Sv: bröstselens delar?
Under tiden då jag tränade körning på skolan jag gick på fick vi lära oss att de två gjordarna (förvisso på en loksele men ändå) hade lite olika funktion. Däckelgjorden (den långa, tunna som är fäst direkt i däckeln) skulle hålla hela selet på plats och därför sitta ungefär lika hårt spänt som en sadelgjord. Den andra gjorden (även kallad bukgjord som är av dubbelsytt läder) skulle tydligen vara till för att bromsa vagnen/lasset i nerförsbackar genom att hejda selet från att glida fram över halsen på hästen. Bukgjorden skulle sitta så pass löst att man kunde få en tvärhand emellan den och hästens mage.
Draglinorna är till för att hästen ska få en aning rörelsefrihet. Genom att de fästs i en rörlig svängel blir selet inte lika stumt när hästen drar vilket gör att hästen får lättare att dra med hela sin kropp och inte bara med bogarna/bröstan som i en "vanlig" lågbudget-sele. Tänk dig att du själv egentligen bara har en smal läderrem över bröstet, en läderrem som sitter där den sitter utan att tillåta dina axlar att röra sig särskilt mycket förutom framåt och bakåt, och det ska du dra den här vagnen med. Man blir ganska låst.
Hoppas ni förstod mitt svammel. Jag har världens huvudvärk...