Broholmeravel och MH/BPH (Utbruten från Ännu en rasvalstråd!)

Wingates

Trådstartare
En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd.

Nej, inte nu längre. Det kommer att födas en hel hoper valpar nu i vår. Vi är fler som ska ta en kull. Gå in på broholmerföreningens hemsida så ser du planerade parningar :)
Måste säga att det är anmärkningsvärt att man avlar på hundar med 5 på skott eller 4 på kvarstående rädslor.
 
Måste säga att det är anmärkningsvärt att man avlar på hundar med 5 på skott eller 4 på kvarstående rädslor.

Men fy, är det så illa med aveln nu? Nog för att jag fattar att man vill öka antalet individer, men för det ska man ju inte ta valpar på hundar med svajig mentalitet. Men jag känner tyvärr igen det du talar om, pga har själv spanat in rasen innan jag sållade bort jätteraser ur intresselistan (för mycket problem med hälsa och mentalitet hos majoriteten). De BPH-protokoll jag såg var inte sådär jätteroliga, om man säger så.

Utöver det måste jag säga att jag känner mig smått obekväm med hur snabba vissa inom Broholmer verkar vara med att rekommendera den till människor som funderar på ras. lämplig är väl ändå inte en stor och kraftfull mastifftyp i de flesta hem? Speciellt inte om den inte är riktigt bombsäker mentalt. Jag blir liksom alltid lite skeptisk när människor vill marknadsföra sin egen ras men inte verkar ha lagt så mycket eftertanke till om den verkligen matchar de kriterier som den blivande hundköparen radat upp.
 
Men fy, är det så illa med aveln nu? Nog för att jag fattar att man vill öka antalet individer, men för det ska man ju inte ta valpar på hundar med svajig mentalitet. Men jag känner tyvärr igen det du talar om, pga har själv spanat in rasen innan jag sållade bort jätteraser ur intresselistan (för mycket problem med hälsa och mentalitet hos majoriteten). De BPH-protokoll jag såg var inte sådär jätteroliga, om man säger så.

Utöver det måste jag säga att jag känner mig smått obekväm med hur snabba vissa inom Broholmer verkar vara med att rekommendera den till människor som funderar på ras. lämplig är väl ändå inte en stor och kraftfull mastifftyp i de flesta hem? Speciellt inte om den inte är riktigt bombsäker mentalt. Jag blir liksom alltid lite skeptisk när människor vill marknadsföra sin egen ras men inte verkar ha lagt så mycket eftertanke till om den verkligen matchar de kriterier som den blivande hundköparen radat upp.

En stor del importeras dessutom och då finns ingen utvärdering öht av mentaliteten bakåt i linjerna. Och som bekant är en hel del uppfödare sällan självkritiska mot sitt avelsmaterial utan tycker de är trevliga och exporterar glatt hit till uppfödare.
 
Men fy, är det så illa med aveln nu? Nog för att jag fattar att man vill öka antalet individer, men för det ska man ju inte ta valpar på hundar med svajig mentalitet. Men jag känner tyvärr igen det du talar om, pga har själv spanat in rasen innan jag sållade bort jätteraser ur intresselistan (för mycket problem med hälsa och mentalitet hos majoriteten). De BPH-protokoll jag såg var inte sådär jätteroliga, om man säger så.

Utöver det måste jag säga att jag känner mig smått obekväm med hur snabba vissa inom Broholmer verkar vara med att rekommendera den till människor som funderar på ras. lämplig är väl ändå inte en stor och kraftfull mastifftyp i de flesta hem? Speciellt inte om den inte är riktigt bombsäker mentalt. Jag blir liksom alltid lite skeptisk när människor vill marknadsföra sin egen ras men inte verkar ha lagt så mycket eftertanke till om den verkligen matchar de kriterier som den blivande hundköparen radat upp.
Jag kan ju bara svara för mig själv men mina 2 Broholmare svajar definitivt inte mentalt. Tiken är lite försiktig men det finns ingen aggressivitet what so ever. Grabben älskar alla. Tål skott gör de också, reagerar inte alls. Rasen passar inte alls alla, man måste vara närvarande och ha utrymme och tåla hundhår, Men visst måste vi vara försiktiga när vi avlar, mentaliteten är väldigt viktig. Ska ta upp era åsikter vid nästa möte, det är bra att få höra vad ni "utanför" tycker o tänker. Tack för input!
 
En stor del importeras dessutom och då finns ingen utvärdering öht av mentaliteten bakåt i linjerna. Och som bekant är en hel del uppfödare sällan självkritiska mot sitt avelsmaterial utan tycker de är trevliga och exporterar glatt hit till uppfödare.
De som kommer fr Danmark, Tyskland o Norge är testade. Hur det är med övriga länder vet jag inte men de blir inte avelsgodkända utan. Danmark kör alltid MH, BPH räcker inte där.
 
De som kommer fr Danmark, Tyskland o Norge är testade. Hur det är med övriga länder vet jag inte men de blir inte avelsgodkända utan. Danmark kör alltid MH, BPH räcker inte där.

Varför gör de ett test framtaget för brukshundar på en sällskapsras :confused:
Då hade ju ett BPH-utformat test varit mycket mer rättvist för hunden.
Tyskland har väl inget MH?
Sen tycker jag det är helt ointressant med tester som görs för att få en enstaka individ avelsgodkänd. Merparten i linjerna måste göra samma tester, även de som inte är verksamma i aveln för att få ett vettigt resultat.
 
I Sverige kör vi med BPH men vill man ha sin hund avelsgodkänd, enl Danska standarden så är det MH som gäller. Det gäller även hundar fr andra länder. Tyskarna har BPH efter vad jag vet.
 
I Sverige kör vi med BPH men vill man ha sin hund avelsgodkänd, enl Danska standarden så är det MH som gäller. Det gäller även hundar fr andra länder. Tyskarna har BPH efter vad jag vet.

Både Danmark och Norges mentalbeskrivningar skiljer sig från varandra och ifrån Sveriges.
Hur många hundar i procent beskrivs i rasen i resp land?

Minst 60% av populationen måste utvärderas med ett enhälligt test (man kan alltså inte ha olika tester i länderna) för att få ett hum av hur rasen och linjernas mentalitet ser ut. Att bara göra ett test på avelsdjur och en handfull till blir individavel.
 
Det verkar inte vara så värst intressant att utvärdera mentaliteten i Broholmer med BPH heller.


26509
 
Förresten stämmer inte de där siffrorna jag vet att fler testats. Vi var 4 födda 2015 bara vid det tillfället när jag BPH:ade....,.

Så SKKs avelsdata har fel?
Skulle inte tro det. Dessutom är inga importer testade. 2017 är 2 av 17 möjliga hundar testade....

Enligt Broholmerns RAS så "står rasen långt ifrån önskad mentalitet" och speciellt hos tikarna ser man flyktbeteenden och social rädsla och rasklubben uttrycker själva att det är ett problem för en gårdsvaktare.
Det har tom gått så långt att man i Danmark satt "Stoppklossar" i MH för att sålla bort de värsta exemplaren och av 20 punkter i MH når rasen inte upp till hela 7 stycken i vad rasklubbarna själva anser önskvärt.
Detta enligt Broholmerns RAS. Låter iaf i mina öron som en hel del problem.
 
Det verkar inte vara så värst intressant att utvärdera mentaliteten i Broholmer med BPH heller.


Visa bifogad fil 26509
Nått är faktiskt tokigt med den där översikten. När jag ber om en lista så är det 19 individer som startat BPH. Märkligt att det blir olika resultat :confused:
På MH-översikten är där 21 st som har känd mental status och på listan 58 stycken som startat (bara nån enstaka där ägaren brutit). Kan det ha något med åldern på hundarna när de gör MH/BPH som gör att de inte syns i all statestik?
 
Nått är faktiskt tokigt med den där översikten. När jag ber om en lista så är det 19 individer som startat BPH. Märkligt att det blir olika resultat :confused:
På MH-översikten är där 21 st som har känd mental status och på listan 58 stycken som startat (bara nån enstaka där ägaren brutit). Kan det ha något med åldern på hundarna när de gör MH/BPH som gör att de inte syns i all statestik?
Dom skall väl inte vara över/under en viss ålder för att resultaten skall visas i rasens statistik?
 
Nått är faktiskt tokigt med den där översikten. När jag ber om en lista så är det 19 individer som startat BPH. Märkligt att det blir olika resultat :confused:
På MH-översikten är där 21 st som har känd mental status och på listan 58 stycken som startat (bara nån enstaka där ägaren brutit). Kan det ha något med åldern på hundarna när de gör MH/BPH som gör att de inte syns i all statestik?

Ja de räknas inte in i statistiken om de är över 18 mån. Det är ju för att man vill se en så rå hund som möjligt
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 198
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Utifrån detta resultat, kan ni lista ut vad det är för ras? Tror inte det är jättevanligt med MH på just denna ras men skoj var det. Det...
Svar
14
· Visningar
1 399
Hundavel & Ras I det hela är jag jätte nöjd med Quintanas insats! Frågor och disskusioner om resultat tas gärna emot. Vilken siffra är viktigt för...
2
Svar
20
· Visningar
1 615
Senast: Aliide
·
Övr. Hund Det finns en uppfödare i krokarna som sedan första stund gjort att folk höjt på ögonbrynen. Målet bakom uppfödningen har varit att tjäna...
Svar
5
· Visningar
1 585
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp