Sv: brukar man betala för utrustningen när man köper häst
kblstoet fick jag med grimma (ful), grimskaft (slitet) och 2 täcken (för små) till. Dock lastar jag INTE säljaren för skicket på utrustningen eller att täckena var för små, tanten var över 80 bast och råkade ta varmblodstäckena

Och hon försökte att skicka med EN TILL HÄST på köpet. Och när jag inte ville det försökte hon slå av på priset med en tusenlapp, från det redan skamligt låga priset (jag vägrade att betala mindre också).
Valacken fick jag täcken, grimmor, bäcker, sadel med tillbehör, 2 träns, en NY och MÅTTSYDD Tärnsjösele med nypris 15 000 kr och en massa bett och annat plock med, för 5000 kr 'extra'. Dvs en tredjedel av selens nypris (det var så vi räknade, så egentligen köpte jag selen för 5000 kr och fick allt det andra på köpet med hästen. Det var två koffertar med grejer förutom sadeln och selen!!!)
Ungstoet (11 månader) fick jag en nylongrimma och ett handsytt lädergrimskaft med till.
Det brukliga är:
Ingen utrustning (möjligen grimma & grimskaft) ingår.
Viss utrustning/all utrustning ingår (skrivs i annonsen)
Eller så att utrustningen kan köpas till, och det brukar vara till en ganska låg klumpsumma.