade jag haft ett yrke där det fanns jobb lite varstans i landet så hade jag kanske prioriterat annorlunda, men jag skulle få bo bra långt från Gbg för att få ner boendekostnaderna så att det kompenserar för ökade transportkostnader, och så länge jag bara har råd så prioriterar jag min tid högre än pengar.

Har man ett jobb eller en övrig tillvaro där man ändå måste förflytta sig så kanske det är vettigare att göra tvärtom; planera sitt boende efter var man kan bo billigt och lätt ta sig ut på väg/till tåg eller hur man nu åker.
 
Jag lägger 30% på mitt boende, en bostadsrätt och i kostnaden ingår avgiften, ränta, amortering av lån, hushållsel samt försäkring. Värme, vatten och internet ingår i avgiften. Jag har inte räknat med ränteavdraget så i slutändan blir det ju lite lägre procent.
Ovan utgår ju då från min nettolön.
 
25-34% beroende på om man räknar lön före eller efter skatt.

Edit. Räknade bara på faktisk hyra nu. El tillkommer men det blir nog en marginell skillnad.
 
Jag lägger ca 21% just nu (av nettolönen). I maj ökar lönen 5% men jag hoppas att hyran inte ökar lika mycket. Strandade förhandlingar så vi får se.

Det är enbart hyra, på det tillkommer parkering, el, bredband, försäkring
 
När jag bodde själv i studentlägenhet var hyran 63% av min inkomst (CSN+lån). Har inneboende nu, som ni kanske förstår… 😵
 
Någonstans mellan 15-20 % beroende på hur mycket natt och helg jag jobbat. Bostadsrätt i småstad inklusive parkeringsplats i garage, el, värme, vatten och hemförsäkring. Lägenheten har ganska hög månadsavgift jämfört med övriga i området, men det gjorde å andra sidan att den var ganska billig i inköp så att jag slipper lån och räntor - så det går antagligen på ett ut.
 
Bara 2023 års hyra och min nuvarande lön (utan skift 🥹) är 25%. Men sedan tillkommer el (den drar lite mycket och jag har valt elavtal efter värderingar och inte lägstapris), hemförsäkring, internet via fiber vad jag kommer på nu. Och så medlemskap i hyresgästföreningen.

Har lite annan sortering så typ 32% men då ingår inte hemförsäkring (ihopbakad med större belopp så ligger separat under försäkring) och däremot mobil, all el, Spotify och ljudbok, internet, office+lagring, bosparande 500 kr/mån (ger mer köpoäng hos en hyresvärd) och några mindre utgifter över året för typiska grejer till hemmet från typ Jula o dyl. Använder utgiftskollen på Swedbank så internet, streaming och telefon sorteras under Hem.

Bor i en stor etta i Staffanstorp och hoppas hitta billigare, äldre tvåa i Lund för att få mer för pengarna och kunna använda bilen mindre. Eftersom jag lägger resterande av lönen och helst mer därtill på hästen 🙈
 

Liknande trådar

Fordon Gör en spin-off på min egen tråd: Ni som äger bil: hur mycket av er inkomst lägger ni på bil- och transportrelaterade kostnader...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 257
Senast: Viva
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 726
Senast: lundsbo
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 009
Senast: mars
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 389
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp