Brösta och förbygel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare baarajuliaa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 508
B

baarajuliaa

Hejj, jag behöver hjälp med en sak :)

Det är nämligen så att jag rider en häst, som jag ska få hem på foder nu snatt, som sadeln glider mycket på till höger. Hans ägare säger att jag ska dra gjorden mer, för att jag drar den inte lika mycket som hon, men jag vill inte riktigt göra det, för jag tycker att den sitter.
Men jag har för mig att något av brösta/förbygel förhindrar att sadeln glider åt sidan. Men när jag läser runt så står det bara om att de hindrar sadeln från att glida bakåt.

Kan nån förklara bröstan/förbygelns fuktion, det vore super :)

Sv: Brösta och förbygel

Du ska inte använda någon förbygel eller brösta.
Du ska ta reda på varför sadeln glider till höger. Uppenbarligen har hästen något problem som måste redas ut!!!

Jag känner lite att man måste ha ett enormt stöd utifrån, av stallkamrater eller andra hästkunniga, om man ska ha en häst på foder utan att veta vad en förbygel gör. Det kan jag tycka är väldigt grundläggande kunskap.

En brösta eller förbygel hindrar sadeln att glida bakåt.

Om hästen puttar över sadeln åt något håll så kan det bero på att den är svagare i den sidan alt att sadeln eller ryttaren är sned vilket naturligtvis påverkar hästen.
Alla dessa saker bör kollas upp. Sadeln av en duktig sadelmakare, ryttaren av kiropraktor/naprapat och hästen i första hand av veterinär, helst på klinik. I andra hand av equiterapeut eller liknande.

Min häst har haft samma problem med att putta över sadeln till höger. I hans fall beror det på att han har artros i SI-leden och artrosen sitter på högersidan av leden. Det har gjort att han inte har arbetat lika mycket med den sidan eftersom det har gjort ont.

Det behöver naturligtvis inte vara ett lika allvarligt problem med din foderhäst men det ska absolut kollas upp tycker jag. Bättre att göra det i tid för då kan problemet vara lättare att åtgärda.

Om hästen puttar över sadeln åt något håll så kan det bero på att den är svagare i den sidan alt att sadeln eller ryttaren är sned vilket naturligtvis påverkar hästen.
Alla dessa saker bör kollas upp. Sadeln av en duktig sadelmakare, ryttaren av kiropraktor/naprapat och hästen i första hand av veterinär, helst på klinik. I andra hand av equiterapeut eller liknande.

Amen!

Och i mitt fall så är det en olat hästen har att putta ut ryttaren, speciellt i vänstervarv på volt, putta ut en på högersidan.

Så tips till TS (och hästägaren?) är att efter ni kollat upp utrustning, er själva och hästen om inget annat hittats; skaffa en ridlärare och förklara problemet.

Nu är det ju så att jag inte brukar ha användning för några hjälptyglar/grejer över huvud taget och eftersom att alla säger olika till mig så kanske du förstår varför jag blir lite förvirrad?

Tack till speedway som faktiskt förklarade vad en brösta/förbygel hjälpte emot.
Vill också tilläga att jag vet att sadeln borde kollas upp, men det är inte min häst och ägaren säger att jag ska dra gjorden lite mer än vad jag gör, som jag också skrev, eftersom att hon gör det och det funkar bra.

Tack till speedway som faktiskt förklarade vad en brösta/förbygel hjälpte emot.
Vill också tilläga att jag vet att sadeln borde kollas upp, men det är inte min häst och ägaren säger att jag ska dra gjorden lite mer än vad jag gör, som jag också skrev, eftersom att hon gör det och det funkar bra.

Så sadeln åker inte till höger när ägaren rider?
Då är det säkert du som rider snett.. gå till en kiropraktor/massör och få det ordnat, för både din och hästens skull.

KL

Som någon tidigare skrivit så ska en brösta eller förbygel förhindra att sadeln åker bakom, vanligt vid tex hoppning.

Det kan ju vara så att du spänner väldigt löst också, och att du samtidigt är lite sned i kroppen vilket i sin tur gör att sadeln glider åt bara ett håll. Är du säker på att ägaren spänner för hårt? Om hon gör det så är det jättebra att du inte gör det! Men annars kan man passa på att lära sig hur man ska spänna, det kan vara en hårfin skillnad mellan för löst och för hårt!

Har du någon duktig i din närhet som kan hänga med dig och kika på sadel och sadelgjord? Det kan ju vara fel på sadel, hästen eller dig (att du är sned i kroppen).

Hoppas du hittar felet!!

Liknande trådar

Utrustning Min Islandshäst har svårt sadelläge. Superkort rygg, överbyggd och obefintlig manke. Jag har en Ghost sadel till henne som egentligen...
Svar
5
· Visningar
976
Senast: Buck
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 310
Fälttävlan nu i fällnings perioder så glider min sadel gärna bak i galoppen, är mellan 2 bomvidder just nu också så har en fårskinnspadd vilket...
Svar
7
· Visningar
1 958
Senast: Buck
·
Utrustning Ja, finns det ens några längre? Hittar bara en massa förbyglar men det hoppar jag med, när jag rider ut vill jag kunna ha en graman på... 2
Svar
29
· Visningar
3 219
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka