Brukar ni rida barbacka?

Jag red ett dressyrpass barbacka idag, men jag tyckte inte att det var någon hit. Jag tycker att det blir svårt att sitta korrekt och det känns som att jag åker fram på henne. Dock var jag lite impad över min balans, jag trodde att den skulle vara mycket sämmre! :cool:
 
japp.Jag red barbacka idag,tom galoppade lite!har en gammal vojlock och en täckesgjord på han så inte jag ska bli lortig i baken :smirk:
Fast jag rider mest barbacka nu när sadeln min är på lagning å.
 
Jag red lite dressyr barbacka i ett par gamla jeans för ett tag sen. :p
efter ridpasset hade pållan svettiga konturer av min rumpa och ben. :angel: Och jag var helt genomblöt i baken + smutsig. :p Så det var ju inte så lyckat kanske ;)

Men jag älskar att rida Barbacka annars. :)
 
Jag rider nästan enbart barbacka. året runt. och vadå tokångest för att köpt en dyyyr sadel, som bara hänger och skräpar i sadelkammaren ? :crazy:
 
jag brukar både rejsa på fält,rida ut i skogen,va med på hopp-och dressyrträningar barbacka ibland,även provat långritt(3 mil) men fick byta häst med en som hade sadel sista två kilometrarna hem *aj i baken*
 
Det man ska tänka på när man rider barbacka, är om man inte belastar hästens rygg för mycket??
Om man känner där ryggraden går , ska du även känna att på sidorna av ryggraden ska det finnas starka ryggmuskler, annars finns ju sadeln för att undvika ryggskador och bära upp oss så det underlättar för hästen när vi sitter på dens rygg!!
:eek:
 
rider barbacka minst en gång i veckan: TOPPEN för balansen. Men då jag inte har ridit de så länge så har den väl inte riktigt hunnit ikapp mig :D

Kramar från Ylva och Zombie
 
Jag är helt impad av alla som kan rida barbacka utan att ramla av! Själv red jag ofta barbacka när man var typ 6-15 år gammal, på allt från shettis upp till D-ponny men sen var det stopp. Det hade varit kanon för sitsen att börja rida mera barbacka igen men jag drattar av om det går fortare än skritt, knäna kryper liksom sakta men säkert upp till hakan... :banana:
 
jepp, rider nästan alltid barabacka nuförtiden.

inte bara för att det e mysigt.. vi har ju sålt sadeln också.. :crazy:

ska sälja pollan och medryttaren som ska köpa i slutet på augusti ville inte ha sadeln me, hon gillar ridgjorden bättre. och hon väger ju typ noll så jag tror inte att det e nån fara för pollan ang belastningsskador.

det var ju liksom rätt perfa för en travare i stallet hade en skitsadel som inte passade så då fick dom köpa pollans sadel då den satt som en smäck eftersom vi ändå skulle sälja sadeln om nån månad.

Tyckte synd om den travaren, hans dåvarande sadel flög liksom ovanför hästen på bakdelen av sadeln och den gled runt och allt.. vem som helst kunde se att den inte satt bra!

så det e nog skönt för honom nu.

pollans islandssadel låg ju som en smäck!!!

jag galoppar, passar, töltar, travar och små hoppar i skogen barbacka går skitbra! det e nog skönt för pollarna att slippa värmen av sadeln i den här värmen!

mvh camilla :banana:
 
Jag rider barbacka året runt! När jag började sköta "min"
häst så tyckte han inte om att man red honom barbacka men
eftersom så har han fått mer muskler och nu kan jag nästan
hoppa upp på honom från marken utan att han rör sig! :)

Min ursöta pålle! :love:
 
:)Brukar rida rätt ofta barabacka å ibland händer det att jag hoppar lite å så. Jätte kul. Men man ska ju inte hoppas så jätte mycket barabacka eftersom det sliter mycket på hästens årrem.. :banana:
 
bara i skritt i så fall. min häst tycker det är så kul att bocka samtidigt som man travar/galopperar när matte halkar omkring på ryggen :D
 
Eftersom min häst växte ur alla sina sadlar i så där maj så har jag ridit barbacka sedan dess oavsett vad jag gjort.

I framtiden kommer jag troligtvis rida mycket barbacka när jag tränar Akademiskt, men annars kommer jag nog ha sadel.

Trolgtivis får jag tag i en damsadel innan någon annan sadel och den kan jag ju bara rida i någon gång då och då så då får jag fortsätta med barbacka ridningen, men hag trivs bra med det och vi kan göra allt vi annars gör.
 
Nja det blir inte så mycket "helt barbacka" så att säga.. rider hellre med pad. Väldigt mysigt det också, samt mindre risk att man glider ner om pållen skulle skutta iväg :D

Men skulle pållen jag rider vara lite mindre än vad han e så skulle jag säkert rida barbacka.. inte så högt ifrån o trilla om det skulle bli så. hehe :angel:
 
Jo då jag rider mest på vintern barbacka då hästen då värmer en sååå bra=)
Och jag brukar rida barbacka annars med just för man får ju en sååån bra balans av det=)
 
Japp! Försöker rida barbacka lite då och då för jag får så bra balans!
 
Sv: Brukar ni rida barbacka?

Jag rider oftast barbacka, både för att det är mysigt och för att man faktiskt "kommer åt" hästen bättre då. Sedan blir man ju lite bekväm av sig också, det är ju lite skönt att slippa sadla, he, he...
 
Sv: Brukar ni rida barbacka?

Rider barbacka ganska ofta, men både vinter och sommar. Och inte bara skritt, finns det något mysigare än lite lugn galopp barbacka? :love:

Mvh Huntress :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 138
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej, jag är utomlands och har lite impulsivt bokat en uteritt på ett välrenommerat ställe med välmående hästar, jag har givetvis inga...
Svar
10
· Visningar
698
Senast: Lingon
·
Utrustning Hej! Jag har en fundering, min häst har börjat få skav av schabrakkanten så har bokat tid för sadelkoll och tänkte att jag fram tills...
Svar
5
· Visningar
807
Senast: Buck
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
903
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp