Bröstsele och vagn för nybörjare.

lwt03001

Trådstartare
Ska köra in mitt 2-åriga quartersto nu och skulle vilja ha lite tips på någon bra bröstsele. Har tittat på drive in och Hööks. Någon som har någon åsikt? Vad för vagn är lämpligast att börja med? Jag tänker mig en rockard men tar gärna emot tips.:)
 
Sv: Bröstsele och vagn för nybörjare.

Titta bort från Hööks och titta närmare på Drive Out är mitt tips. Hööks har inga bra bröstselar alls. Drive Out mfl. har bra kompletta selar, med linor, baksele, bra däckel och separat brösta till ett billigt pris. Även huvudlag och töm får man med.
 
Sv: Bröstsele och vagn för nybörjare.

Din tränare kanske har något tips?
Annars så har du selar.se, driveout, cliffords, equilex, tärnsjö, börjes och jäboruder mfl som tar in selar. Selar.se kan jag rekommendera för gunilla där hjälper dig hela vägen och du kan byta ut seldelar om tex bröstan är för stor men däckeln passar. Hästar av olika raser kan ju ha lite olika mått jämfört med ett halvblod. Driveout har nog samma service. och de har jättefina rockarder.
Rockard ska du nog ha om du är nybörjare, och då är det viktigt att du köper en där du ser över hästen, har fjädring och att den har svängel helst, annars kan man köpa svänglar på de olika butikerna jag nämnt.
 
Sv: Bröstsele och vagn för nybörjare.

Tack så mycket för era svar! Jag har ingen tränare...Har inte hittat någon i närheten av katrineholm. Finns det någon sida där man kan hitta körtränare. Tycker jag har sökt på nätet utan resultat:confused:.
 
Sv: Bröstsele och vagn för nybörjare.

Jag håller på att köra in min åring och jag köpte begagnade travgrejer. Det känns för mig som en utmärkt utrustning att börja med.
Vill jag hålla på med körning i framtiden kan jag skaffa dyrare och finare grejer till det då.
 
Sv: Bröstsele och vagn för nybörjare.

Det blir nog en sele från selar.se
Har tittat på deras standardsele för 2400:- och mailat till henne för rätt storlek.
 
Sv: Bröstsele och vagn för nybörjare.

Du kan få köpa min maratonsele med snabbkopplingar som passar till alla sorters skaklar istället. Den du valt är en giggsele som mest passar till släta skaklar, för den är svår att öppna, något som är värt att tänka på, speciellt vid inkörning där man ibland snabbt vill få bort skaklarna.
 
Sv: Bröstsele och vagn för nybörjare.

Det går att byta till snabbkopplingar på standardselen... Har nämligen beställt en sån + snabbkopplingar (frågade om det gick).
 
Sv: Bröstsele och vagn för nybörjare.

Kan tipsa om att kolla på norsvenskens distrikt sörmland (vet ej adressen men det är bara att googla), har hört att de ordnar träningar (tror det var i Österåker bland annat). Vill själv åka på träningar men det verkar som man får vara beredd att åka några mil...
 
Sv: Bröstsele och vagn för nybörjare.

jättebra!
De är guld värda!Skulle aldrig köpa en sele utan dem.
Men har du giggsele som är gjord för rockard, annars blir det inte så bekvämt för hästen om du kör på grusväg, eller i backar.
 
Sv: Bröstsele och vagn för nybörjare.

Kan tipsa om att kolla på norsvenskens distrikt sörmland (vet ej adressen men det är bara att googla), har hört att de ordnar träningar (tror det var i Österåker bland annat). Vill själv åka på träningar men det verkar som man får vara beredd att åka några mil...

Tack för tipset, ska genast surfa dit!
 
Sv: Bröstsele och vagn för nybörjare.

Du kan få köpa min maratonsele med snabbkopplingar som passar till alla sorters skaklar istället. Den du valt är en giggsele som mest passar till släta skaklar, för den är svår att öppna, något som är värt att tänka på, speciellt vid inkörning där man ibland snabbt vill få bort skaklarna.

Låter intressant. Har du någon bild på den? Vad kostar den?
 

Liknande trådar

Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
256
Senast: skiesabove
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
964
Senast: Fetaost
·
Mat Ska ha en lite bjudning förv6 personer på lördag. Det blir slaktarbiff/njurtapp och svampsås, men har inte bestämt hur jag ska fixa...
Svar
17
· Visningar
796
Senast: tott
·
Övr. Katt Nattdjur som dom är så kommer mina gärna igång lagom till att man ska sova/mitt i natten 😅 Någon som har bra tips på någon leksak som...
Svar
9
· Visningar
677
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp