• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Real_Life
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 898
R

Real_Life

Tror jag har frågat förr men jag minns inte :o
Vad är bronkit? Kan det göra att man inte kan rida?

Bronkit är en allvarlig luftvägs/lungsjukdom som om den inte sköts kan bli kronisk och livshotande. Oftast beror bronkit på dålig stallmiljö, mögel, damm eller på en överkänslighet hos den specifika hästen mot exempelvis ett strömedel (halm, spån ed) eller ett visst foder.

Det finns massor av trådar här om både bronkit och kvickdrag. Sök så hittar du mer fakta. Bl a har jag skrivit ett jätteinlägg en gång (har en bronkithäst och hade en pappa med motsvarande kvickdrag fast på människa, så jag är rätt påläst).

Ja, mycket utevistelse och dammfritt foder av god hygienisk kvaliliet. Ensilage/hösilage är att föredra framför hö.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Vår häst gick på bete i fredags, idag när vi tog in han så visa han inget men vid ridningen så va han såååå trött, efter så...
Svar
7
· Visningar
681
Senast: matson
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 234
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete... 2
Svar
30
· Visningar
1 963
Senast: Noxos
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka