Bruksprovet 2023 (SWB)

Jag håller på att kolla benbetyg och omdöme, och blir förvånad över att flera inkorrektheter ändå kan ge betyget 7.
Långa kotor, tåvid vänster fram, hjulig och instabil bak känns inte som 7 för mig.

Har varit domarsekreterare i många och och även skrivit åt inblandade domare.
Hela den raden på en och samma hingst? Vem? Det måste vara väldigt måttligt tänker man, I alla fall instabil bak är ju inte bra för hållbarheten.
 
Angående poängen för "accepterat" så förstår jag inte riktigt problemet om jag ska vara ärlig. Det är väl bara att kolla vad för poäng hingsten fick och sålla bort de som inte duger själv? Hålla-handen-avel gjorde att bruksprovet höll på att dö ut så något vad de tvungna att göra och det här formatet är mer i linje med det nya tyska systemet så why not?
 
Jag skulle nog vara lite motvalls där och säga att det nya formatet verkar vara en stor framgång? Det är ju massor av anmälningar, så ekonomiskt måste det ju vara ett uppsving.

Det är ju knappt nån som använder de accepterade hingstarna, så mitt intryck är att det "riktiga" godkännandet är de som premieras, det är de som rekommenderas till avel. De accepterade är mer för dem som vill kunna använda sin hingst på de egna stona, eller som kul grej för den som har pengar. Roligt att ha en godkänd hingst, och/eller att ha fött upp en. Dvs, ett sätt att finansiera bruksprovet för SWB.

Dessutom känns det väl lite säkrare för hingstägarna att de inte riskerar att få stämpeln "icke godkänd" på sin hingst, utan antingen blir den åtminstone accepterad (och presumptiva köpare förstår förhoppningsvis inte skillnaden), eller så får man veta i tid för att kunna avbryta provet i tid, innan den hinner bli icke godkänd. Så det är ju lägre risk för hingstägarna, och därför kanske mer attraktivt att vara med.

SWB har väl varit rätt tydliga med att de inte rekommenderar accepterad-hingstarna till avel.
O för mig blir det jättekonstigt att de godkänner hingstarna men de rekommenderar inte dem? För mig är det som att spara och äta kakan samtidigt.
 
Jag har blivit förvånad över att "specialgrenen" kan vara 7-7 eller till och med 6.5-6 i hoppningen o vips så står du där med en godkänd hingst.
Något är urvattnat, är det "pricken över i:et" att få en hingst godkänd idag? När 54 av 72 blir godkända och då är det inte alla 72 som kom ändå in i mål pga de själva avbröt. Eller har det blivit bara en "kul grej för de rika"? För mig känns det inte något "stort, häftigt" eller ens något att sträva efter. Anmäl och du får ut en godkänd hingst (ja jag drar det till sitt yttersta).

Och unghästbedömningarna? Det verkar mycket svårare att få bra betyg på unghästbedömningarna och pratade om att "bra ston ska i avel", "ston med icke-diplom göre sig inte till besvär" och allt det där snacket är nu för mig rent skitsnack. Om en hingst kan bli godkänd med hoppning på 6.5-6 tex (inget emot hingsten!) kan jag väl ta mitt oklassade sto med samma hoppbetyg och betäcka.
Ja, jag raljerar lite men detta känns som en stig SWB har tappat bort sig på.
Fast det är mest jobbigt för den som har hingsten att ha den godkänd. Den får ändå inga ston så vad är problemet?
2% av alla ston förra året gick till accepterade hingstar.
 
jag har ju en hingst som visades som 3-åring, han blev då godkänd. Visades igen förra året som 5-åring, visade tyvärr ej upp den fina hoppning jag vet att han har. Så nämnden gav honom bara 7-7 i hoppning, testryttarna gav honom 8-8,5. Han missade att bli Premierad med 0,6875 poäng. Och blev då Accepterad.
Jag hade inte tänkt att visa honom igen på bruksprovet utan låta honom gå in i sporten i stället. Och se längre fram om jag skulle komma med honom igen för att prova honom mot Premierad nivå. Bytte ryttare i augusti, han började tävla i september, utvecklades mycket i hoppningen så tankarna började att komma igen på att visa honom redan i år. Tog beslutet i februari att ja vi visar honom. Han har sedan han kom till nya ryttaren startat upp till 1.30. Kvalade till Elmia förra året, varit felfri i 1.30 i år. I år på bruksprovet så visade han upp sin fina hoppning och blev då Premierad. Med exakt samma poäng på allt annat som förra året, eller nä jag tror han hade 7 på galoppen och nu 7,5. Nämnden gav honom 8-8,5 och testryttarna 8-7,5

Jag tror inte att det finns någon som på skoj anmäler sin hingst till ett bruksprov bara för att det är kul att föda upp en godkänd hingst. Det kostar en hel del... billigast är att komma med en 3-åring, sen kostar det runt 30' för fas I och fas II. Plus allt annat, röntgen inför bruksprovet, endoskopi, provtagning wffs om du ej har gjort det tidigare. Utbildning/förberedelser etc

Anledningen till varför jag har visat min hingst är för att jag tyckte att han hade en intressant härstamning som var lite "ovanlig" i Sverige. Är själv trött på att alla hingstar har samma stam eller det känns som det rättare sagt... Tänkte att han kunde tillföra stona i Sverige något, han är inte stor och tung utan tvärtom, modell mindre med en otrolig inställning. Det behövs sådana hingstar också. Det behövs mångfald i den svenska aveln, vi behöver olika typer av hingstar, olika temperament, olika färger ;) etc
Alla har inte samma avelsmål och det måste vi respektera!
 
Fast det är mest jobbigt för den som har hingsten att ha den godkänd. Den får ändå inga ston så vad är problemet?
2% av alla ston förra året gick till accepterade hingstar.
Jag har inte sagt något om att sådana hingstar tar några ston utan mer, vad får man för pengarna? Om mer än 75% blir godkända, är det för att vi har sådana extremt bra hingstar i landet (förhoppningsvis) eller är det för att gynna någon, typ SWB? Gynnar det hingstägare eller stoägare? Eller bara anmälningsavgifterna? Gynnar det aveln i stort? Och varför än en gång godkänner man något som man inte sen kan stå för? Jag diskuterar inte hingstarna utan systemet.
 
jag har ju en hingst som visades som 3-åring, han blev då godkänd. Visades igen förra året som 5-åring, visade tyvärr ej upp den fina hoppning jag vet att han har. Så nämnden gav honom bara 7-7 i hoppning, testryttarna gav honom 8-8,5. Han missade att bli Premierad med 0,6875 poäng. Och blev då Accepterad.
Jag hade inte tänkt att visa honom igen på bruksprovet utan låta honom gå in i sporten i stället. Och se längre fram om jag skulle komma med honom igen för att prova honom mot Premierad nivå. Bytte ryttare i augusti, han började tävla i september, utvecklades mycket i hoppningen så tankarna började att komma igen på att visa honom redan i år. Tog beslutet i februari att ja vi visar honom. Han har sedan han kom till nya ryttaren startat upp till 1.30. Kvalade till Elmia förra året, varit felfri i 1.30 i år. I år på bruksprovet så visade han upp sin fina hoppning och blev då Premierad. Med exakt samma poäng på allt annat som förra året, eller nä jag tror han hade 7 på galoppen och nu 7,5. Nämnden gav honom 8-8,5 och testryttarna 8-7,5

Jag tror inte att det finns någon som på skoj anmäler sin hingst till ett bruksprov bara för att det är kul att föda upp en godkänd hingst. Det kostar en hel del... billigast är att komma med en 3-åring, sen kostar det runt 30' för fas I och fas II. Plus allt annat, röntgen inför bruksprovet, endoskopi, provtagning wffs om du ej har gjort det tidigare. Utbildning/förberedelser etc

Anledningen till varför jag har visat min hingst är för att jag tyckte att han hade en intressant härstamning som var lite "ovanlig" i Sverige. Är själv trött på att alla hingstar har samma stam eller det känns som det rättare sagt... Tänkte att han kunde tillföra stona i Sverige något, han är inte stor och tung utan tvärtom, modell mindre med en otrolig inställning. Det behövs sådana hingstar också. Det behövs mångfald i den svenska aveln, vi behöver olika typer av hingstar, olika temperament, olika färger ;) etc
Alla har inte samma avelsmål och det måste vi respektera!
Som du vet har jag inga problem med det. Det är viktigt att sprida härstamningar, för det är verkligen "många likadana".
Och som jag skrev, jag har inga problem med hingstarna utan systemet i sig. Vem gynnar det? Just nu skulle jag tro, utan att ha fakta, att det enbart gynnar SWB pga 72 startande a många tusen kronor... Men vad blir effekten av det? Varför godkänner man 54 nya hingstar men sedan inte står bakom att använda en del av de?
Är tanken att det ska gynna all sorters avel, från elitavel till ridskoleavel?

Jag önskar att förstå systemet bakom detta för när jag frågat SWB får jag inga svar mer än att "det ska bli fler att välja på".
 
Som du vet har jag inga problem med det. Det är viktigt att sprida härstamningar, för det är verkligen "många likadana".
Och som jag skrev, jag har inga problem med hingstarna utan systemet i sig. Vem gynnar det? Just nu skulle jag tro, utan att ha fakta, att det enbart gynnar SWB pga 72 startande a många tusen kronor... Men vad blir effekten av det? Varför godkänner man 54 nya hingstar men sedan inte står bakom att använda en del av de?
Är tanken att det ska gynna all sorters avel, från elitavel till ridskoleavel?

Jag önskar att förstå systemet bakom detta för när jag frågat SWB får jag inga svar mer än att "det ska bli fler att välja på".

Har du lyssnat på t.ex. SWBs podd där de pratar om det nya systemet och motivationerna bakom att det infördes? Jag tycker det har förklarats bra på många olika ställen.
 
Jag har inte sagt något om att sådana hingstar tar några ston utan mer, vad får man för pengarna? Om mer än 75% blir godkända, är det för att vi har sådana extremt bra hingstar i landet (förhoppningsvis) eller är det för att gynna någon, typ SWB? Gynnar det hingstägare eller stoägare? Eller bara anmälningsavgifterna? Gynnar det aveln i stort? Och varför än en gång godkänner man något som man inte sen kan stå för? Jag diskuterar inte hingstarna utan systemet.
Menar du vad man får när man betalar för själva bruksprovet? De får en varudeklaration.
 
Har du lyssnat på t.ex. SWBs podd där de pratar om det nya systemet och motivationerna bakom att det infördes? Jag tycker det har förklarats bra på många olika ställen.
Jag har lyssnat på allt jag hittat men förstår ändå inte varför man godkänner något man inte kan rekommendera.
 
Som du vet har jag inga problem med det. Det är viktigt att sprida härstamningar, för det är verkligen "många likadana".
Och som jag skrev, jag har inga problem med hingstarna utan systemet i sig. Vem gynnar det? Just nu skulle jag tro, utan att ha fakta, att det enbart gynnar SWB pga 72 startande a många tusen kronor... Men vad blir effekten av det? Varför godkänner man 54 nya hingstar men sedan inte står bakom att använda en del av de?
Är tanken att det ska gynna all sorters avel, från elitavel till ridskoleavel?

Jag önskar att förstå systemet bakom detta för när jag frågat SWB får jag inga svar mer än att "det ska bli fler att välja på".
Det är väl det som är svaret? SWB gör en grovgallring och en rekommendation, resten är upp till stoägarna. Alternativet är väl att folk tar hingstarna till andra förbund, och använder dem den vägen istället. I princip är det ju ändå en gemensam sporthäst som alla förbund avlar fram.
 
Jag har lyssnat på allt jag hittat men förstår ändå inte varför man godkänner något man inte kan rekommendera.
För att det finns stoägare som har annan åsikt än nämnden, rimligtvis.

Alla blir ju inte godkända, så nämnden gallrar ju bort ett gäng. Sen återstår ett gäng som är ok, och ett gäng som nämnden tror skulle föra aveln framåt. Så kan man som stoägare antingen följa deras råd, eller gå sin egen väg.
 
Det är väl det som är svaret? SWB gör en grovgallring och en rekommendation, resten är upp till stoägarna. Alternativet är väl att folk tar hingstarna till andra förbund, och använder dem den vägen istället. I princip är det ju ändå en gemensam sporthäst som alla förbund avlar fram.
Men de rekommenderar ju inte hästarna de tar fram?
 
Som du vet har jag inga problem med det. Det är viktigt att sprida härstamningar, för det är verkligen "många likadana".
Och som jag skrev, jag har inga problem med hingstarna utan systemet i sig. Vem gynnar det? Just nu skulle jag tro, utan att ha fakta, att det enbart gynnar SWB pga 72 startande a många tusen kronor... Men vad blir effekten av det? Varför godkänner man 54 nya hingstar men sedan inte står bakom att använda en del av de?
Är tanken att det ska gynna all sorters avel, från elitavel till ridskoleavel?

Jag önskar att förstå systemet bakom detta för när jag frågat SWB får jag inga svar mer än att "det ska bli fler att välja på".
Swb har ju förklarat det jättetydligt. Bland annat här: https://swb.org/nyheter/accepterad-eller-premierad-hur-var-det-nu/
 
Men de rekommenderar ju inte hästarna de tar fram?
Nej, jag skrev ju det. De gör en grovgallring, och sen berättar de vilka de rekommenderar. Tre grupper: Vi avråder, vi tycker de gör varken till eller från, och vi rekommenderar.

I slutänden väljer nästan alla hingstar från gruppen ”Vi rekommenderar”, men möjligheten finns att välja från till-eller-från-gruppen om man vill.
 
Jag tycker det också är värt att ta sig en funderare kring inavel och hur man gör för att hålla avelsbasen så bred som möjligt. Att endast godkänna en handfull till ett dussin hingstar totalt där 50% av dem på något sätt är besläktade är ett effektivt sätt att krympa avelsbasen på sikt.

Det här skulle jag vilja höra ett avsnitt om i SWB-poddden, men jag vet inte om någon som är mer insatt i ridhästaveln skulle kunna hjälpa till att formulera önskemålet. Alltså riskerna med alltför likriktad avel, att avelsframsteg kräver en variation i populationen, att stor population inte automatiskt betyder stor genetisk variation etc.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp