bruksridningstråden 2008

Sv: bruksridningstråden 2008

jag skulle nog beskriva bruksridning/körning som en hinderbana. Man ska ta sig igenom hindren på ett så smidigt sätt som möjligt.
Det kan vara tex slalom utan att slå i konerna, rygga i 90 graders vinkel utan att trampa utanför, vända i en liten ruta, skritta över upphöjda bommar, gå över en bro/pressenning, trampa på en platta.. Massor! Regelboken kostar en tjuga eller nåt på http://juf.se :D
Det bästa är att allt går att träna hemma! Ok, just en träbro kan vara svårt, men allt annat går. Kanske bryggan, där man ska hoppa av och leda hästen "ovanifrån" från en brygga, kan vara lite knepigt med.. Men med lite fantasi så går det!
 
Sv: bruksridningstråden 2008

Tack för tipset!

Ska anmäla mig till tävlingen snarast, jättenära mig ju :D

/M
 
Sv: bruksridningstråden 2008

Förlåt om jag är seg, jag råkade glömma denna tråden :o

Vad kul! Hur gick det?

Jo det gick bra, även om jag kluddade till det lite:angel: jag kom 7:a av nio startande (alla utom jag, stallägaren och hästens ägare har tävlat innan, för oss tre var det debut)
Jag kom 7:a:D
Stallägaren kom 8:a
Hästens ägare kom 9:a

Som jag har letat efter någon klubb som håller på med bruksridning här i Skåne (utan resultat). Typiskt att jag såg ditt inlägg först nu. Vad var det för klubb som anordnade DMet?

Det är JUF som anordnar alla såna tävlingar så du måste vara medlem där för att få information om tävlingar/utflykter/liknande.
Annars vet jag ingen klubb som håller på med det, tyvärr.
Vi i stallet har byggt upp en liten bana som vi tränar på där hemma, men vi ska antagligen göra iordning en annan bana som är lite större.
 
Sv: bruksridningstråden 2008

Hur ska man göra för att tävla? När jag varit och tittat på brukstävlingar så har alla ridit med spö och sporrar, måste man det eller? Min häst behöver absolut ingenting av det..
Ska man ha något mer spec? Tror inte att jag sett något spec. mer på tävlingarna jag tittat på.
 
Sv: bruksridningstråden 2008

Du ska ha en klädsel som passar för ändamålet.Träns med valfritt tränsbett och sadel. Westernsadel får du ha, bomlös går bra, stocksadel går också bra. Barbackapad får du inte använda. Skor på hästen är frivilligt. Sporrar och spö behöver du inte ha med dig, men ett längre spö kan vara bra att ha som en extra hjälp om du exv behöver flytta en hov någonstans så att hästen inte kliver utanför en markering.
Du går med i och tävlar för det distrikt du bor i. Du får tävla individuellt i andra distrikt. Kolla på www.juf.se efter ditt distrikt, och kontakta dem. De flesta avdelningar har ingen hemsida, det är telefonkontakt som gäller om man vill ha reda på träningar och tävlingar. En del aktiviteter finns med på denna hemsida i kalendern.
 
Sv: bruksridningstråden 2008

Wow, I Lindesberg finns det mycket duktiga "bruksmänniskor" som tävlar, tränar och dömer i både brukskörning och bruksridning. PM:a mig om du vill ha kontakt med dem.
På lördag tävlar Sveriges fjordhästar i brukskörning och ridning i Tingsryd i södra Småland. De tävlar även i andra grenar då det är Fjord-SM. Utmärkt tillfälle att se och lära.
 
Sv: bruksridningstråden 2008

(KL)

Är det några av er som håller på med bruksridning som även sysslar med western och då grenen trail?
 
Sv: bruksridningstråden 2008

*kl*

Blev jättesugen att vara med på kursen i bruksridning/körning i Västernorrland! :) (är lite osäker på körningen eftersom hästen kanske kan vara lite vild)
Men JAG skulle ju träna helt enkelt för att jag vill ha en coolare häst, inte för att jag inbillar mig att vi kommer kunna tävla i disciplinen! :p Känns dumt att komma dit egentligen om hästen kommer vara på tårna och inte vilja vara med.
Tror ni det kan vara mer skada än nytta om det blir -för- mycket nytt? Alltså dels resa och ny miljö = stress och dels läskiga situationer som den ska träna på? Den kan t o m vara lite svår att rida ut i sällskap eftersom den blir lite stressad om den inte får ligga först, och blir ganska stark om stressen byggs upp för mycket..

Har beställt regelboken och tänkt att den kanske ger lite tips om vad man kan träna på (hinderbeskrivningar t ex), men det som känns mer intressant är:

Vilken inlärningsstrategi tycker ni fungerar bäst på läskiga saker och nya hinder? Kör ni lite NH-aktigt och låter hästen vara relativt fri utan att tvinga den över/förbi tills den i princip går över självmant av tristess, försöker ni ta er förbi "till varje pris" första gången och sen härda härda härda, eller hur gör ni?

Min häst är ganska bussig på så vis att om jag övertalar så gör han till slut det jag ber om även om han tycker det är läskigt - bara stressnivån inte är FÖR hög (vilket oftast går över om man väntar ut lite först), och när man sen låtit honom gå över/förbi några gånger så brukar han coola ner allteftersom. Men sen kan han vara lite scitzo och plötsligt reagera igen en annan dag eller om han redan är lite småstressad innan t ex för att det blåser.
Han är väldigt "hård" på så vis att om han tycker det är obehagligt och bestämmer sig för att gå iväg så kan han i princip släpa med mig hur hårt jag än håller i grimskaftet, eller dra iväg så snabbt att jag tappar honom i träns (om han blir riktigt skraj och det rinner över, det senare händer inte så ofta). Vill inte börja redan från hästryggen eftersom han har svårare att coola ner då. Även så har han vattenskräck och vill helst knappt gå om det är en annan färg på marken pga vatten! :p

Vad tror ni? Kan det vara en idé att prova ändå?
Och vilken/vilka metoder tror ni skulle fungera?

Vill inte tappa förtroendet som vi jobbat superlänge på att bygga upp och som han lätt tappar.
 
Senast ändrad:
Sv: bruksridningstråden 2008

när jag får hem en ny häst (nu låter jag som en hästhandlare haha) så bland de första dagarna tar jag och helt enkelt lägger en presenning på dem. javisst de är livrädda för presenningen i början. men jag "härdar ut" medans de springer (jag har då långt grimskaft och "longerar på en liten volt), nån gång stannar de. och då långsamt föra presenningen mot dem, långsamt långsamt tills jag får stryka med pressenningen över hela kroppen, inkl huvudet.
då händer det något med dem och de litar på en mycket mycket bättre på mig som ledare, märker skillnad direkt även om det bara är en stol vi ska gå förbi.

när jag går och leder hästen och hittar något läskigt, tar jag upp det (om det går) och smeker på hästen, oavsett om det är en stol, höpåse, träbit osv. först skyggar de oftast, men efter någon knapp minut står de och tuggar nöjt.

rider jag så tar jag och låter hästen stå och titta ett tag, ber den gå ett steg, titta ett tag igen ända tills hästen luktar på föremålet. är den väldigt rädd hoppar jag av i pedagogiskt syfte.

så fort hästen går fram så berömmer jag, kliar den etc. jag ger ALDRIG godis, för att det är svårt att ge godis i rätt ögonblick, och hästen tappar fokus etc...

när du rider ut, själv, har du TOTAL kontroll, lika mycket som i paddocken? hur är hästen när det är andra hästar i paddocken?
vilken gångart rider ni ut i? börjar den bli stressad i trav? eller galopp? är det likadant om någon annan rider? har det hänt något som skapat hans rädsla?
hur mycket foder får hästen? många klämmer i sina pållar enorma mängder pellets/havre etc, så att de blir som tickande bomber. alt är att ge foder utan havre etc.


är hästen skvättig kan jag inte rekomendera att sätta den framför vagn, bättre att träna uppsuttet eller för hand.

de som är med på VKS är väldigt snälla, du kan ju vara med på tävlingen, men med ledare tex, som social träning, jag tycker definitift att du ska åka!

i min regelbok (iof nått år gammal) är det dessa hinder som kan förekomma;

* Vattenhinder eller presenning
*bro (kan bestå av tex laspall)
*Vändning i trångt utrymme (vit kalkfyrkant på marken som man ska vända runt i)
* portar (koner/pinnar man ska rida imellan)
*skritta över bommar, max 20cm höga
*skritta över gatubrunn (hästen ska trampa på en platta)
* Halter (stanna hästen med frambenen mellan 2 punkter)
* Lydnadshinder, kunna gå förbi tex fladdrande tvätt , en grill med rök etc, sånt som man kan komma förbi när man är ute och rider
*Ryggning i vinkel
*hoppning, max 80cm
*flytta föremål, tex tidning från ett bord ner i en postlåda
* Brygga (hoppa upp och ner på/från en pall)
*Trav genom korridor (ungefär som portar)
( http://home.hkust.se/vks/brid.htm )
bilder från senaste bruksridningstävlingen http://www.fcsadm.harnosand.se/~annette.howgate/stode08/rid/index.htm


ganska likt westernridningens Ranch Trail!
 
Sv: bruksridningstråden 2008

Nu var det träningen (inte tävlingen) jag var intresserad av att vara med på, bara för att förtydliga! :p Såg att de skulle ha en träning för brukskörning och bruksridning i Augusti! :idea:
Men det där med ledare lät riktigt smart! Just för träningens skull utan att sätta så mycket press på kusen.. Tror du man kan få dispans (genom att vara med utom tävlan t ex) för att själv få hoppa av och leda hästen vid behov?

Tack så jättemycket för tipsen! :bow:
Ska leta fram lite smått och gott att miljöträna med!

Det är en kallblodstravare som var lite "svår" på travet så jag har inte vågat köra själv. Kan gå bra, kan bli en söndersparkad vagn eller skentur -ingen aning! :p
Det är framförallt i nya miljöer/situationer som han blir stressad, vid dressyrridningen har han börjat bli ganska cool. Om det t ex står något nytt på gården eller i stallet så kan han titta på det och vara stressad första gången men kommer över det ganska snabbt. Men väl borta från hemmet har han svårare för att lugna ner sig och ffa om det är flera stressmoment då blir det svårt att varva ner.
Jag och hästen är i princip tvärtom. Jag är lite uterittsrädd när jag ska rida ut själv (för att jag inte alltid litar på att jag kan reda ut situationerna så det är nog ffa självförtroendet, rädd att jag och hästen ska skada oss även om jag "vet" att det inte är så stor risk). Medans hästen är värre med andra hästar om man måste anpassa tempot efter dom eller om han är efter. Han är lite mer tittig när jag rider ut själv men inte lika pigg. Jag rider bara ut i skritt men kan låta honom småtrava om han känns cool för stunden (småtrava = trava sakta, lite samlat och avslappnat, ungefär som jog fast lite mer samlat). Får han trava "normalt" blir han het, inte så att han sticker men blir hård och klarar inte alltid av att skritta efteråt utan travar på stället i princip om man försöker sakta av.
Det blir som sagt bättre med tiden och ju coolare han blir desto modigare blir jag, men vi har en bit kvar innan man ska kunna kalla honom trafiksäker och "lugn".

Har du något tips på hur man tränar på saker som rör sig på vägen? T ex människor som går en bit bort, cyklister, grävmaskiner och lastbilar som kör alldeles för fort? :angel:

Edit: han går på bete och får två nävar lucern som stödfoder dom dagar jag rider (betet börjar bli dåligt) men inget kraftfoder. Brukar få ca 2dl Krafft grund per dag när han inte går på bete så jag tror inte den biten är någon fara. Och han är som sagt rätt cool ändå nuförtiden, mer "ängslig" än stressad.
 
Senast ändrad:
Sv: bruksridningstråden 2008

Jag rider lite trail, men bruksridning är min "huvudgren" eller hur man ska säga. Tycker bättre om reglerna för bruksridning, jag måste inte tvinga på hästen ett bett :p Mer avspänt och kul helt enkelt. Fast trail är med kul, lite svårare bara :p
 
Sv: bruksridningstråden 2008

Fast trail är med kul, lite svårare bara :p

Är det verkligen så? att trail är svårare? Funderar på att ställa upp i DMet (på gotland) i år, men när jag såg på bilderna från förra årets DM tyckte jag att det såg jätte svårt ut. T ex så är ryggning i vinkel i trail utmärkt med bommar (oftast iaf) medan det verkar vara typ sågspån (eller dylikt) i bruks.. Vad är det som gör bruks lättare än trail?

Samlar mod förfullt, men tycker det verkar ganska svårt (har ingen tävlingsvana allas, och har inte sätt på nån brukstävling).
 
Sv: bruksridningstråden 2008

Är det verkligen så? att trail är svårare? Funderar på att ställa upp i DMet (på gotland) i år, men när jag såg på bilderna från förra årets DM tyckte jag att det såg jätte svårt ut. T ex så är ryggning i vinkel i trail utmärkt med bommar (oftast iaf) medan det verkar vara typ sågspån (eller dylikt) i bruks.. Vad är det som gör bruks lättare än trail?

Samlar mod förfullt, men tycker det verkar ganska svårt (har ingen tävlingsvana allas, och har inte sätt på nån brukstävling).

nu har jag inte tävlat bruksridning, men i trail brukar avståden vara MKT små, och halt, galopp, halt är inte ovanligt, plus att i "rutorna" man ska vända är det bommar, vilket kan göra många hästar stressade om de slår i med hovarna, man har rejäla problem med att kunna styra mellan alla hinder då allt är så himla trångt!
 
Sv: bruksridningstråden 2008

jag menade förutom själva träninsdagen kunde du ju vara med å träna på tävlingen också, jur mer träning, speciellt träna på att vara borta är bra, och på VKS tillställningar går det lungt till, det är inte riktigt "tävlingsstämning" utan mer en kul grejj. om du kollar på bilderna är det någon som får hjälp av banpersonalen att komma över presenningen, så tjata med mamma/sambo/stallkompis och var med på tävlingen.

Jag har aldrig haft en travare själv, men det är väl så att de "ska" ligga på bettet (?)
något jag har märkt är att om man bromsar lika hårt i båda tyglarna så åker hästens huvud upp och den "spjärnar emot", men om man tar och drar mer i den ena tygeln än i den andra så får inte hästen samma styrka att spjärna.

något som jag tycker är väldigt praktiskt att lära sin häst är One Rein stop, dvs, hästen stannar om du bara drar i den ena tygeln.
man börjar i skritt, tar tag i ena tygeln och kortar den väldigt mycket medans motsatta sidan hänger fritt, hästen kommer gå på en liten cirkel, och då ska du ge röstkommando för halt, vilket du använder för stanna bestämmer du själv, men kom ihåg att ENBART avända detta röstkommando för att stanna, och när du gör röstkommandot SKA du få hästen att stanna, annars blir ordet inneffektivt.
efter en stund av att snurra runt på cirkeln brukar hästen stanna, klia och beröm. låt hästen skritta några meter, korta ena sidans tygel och använd röstkommandot. vissa hästar tar det tid på innan de fattat vad som krävs, men efter envis träning behöver man bara ta i ena tygeln lätt + röstkommando så stannar de påengång, och då kan man börja i trav.

samtidigt som man lär in one rein stop kan man passa på och lära hästen att tygeltag inte betyder frammåt. när hästen står still och man tar i ena tygeln och böjjer huvudet så att hästen nästan tittar på din sko, och då brukar de börja gå, men då låter man hästen gå tills den stannar(som i one rein stop), målet är att du ska kunna få hästen att kunna böjja på huvudet åt båda hållen utan att den tänker frammåt, för tygeltag ska bara vara bromsande/ställande, för att den ska gå använder man benen/stisen.

syftet med one rein stop är att om du tex tappar ena tygeln, den går av etc så ska du kunna få den att stanna. om hästen börjar bli pigg så kan man ta ena tygeln och få den att stanna, då den vet att en tygel betyder stanna och ta det lugnt +klipaus kan få den att coola ner lättare.



för att vänja hästen vid rörande föremål är forsta tanken att sätta upp hagen vid en trafikerad väg, de brukar springa som attans i början men efter någon dag är de ganska less på att vara rädda... brukar vara ganska effektivt att sätta barn på en studsmatta/gungställning/annat hemskt precis utanför hagen med... och gärna ska hagen ha så lite gräs som möjligt och själva hötappen vara så nära det hemska det bara går...

men vid ridning får man be någon som har bil åka bakom, köra förbi etc etc långsamt många gånger om, man måste bara hitta någon som är villig att göra det..

jag är ingen expert på hästträning, långt ifrån, men försöker så gott det går, och skriva är jag inte heller bra på, men hoppas du förstår. :)

vill du träna hästen mer på tävlingsstämning så åk på en westerntävling, det brukar finnas grenar där du leder din häst, tex Showmanship at halter och Trail at hand.

Nu i helgen är det E-tävling i Kramfos, licenslöst och utrustning är valfrifri, Skritt och trav-klasser, och efter trävlingen är det typ "programridning". kostar mellan 30-40kr/start.
läs mer på www.mwr.se
 
Sv: bruksridningstråden 2008

Tack så mycket för alla tips! :) Kan vara kul att åka och kolla på westerntävlingen iaf för att få lite tips/se hur det går till. Är inte så inne på western men just att det finns så många olika klasser är ju lite lockande.

Vi övar på one-rein-stop från marken och i ridhuset men ännu är vi nog inte redo för att göra det i en stressad situation. Starkare hals får man leta efter! :rofl: Får ta med en cykel till stallet nästa gång pojkvännen följer med! Han står redan väldigt "bra" till ur miljöträningsasåpekt med omgivning som ändras nästan varje dag, traktorer/grävmaskiner/lastbilar som åker omkring precis i närheten av hagen, det sprängs (!) i berget precis bakom hagen osv. Är nog mig han behöver lära sig lita på känns det som. Vi får öva på! ;)
 
Sv: bruksridningstråden 2008

på E-nivå kan vemsomhelst ställa upp. du får ju ha din vanliga utrustning :)
fast det kanske inte är den ultimata tävlingen att titta på, då E-klass är för totala tävlings nybörjare, men senare på eftermiddagen är det "inte fullt nybörjare" som ska rida i nån klass...

men det låter som att du håller på att jobba med problemet, tids nog kommer poletten ramla ner :)
 

Liknande trådar

Tävling Har aldrig besökt tävlingen tidigare och behöver lite tips och råd. Tänkte överraska dottern på 11 år med biljetter, men kan inte...
Svar
10
· Visningar
582
Senast: shebeen
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
20 21 22
Svar
426
· Visningar
26 608
Tävling Hur gör ni utseendemässigt med era hästar innan tävling? Duschar ni de? Gör ni något speciellt? Skriv gärna vilken gren ni tävlar i 🥰
Svar
8
· Visningar
510
Senast: Freazer
·
Dressyr Ska debutera La:1 i början av juni. Har ni några tips inför programmet? Vad tjänar man poäng på?
Svar
1
· Visningar
281
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17
  • Hingststationer

Omröstningar

Tillbaka
Upp