Brukstråden 2022

toughcookie

Trådstartare
Tar mig friheten att starta en tråd för 2022 nu när säsongen kör igång.

Jag ska snart starta appell och har en liten undran om ingångar i lydnaden. Jag har IPO (ja jag vet att det heter IGP men har f-n inte kunnat vänja mig) ingångar, dvs sättande framför och sedan in vid sidan och det kommer jag fortsätta ha då målet är att komma tillbaka till IPOt.

I lägre står det att vid apporteringen ska hunden efter avlämnande av apporten sätta sig vid förarens sida MED eller UTAN kommando. Då läser jag det som att det inte blir avdrag om hon skulle "tjuva" lite i ingången till sidan. Men hur är det vid övriga ingångar, inkallningen och hoppet? Måste jag kommendera henne till sidan eller funkar det att hon själv tar sig den friheten?


Självklart vill jag inte att hon ska tjuva men jag vet av erfarenhet att hon blir taggad på tävling och då ökar ljudandet just i de momenten.
 

Liknande trådar

Hundträning Tänkte skapa en ny tråd för dom som tränar bruks då den gamla inte var uppdaterad på så länge. Egentligen så tränar jag inte så mycket...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 547
Senast: Carolininen
·
Övr. Hund Hej! Jag skaffade min första hund (en bruksschäfer) i februari förra året. Idén var att hobbyträna då jag inte själv hade någon...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 453
Senast: Miao
·
Övr. Hund Jag har gått valpkurs i ett par veckor nu (idag var gång 4 av 6) hos brukshundklubben. Har från första start känt att det inte känns...
2
Svar
23
· Visningar
5 462
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Fick denna artikel i ett mail från en kompis, tyckte att den var så himla rolig, så jag bara MÅSTE posta den här! Någon som kanske rent...
Svar
3
· Visningar
947
Senast: Nikkis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp