• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Pretty_Fly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 51
  • Visningar Visningar 3 417
Sv: brukar

Nej jag lånar inte ut min transport och detta endast pga att folk inte har vett att hantera andras transporter försiktigt. Hyrde tidigare ut min transport, men fick bara repa den efter varje gång, så nu när jag har ny transport så är det bara min häst som åker i den.
...vad jag säger när folk frågar....helt enkelt nej jag lånar inte ut den, tycker inte att jag behöver förklara mig, varför jag inte lånar ut min egna grejor.

nej det gör jag inte, dels har vi en tjej i stallet som har "butik" och hon hyr ut transport och då blir det ju konkurrans och jag vill inte ha det så.
dels kan man inte säga nej efter det i sådana fall, om en får låna kommer ju alla andra bli tjuriga för att dom inte får låna om dom ber och det inte går.
jag har en kompis som skulle få låna min transport om det krisade (d.v.s. om deras gick sönder eller liknande) men inte annars. iofs är det svårt med min transport, nästan inga bilar som får dra den :p

Camilla_H skrev:
Jag vet inte hur det är med andra släp, men med Umesläpet får de nog bråka rätt mycket om de ska gå sönder ordentligt, så därför riskerar jag inte så mycket med att ge alla en chans iaf. Dessutom är det försäkrat.

Vet i o f s en tjej som fick sitt splittnya, väldigt fina (baklängesåkande hästar) Umesläp totalförstört av en häst som rockade loss. Har för mig att hon fick ett nytt, men det låter jag vara osagt...

Numera klart NEJ,om det inte är urakut veterinärbesök.
Fick en massa skrap och trasiga bakbommar i somras när jag var snäll och lånade ut min ganska nya släp.Har själv hästar som står still och vill inte ha släpen skadad.

Ja, men ett nytt Umesläp är mestadels gjort i aluminium och HAR sämre tålighet mot såna "attacker". Mitt från -87 är betydligt tåligare. Detta har jag även hört från travtränare som har båda modellerna - de nya håller sämre men är bekvämare för hästen (boggi) och har högre lastkapacitet då det är lätt i sig självt.

Lånade själv ett Millennium-släp förr om åren och vid ett tillfälle gick fästet till bakbommen (aluminium) helt enkelt av när hästen som stod där lutade sig emot den. Det skulle knappast kunna hända med bommarna av äldre modell som är helt i stål.

/Camilla

vi lånade förut till bekanta.....

men sedan då det ALLTID hände ngt (vissa saker fattades, dålig hantering av vangnen osv) så lånade vi inte ut mer...

Jag lånar inte ut min nya transport. Förstår inte varför folk inte tycker det känns bättre att hyra från en firma? Hade jag nog själv kännt med tanke på vad transportan kan utsättas för!

*lånar knapp*
Mitt gamla släp från 72 har jag alltid lånat ut gratis. Visserligen inte till de som varje tisdag ska iväg o träna. Men enstaka gånger.
Mitt nya släp (5 år) gav jag ganska mycket pengar för och har dessutom redan fått lägga ner ett antal tusenlappar för att fixa bromsarna. DET tänker jag inte låna ut gratis. Varför ska jag sponsra andra med släp?
// Linda

Nej!

Jag lånar inte ut mitt släp, däremot hyr jg ut det, och tar bra betalt.
Anledningen är enkel....... Jag har lagt ner 70000 kr av egna surt förvörvade penar för att köpa det.

Jag har dok drabbats av oförstående stallkamrater som vill låna det gratis eftersom jag ju 'har råd att köpa ett släp, och det har ju inte vi, så du kan väl vara bussig........'

Jag har fan inte råd med släp, JAG HAR TAGIT MIG RÅD OCH PRIRITERAT BORT ANNAT! (som ex hennes evinnerliga krogbesök)

Så nä, skall nån annan köra med min 'låda', så får dom pröjsa bra, eller hyra nån annan stans......

Hug your horses! (and trailers)
/Mike :devil:

Senast ändrad av en moderator:

By the way......... Bara så att ni vet:

Även om ni har helförsäkrin, och lånar ut släpet, så gäller den inte.
Den gäller bara ifall ägaren drar släpet.
För att låna eller hyra ut släpet finns en tilläggsförsäkring.
Detta fock jag reda på när jag själv orsakr en skada på släpet.
Bolagets första fråga var vem som kört. När jag talade om att det var jag, så upplyste dom mig om att det var tur för mig, för annars hade vagnskadeförsäkringen inte gällt

Hug your horses!
/Mike

Inte en chans att jag skulle LÅNA ut min transport. Inte ens hyra ut den. Det kan hända alldeles för mycket och jag behöver min transport, den får inte bli stående på verkstad.
Men jag såg i en annons att OKQ8 här tar 400 spänn per dygn att hyra ut en Värmlandsvagn!!!

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 077
Senast: Blyger
·
Äldre Har under det senaste året hållit utkik efter en begagnad bil att ersätta min äldre bil med, specifikt märke och modell. Sedan i maj har...
Svar
6
· Visningar
1 463
Senast: EmmaW
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 456
Senast: lillkillen
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 359
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fri tillgång på torrfoder?
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31