Bruksprovet 2023 (SWB)

Det var Drävles Dynamit jag pratade om också. Jag tyckte inte de var så skarpa, mest bara utbildningen inte var så bra. Inte så mycket om hästen i sig.
De var inte så hårda i det muntliga men det skriftligt var hårdare:
4203E6C1-4528-4F10-B8EE-D380B49D83D7.jpeg
 
En fundering, var ni på plats och såg testridningen av hingsten? Vet att de flesta streamingtjänster numera har som policy att filma något annat när det blir stökigt. Jag har inte sett inspelningen än så jag vet inte hur mycket man såg av just Dynamit under deras grupp?
 
de avbröt provet, kommer visa honom nästa år igen. Är ju godkänd i år också så han finns tillgänglig för avel :-)

Aha, där ser man. Tycker själv inte om skäckar så mycket, men det är ju bättre om hingsten folk använder håller hyfsad kvalitet. Crusader Ice verkar ju ge bra temperament av de jag hört om också.
 
En fundering, var ni på plats och såg testridningen av hingsten? Vet att de flesta streamingtjänster numera har som policy att filma något annat när det blir stökigt. Jag har inte sett inspelningen än så jag vet inte hur mycket man såg av just Dynamit under deras grupp?
Jag såg den och upplevde att han nog inte var van vid kraven som sattes på honom och då valde han flykt. Gång på gång (4 gånger tror jag?). Det blev en spänning (mkt svettig!) och en diskussion som DD inte riktigt kunde hantera. Sen fogade han sig och förstod att det inte blev värre, men han red ju länge på den. Med Theo var han ju lugnare, men han hade ju sett hur DD var med Hess. Så han var beredd på det.

Känner hans visare/ryttare och hon är väldigt mjuk och lugn, dessutom hade hon bara haft tre veckor på sig och vad som hänt sen förra årets prov vet jag inte. Men den såg ut att vara mer fyra än fem i ridningen.
 
Jag såg den och upplevde att han nog inte var van vid kraven som sattes på honom och då valde han flykt. Gång på gång (4 gånger tror jag?). Det blev en spänning (mkt svettig!) och en diskussion som DD inte riktigt kunde hantera. Sen fogade han sig och förstod att det inte blev värre, men han red ju länge på den. Med Theo var han ju lugnare, men han hade ju sett hur DD var med Hess. Så han var beredd på det.

Känner hans visare/ryttare och hon är väldigt mjuk och lugn, dessutom hade hon bara haft tre veckor på sig och vad som hänt sen förra årets prov vet jag inte. Men den såg ut att vara mer fyra än fem i ridningen.
Från min plats såg man bara att han la iväg när han inte hade kontakt med väggen ett antal gånger. Jag håller med om att hästen såg ut om en hyfsat grön fyraåring utbildningsmässigt. Jag förstår inte hur vissa resonerar när de anmäler hästarna till bruksprov, kvalitén på hästarnas utbildning är alltid mycket spretig på dressyrsidan och det är hyfsat mycket pengar det handlar om? För att inte tala om mentala ärr för hästarna som kastas in hals över huvud.
 
Jag såg den och upplevde att han nog inte var van vid kraven som sattes på honom och då valde han flykt. Gång på gång (4 gånger tror jag?). Det blev en spänning (mkt svettig!) och en diskussion som DD inte riktigt kunde hantera. Sen fogade han sig och förstod att det inte blev värre, men han red ju länge på den. Med Theo var han ju lugnare, men han hade ju sett hur DD var med Hess. Så han var beredd på det.

Känner hans visare/ryttare och hon är väldigt mjuk och lugn, dessutom hade hon bara haft tre veckor på sig och vad som hänt sen förra årets prov vet jag inte. Men den såg ut att vara mer fyra än fem i ridningen.
Han gick ju ändå bruksprovet redan som treåring, och då måste de ju vara väl framme för sin ålder för att kunna göra det. Så man undrar varför den kommit efter nu. Men, den kanske inte står hos proffs till vardags, och utbildas lite i sin takt.
 
Jag blev uppriktigt förvånad över att Chaccafly blev bruksprovsvinnare. Tycker att Plot Pearl och Nixion har trevligare hoppning och trevligare temperament. Chaccafly var ju inte skitkul vid första omgången hoppning. Testryttarna gillade PP bättre. Dessutom tycker jag att hoppdomarna hade dålig fantasi - 8-8,5 på typ alla som var bra.
 
Jag blev uppriktigt förvånad över att Chaccafly blev bruksprovsvinnare. Tycker att Plot Pearl och Nixion har trevligare hoppning och trevligare temperament. Chaccafly var ju inte skitkul vid första omgången hoppning. Testryttarna gillade PP bättre. Dessutom tycker jag att hoppdomarna hade dålig fantasi - 8-8,5 på typ alla som var bra.
Jätteenig! Angående poängen så uppstod massor av frågor. Var det verkligen en (två) så jämn årgång? Ingen stack ut åt något håll? Alla hopphingstar hade 7 eller 7,5 på galopp tror jag, enstaka undantag, men det är liksom för dåligt för en hopphingst tycker jag. Eller är det galoppoäng som dressyrhäst? Så "hoppgaloppen" är en 9a? Tycker nog från både läktare och bakom bildskärm att galoppen skilde sig mycket mellan hingstarna men det avspeglas inte i poängen.

Som sagt, många frågor... men Plot Pearl vill jag nog använda :). Och även en hingst som avbröt, haha, så jag är nog inte så konsistent i mina kritik.
 
Håller med.
Min favorit blev i slutändan ändå Naestro. Han såg så jättetrevlig ut att rida och fick en 9a av testryttaren. Sen kommer jag nog inte använda honom ändå eftersom nästa års föl ska säljas. Och jag tror tyvärr inte stammen tilltalar köpare idag, det ska vara typ Chacco Bleu, Diamant de Semilly eller nån av "innehingstarna" bakom för att de ska bli sålda. Jag har ett mycket meriterat möderne och är inne på 4 generationen. Hittills har mina egna val av hingst som varit mer udda och som passat perfekt gett mer svårsålda föl än de föl som varit efter "innehingst" som egentligen passat sämre. Trist att det är så och frustrerande för mig som uppfödare att jag vet att jag kan producera en bättre produkt men att en sämre säljer bättre.
 
Jätteenig! Angående poängen så uppstod massor av frågor. Var det verkligen en (två) så jämn årgång? Ingen stack ut åt något håll? Alla hopphingstar hade 7 eller 7,5 på galopp tror jag, enstaka undantag, men det är liksom för dåligt för en hopphingst tycker jag. Eller är det galoppoäng som dressyrhäst? Så "hoppgaloppen" är en 9a? Tycker nog från både läktare och bakom bildskärm att galoppen skilde sig mycket mellan hingstarna men det avspeglas inte i poängen.

Som sagt, många frågor... men Plot Pearl vill jag nog använda :). Och även en hingst som avbröt, haha, så jag är nog inte så konsistent i mina kritik.
Jag håller med om galoppen! Så olika galopp och ändå samma betyg. Den kan iofs ha olika fördelar och då sluta på samma betyg. Men konstigt
Jag satt (som du vet) med en mkt erfaren hoppdomare och vi diskuterade bland annat galoppbetygen, både på bruks men även på treårs. Det är skillnad på en hoppgalopp och en dressyrgalopp och hur man vill ha den. Då blir det svårt med betygen. Det händer att hoppdomaren vill ha ett betyg och gångartsdomaren ett annat.
 
Håller med.
Min favorit blev i slutändan ändå Naestro. Han såg så jättetrevlig ut att rida och fick en 9a av testryttaren. Sen kommer jag nog inte använda honom ändå eftersom nästa års föl ska säljas. Och jag tror tyvärr inte stammen tilltalar köpare idag, det ska vara typ Chacco Bleu, Diamant de Semilly eller nån av "innehingstarna" bakom för att de ska bli sålda. Jag har ett mycket meriterat möderne och är inne på 4 generationen. Hittills har mina egna val av hingst som varit mer udda och som passat perfekt gett mer svårsålda föl än de föl som varit efter "innehingst" som egentligen passat sämre. Trist att det är så och frustrerande för mig som uppfödare att jag vet att jag kan producera en bättre produkt men att en sämre säljer bättre.
Naestro var verkligen en trevlig bekantskap tyckte jag med. Såg honom förra året och då var han inte alls lika fin, tycker han vuxit i sin kropp och dessutom inte grovnat vilket jag vet att jag tyckte kunde vara riskigt förra året
 
Jag håller på att kolla benbetyg och omdöme, och blir förvånad över att flera inkorrektheter ändå kan ge betyget 7.
Långa kotor, tåvid vänster fram, hjulig och instabil bak känns inte som 7 för mig.

Har varit domarsekreterare i många och och även skrivit åt inblandade domare.
 
Jag har blivit förvånad över att "specialgrenen" kan vara 7-7 eller till och med 6.5-6 i hoppningen o vips så står du där med en godkänd hingst.
Något är urvattnat, är det "pricken över i:et" att få en hingst godkänd idag? När 54 av 72 blir godkända och då är det inte alla 72 som kom ändå in i mål pga de själva avbröt. Eller har det blivit bara en "kul grej för de rika"? För mig känns det inte något "stort, häftigt" eller ens något att sträva efter. Anmäl och du får ut en godkänd hingst (ja jag drar det till sitt yttersta).

Och unghästbedömningarna? Det verkar mycket svårare att få bra betyg på unghästbedömningarna och pratade om att "bra ston ska i avel", "ston med icke-diplom göre sig inte till besvär" och allt det där snacket är nu för mig rent skitsnack. Om en hingst kan bli godkänd med hoppning på 6.5-6 tex (inget emot hingsten!) kan jag väl ta mitt oklassade sto med samma hoppbetyg och betäcka.
Ja, jag raljerar lite men detta känns som en stig SWB har tappat bort sig på.
 
Jag blev uppriktigt förvånad över att Chaccafly blev bruksprovsvinnare. Tycker att Plot Pearl och Nixion har trevligare hoppning och trevligare temperament. Chaccafly var ju inte skitkul vid första omgången hoppning. Testryttarna gillade PP bättre. Dessutom tycker jag att hoppdomarna hade dålig fantasi - 8-8,5 på typ alla som var bra.
Jag tänkte samma sak, och undrade om jag hade blandat ihop hingstarna. Ska inte bruksprovsvinnaren vara en komplett hingst som passar till väldigt många ston? Iofs, när Tidningen Ridsport gjorde en genomgång för en tid sen så verkar ju bruksprovsseger i hoppning i regel innebära enkelbiljett ur aveln som tävlingshäst till rik amatör, och så blir det inte så mycket mer med dem sen, de går sönder eller hoppar 1,30 med sin amatör. Så sett ur det perspektivet är det kanske bra att ingen av dem jag gillade bäst vann, då kanske man kan få behålla dem i avel eller sport lite längre.
 
Jag har blivit förvånad över att "specialgrenen" kan vara 7-7 eller till och med 6.5-6 i hoppningen o vips så står du där med en godkänd hingst.
Något är urvattnat, är det "pricken över i:et" att få en hingst godkänd idag? När 54 av 72 blir godkända och då är det inte alla 72 som kom ändå in i mål pga de själva avbröt. Eller har det blivit bara en "kul grej för de rika"? För mig känns det inte något "stort, häftigt" eller ens något att sträva efter. Anmäl och du får ut en godkänd hingst (ja jag drar det till sitt yttersta).

Och unghästbedömningarna? Det verkar mycket svårare att få bra betyg på unghästbedömningarna och pratade om att "bra ston ska i avel", "ston med icke-diplom göre sig inte till besvär" och allt det där snacket är nu för mig rent skitsnack. Om en hingst kan bli godkänd med hoppning på 6.5-6 tex (inget emot hingsten!) kan jag väl ta mitt oklassade sto med samma hoppbetyg och betäcka.
Ja, jag raljerar lite men detta känns som en stig SWB har tappat bort sig på.
Jag skulle nog vara lite motvalls där och säga att det nya formatet verkar vara en stor framgång? Det är ju massor av anmälningar, så ekonomiskt måste det ju vara ett uppsving.

Det är ju knappt nån som använder de accepterade hingstarna, så mitt intryck är att det "riktiga" godkännandet är de som premieras, det är de som rekommenderas till avel. De accepterade är mer för dem som vill kunna använda sin hingst på de egna stona, eller som kul grej för den som har pengar. Roligt att ha en godkänd hingst, och/eller att ha fött upp en. Dvs, ett sätt att finansiera bruksprovet för SWB.

Dessutom känns det väl lite säkrare för hingstägarna att de inte riskerar att få stämpeln "icke godkänd" på sin hingst, utan antingen blir den åtminstone accepterad (och presumptiva köpare förstår förhoppningsvis inte skillnaden), eller så får man veta i tid för att kunna avbryta provet i tid, innan den hinner bli icke godkänd. Så det är ju lägre risk för hingstägarna, och därför kanske mer attraktivt att vara med.

SWB har väl varit rätt tydliga med att de inte rekommenderar accepterad-hingstarna till avel.
 
Jag har blivit förvånad över att "specialgrenen" kan vara 7-7 eller till och med 6.5-6 i hoppningen o vips så står du där med en godkänd hingst.
Något är urvattnat, är det "pricken över i:et" att få en hingst godkänd idag? När 54 av 72 blir godkända och då är det inte alla 72 som kom ändå in i mål pga de själva avbröt. Eller har det blivit bara en "kul grej för de rika"? För mig känns det inte något "stort, häftigt" eller ens något att sträva efter. Anmäl och du får ut en godkänd hingst (ja jag drar det till sitt yttersta).

Och unghästbedömningarna? Det verkar mycket svårare att få bra betyg på unghästbedömningarna och pratade om att "bra ston ska i avel", "ston med icke-diplom göre sig inte till besvär" och allt det där snacket är nu för mig rent skitsnack. Om en hingst kan bli godkänd med hoppning på 6.5-6 tex (inget emot hingsten!) kan jag väl ta mitt oklassade sto med samma hoppbetyg och betäcka.
Ja, jag raljerar lite men detta känns som en stig SWB har tappat bort sig på.
Det har ju med nya systemet att göra. Det är ju egentligen bara de premierade som motsvarar ”godkänd”.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Masked Singer 2024
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp