bromsar som låser sig!!!

A

Aleksandra

Har ett IFOR William släp som krånglar, när jag ska backa och även de försat gångerna jag bromsar så låser sig mina hjul på transporten.
Efter att man kört en kort stund så släpper det, men hästarna blir tokiga i transporten när de låser sig.
Vet någon vad det kan vara för något fel och i så fall vad man kan göra. MVH Anders:banana:

Sv: bromsar som låser sig!!!

Plocka bort trummorna, rengör backspärrsmekanismerna, smörj in dem med antingen kopparpasta eller silglide. Även ytorna där backarna ligger emot skölden. Återmontera och justera bromsarna.
Kontrollera ävem dämpkolven i draget.
Även dax på vårat släp nu....

Lycka till

OBS: Krävs stor hylsa till mittenbultarna på hjulaxlarna

Gira´s make genom Gira :banana:

Ps. Vi är inne på vårt andra Ifor nu..... Pma gärna om bekymmer/frågor finns.

Att bromsarna låser sig på släpet vid backning är vanligt fel på alla släp med påskjutsbroms... se till att justera inställningarna på bromsarna, smörj upp grejjorna och tryck i ordentligt med fett i dämpkolvens nipplar, vanligt hederligt smörjfett av universalmodell från tex l*ntmännen funkar fin-fint.
Krångla inte till saker i onödan, givetvis får inte bromsbackarnas friktionsytor någonsin smörjas med något fett eller olja... annars är det bara att smörja på med vad som finns hemma.

Nja, det stämmer inte riktigt att du kan smörja med vad som helst. För om du smörjer med fel och bromsarna blir varma så stannar inte fettet där det ska vara och har lätt att droppa/hamna på beläggen och dålig bromsverkan blir resultatet.

Gira :banana:

Ett tips som jag fick, eftersom jag alltid backar in släpet där jag parkerar, är att köra fram en halvmeter efter jag backat för att sträck ut påskjutet. Sedan jag börjat med det så har jag mindre problem med fastsittande bromsar.

Japp, så brukar vi också göra. Sen lägger jag hellre typ en tegelsten framför hjul på varje sida än att dra åt parkeingsbromsen. För står släpet sen ett tag så kan det bli allt annat än roligt.. Framförallt vintertid med saltslask....

Gira :banana:

I fråga om dessa släparna är det bara att vänja sig vid krångel med bromsarna... Vi har ett sådant och andra vi känner som har likadant har haft massa krabb! Vid kontakt med återförsäljaren fick några svaret att -ja, det finns ju ett skäl till att de är billiga...
Har ett gammal kylinge släp som aldrig krånglat med bromsarna oavsett hur länge det stått eller underhållts (läs bristen på underhåll)

Har haft Ifor Williams släp i många år utan problem. Som med alla andra grejor så måste de skötas och servas. Klarar man inte att själv smörja och justera så låt någon kunnig göra det.

Sen finns det ju firmor som är mindre duktiga. Efter att en firma servat mitt släp var bromsarna värre än innan men när nästa firma gjort det så var bromsarna absolut perfekta i flera år.

Jag har ett gammalt Trane och det är likadant. Jag blir galen på detta! Går hyfsat att backa när det är plant och ett bra underlag, eller nedförsbacke, är det minsta lilla uppför eller lite gropigt då är det kört... Min sambo har justerat men det funkar inte ändå...
/Sara

Instämmer. Vi har också haft Ifor-släp i många år och har aldrig några problem med bromsarna.

Immer

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag känner mig lite dum men jag har inte riktigt koll på begreppen och undrar om bukeoraklet kan hjälpa mig? Som jag har förstått det är...
Svar
1
· Visningar
266
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 412
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 637
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 521

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka