bröstselens delar?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare carran
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 425
C

carran

Körde ponny för många år sen men verkar ha glömt en hel del. Varför har t.ex. en del bröstselar både bukgjord och däckelgjord? Måste man ha båda eller? Vad har "draglinor" ( tror att det heter så ) för funktion? En kompis till mig sa att hästen får skav av bröstan om man inte har dessa linor, men jag fattar inte riktigt hur det hänger i hop. Någon vänlig Bukemänniska som kan reda ut detta åt mig?

Sv: bröstselens delar?

Kolla på Tävla Körning froumet istället! Där finns det många trådar om just de frågorna du ställer.!

Draglinorna är ju till för, prcis som man hör på namnet, att dra i! Jag vet inte riktigt vad du menar med två gjordar men kan inte den ena vara dör att sätta fast däckeln i skackeln på vagnen? Blivit klokare?

Under tiden då jag tränade körning på skolan jag gick på fick vi lära oss att de två gjordarna (förvisso på en loksele men ändå) hade lite olika funktion. Däckelgjorden (den långa, tunna som är fäst direkt i däckeln) skulle hålla hela selet på plats och därför sitta ungefär lika hårt spänt som en sadelgjord. Den andra gjorden (även kallad bukgjord som är av dubbelsytt läder) skulle tydligen vara till för att bromsa vagnen/lasset i nerförsbackar genom att hejda selet från att glida fram över halsen på hästen. Bukgjorden skulle sitta så pass löst att man kunde få en tvärhand emellan den och hästens mage.
Draglinorna är till för att hästen ska få en aning rörelsefrihet. Genom att de fästs i en rörlig svängel blir selet inte lika stumt när hästen drar vilket gör att hästen får lättare att dra med hela sin kropp och inte bara med bogarna/bröstan som i en "vanlig" lågbudget-sele. Tänk dig att du själv egentligen bara har en smal läderrem över bröstet, en läderrem som sitter där den sitter utan att tillåta dina axlar att röra sig särskilt mycket förutom framåt och bakåt, och det ska du dra den här vagnen med. Man blir ganska låst.
Hoppas ni förstod mitt svammel. Jag har världens huvudvärk...

ok, tack! Fick svar på alla mina frågor.

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks... 2
Svar
35
· Visningar
2 780
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 516
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då... 2
Svar
23
· Visningar
5 993
Senast: Nepenthe
·
Relationer Jag undrar hur öppna ni är vad gäller sexsnack med era vänner. Är det något strikt privat som ni enbart delar med er partner, pratar ni... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 410
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur