brukar man betala för utrustningen när man köper häst

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare hampis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 1 914
H

hampis

om man får utrustningen till hästen när man får den ( om man köper av en privatperson) brukar man få betala för utrustningen då?:bump:

Sv: brukar man betala för utrustningen när man köper häst

ehh? antingen får man väl utrustningen på köpet, eller så köper man den separat?
och man brukar nog göra upp i förväg om hur det ska gå till med ev utrustning, beror ju lite på vad det är för ngt och värdet på det mm

Om du köper utrustningen av ägaren kontrollera då så att allt passar bra så du inte får betala för sådant du inte har användning för.
Var alltid observant och kritisk när det gäller hästaffärer.:)

Antingen ingår utrustningen i köpet, och då står det i annonsen, eller så ingår den inte. Ibland kan det exempelvis stå att "utprovad sadel kan köpas till".

Eftersom vissa sadlar är väldigt dyra kan de t o m kosta mer än hästen.:D

Immer

Säger som de övriga.
Det ska klart framgå i köpet vad man betalar för och i vilket skick det befinner sig i.
Personligen fick jag grimman hästen hade på sig, helt ok för min del då jag hade mycket kvar efter gamle hästen.
Man ska dock inte ta emot vad som helst utan vara selektiv.
För att jag skulle öpa med en sadel skull det inte räcka med att den var utprovad efter hästen, jag hade kollat noga om jag kunde rida ordentligt i den och få det stöd från sadeln som jag vill ha. En sadel man inte kan sitta i ordentligt har ju inte den mest positiva inverkan på ens sitts:cool:

jag köpte hästen, fick erbjudande om att köpa sadeln och fick ett paketpris på vintertäcke, lös hals, bomullstäcke, grimma o nånting mer. betalade ca 2000kr för detta, fint skick och märkesprylar.
sadeln var för fin :p m.a.o. för dyr.
andra hästar har jag fått med en grimma och ett täcke till.
senaste pållen fick jag med en grimma till, that's it.

Ja det är inget som är självklart att få med.
Köper du en häst så köper du enbart hästen, utrustning brukar man få med ibland eller så får man förhandla till sig en del. Oftast brukar man betala en extra-summa för utrustningen, i alla fall min erfarenhet.

jag tycker att det är självklart att man får med en grimma till hästen, allt annat får man göra upp med säljaren om

Jag kommer få med all utrustning om jag får köpa min foderhäst. Jag har kvar hästen i samma stall och använder de flesta grejerna nu, även om jag köpt massa eget!!;)

Sadeln passar inte och den har jag inte använt, så den ska hon få sälja själv. Känns ju fel att ta emot den i köpet och sen sälja och kanske tjäna en hacka...

Det beror ju på. Det gör man upp innan köpet.

Jag fick bara med mig en grimma när jag köpte hästen. Men det gjorde inget, det är bara kul att köpa nytt :p ;)

:) Grimma kan man väl kanske ta för givet att man får med..

Alternativt betala dyra pengar och den sedan visar sig vara mindre värd:angel:
Nu tror jag inte att det händer dig, men jag vet att det har hänt, finns inget värre än att behöva tala om för en kund att sadeln de har köpt för dyra dyra pengar bara är värd en bråkdel.
Värdering brukar vara bra att tillgripa när det kommer till att köpa med dyra sadlar.

jag har bara fått med grimma med mina hästar.

Jag vet köpare som har fått ta med sig grimma:eek:

Själv hade jag med en lädergrimma eftersom jag ville ha något ordentligt när hon åkte i släpen (hade ju varit med när hon transporterades två gånger tidigare och helt stilla var det ju inte där bak:angel: ) Ägaren stoppade med en sliten terrylenegrimma som av någon okänd anledning vägrar gå hädan:devil: Den förföljer oss än:p

oki låter som ganska bra svar.
skälet till att jag frågade va lite för att jag letar häst, o som den utseende o pryltokiga jag är vill jag helst köpa egna saker ( kanske inte sadel o träns ) jag vill hälst välja det jag tycker e finast, passar o kanske bäst på hästen ( låter kanske knäppt)
självklart e ju själva hästen viktigast men de e så kul om hästen har fin utrustning:bump: :bump: :banana:

du måste ju absolut inte köpa hästens utrustning när du köper hästen! jag tycker inte man kan kräva att få mer än en grimma när man köper häst. Sen att det ingår viss utrustning ibland, det får man väl se som en extra bonus om man har användning för de sakerna.

Till min första häst fick jag nog bara en grimma, men den lämnade jag tillbaka rätt snart eftersom jag köpte egna saker (hade denna hästen på foder innan o den stod kvar i samma stall efter köpet). Så jag fick låna alla deras grejer tills jag köpt allt eget, ex sadel, träns o täcken.

Min andra häst fick jag ingenting med. Eller jag skulle ha fått en grimma, kanske grimskaft o även ett par täcken om jag velat, men när jag hämtade honom så tog jag med t o m en grimma så jag tyckte säljaren kunde behålla sina saker (hon har ju fler hästar).

Sen är det ju skoj att köpa egna saker till hästarna :rofl:

Jag fick inte med en grimma ens. :p Iofs hade jag tagit med en egen, om jag inte hade haft med en så hade dom ju varit tvungna att ge med
...

kblstoet fick jag med grimma (ful), grimskaft (slitet) och 2 täcken (för små) till. Dock lastar jag INTE säljaren för skicket på utrustningen eller att täckena var för små, tanten var över 80 bast och råkade ta varmblodstäckena ;) Och hon försökte att skicka med EN TILL HÄST på köpet. Och när jag inte ville det försökte hon slå av på priset med en tusenlapp, från det redan skamligt låga priset (jag vägrade att betala mindre också).

Valacken fick jag täcken, grimmor, bäcker, sadel med tillbehör, 2 träns, en NY och MÅTTSYDD Tärnsjösele med nypris 15 000 kr och en massa bett och annat plock med, för 5000 kr 'extra'. Dvs en tredjedel av selens nypris (det var så vi räknade, så egentligen köpte jag selen för 5000 kr och fick allt det andra på köpet med hästen. Det var två koffertar med grejer förutom sadeln och selen!!!)

Ungstoet (11 månader) fick jag en nylongrimma och ett handsytt lädergrimskaft med till.

Det brukliga är:

Ingen utrustning (möjligen grimma & grimskaft) ingår.

Viss utrustning/all utrustning ingår (skrivs i annonsen)

Eller så att utrustningen kan köpas till, och det brukar vara till en ganska låg klumpsumma.

Förresten , det där med grimmor, så oftast så brukar ju säljare skicka med 'fulgrimman', om de har andra hästar som kan ha resten av grejorna. Det där tycker jag är rätt dåligt. Men samma fenomen såg jag i ett ponnystall jag jobbade i, såldes någon av ponnyerna 'med sadel' så skickades den sadel alla i stallet tyckte sämst om (ofta hade den smeknamnet 'plankan') med.. (Detta var lååångt innan sadelutprovning ens var påtänkt som affärside..).

Men jag vet en uppfödare som köper grimmor och grimskaft i 'storpack' på Börjes, mässor etc. Iofs bara vanliga, asic nylongrimmor. Men hon skickar med en sprillans ny och 'fin' grimma till varje häst, även om det som sagt är en 65-kronorsgrimma från Börjes så tycker jag det är en väldigt fin gest, att visa att man inte skickar med något 'gammalt skit'.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 117
Senast: Görel
·
Utrustning Hej, vet någon här något om böckman duo R? Vi funderar på och köpa men för min häst som får panik och blir klaustrofobisk i trailern...
Svar
2
· Visningar
270
Senast: Panikponnyn
·
Utrustning Har någon tips på mjuka ridkängor? Gärna i läder. Mina fötter är tyvärr superkänsliga och jag får lätt skavsår eller ont, alltså är...
Svar
0
· Visningar
144
Senast: NilHe
·
Utrustning Min häst gillar att kli sin svans och det är ju skitfult 😝 På tjockare stalltäcken finns oftast svanslapp MEN på ofodrade/tunna...
Svar
9
· Visningar
636
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka