Brunstpreparat?

Jag började ge mitt sto ren munkpeppar för några veckor sedan för att se om det kan lindra brunsten. Igår märkte jag ingenting på mitt sto medan en vallack i stallet tyckte att min häst var väldigt tjusig, tittade på slemhinnorna och visst brunstar hon.

Blandar pulvret i betfor och hon äter utan problem.
 
Ja det hade nog varit ännu bättre, jag hade nämligen lite problem att få hästen att äta det.
Min häst brukar inte vara kinkig, har hittills aldrig varit med om att hon inte äter maten så hoppas att hon kan tänka sig lite munkpeppar också :)
 
Har gjort en liten sammanställning över olika preparat. Har fortfarande inte bestämt mig för om jag ska prova ren munkpeppar eller någon blandning i första hand dock..
Färgkodningarna är för att kunna se vilka ämnen som finns i flera preparat.

Lutar spontant åt Equimin Nightmare om jag ska ge blandning, tror den innehåller mer munkpeppar än Oestress (utifrån vart de står i ordningen på innehållsförteckningarna) och den är dessutom billigare.
Visa bifogad fil 86988

Så bra sammanställning, tack! Och inte undra på att Oestresspulvret luktar så gott. :laugh:
 
Jag har även testat blandat, men det blir dyrare. Därav ren munkpeppar från örtagård.
Ingen skillnad i effekt ren munkpeppar eller blandade preparat?
En del påstår att de mixade tillskotten ska vara bättre för att det utöver munkpeppar behövs andra örter osv för att få ordentlig effekt, men det är väl egentligen bara munkpeppar som har någon slags halv-evidens (människa, tror inte det finns studier på häst) för att det skulle kunna funka..
 
Har beställt en burk munkpeppar nu så får vi se. Hör gärna mer om era erfarenheter, kommer kanske vilja eller behöva testa annan variant beroende på vad vi får för resultat av ren munkpeppar :)
 
Ingen skillnad i effekt ren munkpeppar eller blandade preparat?
En del påstår att de mixade tillskotten ska vara bättre för att det utöver munkpeppar behövs andra örter osv för att få ordentlig effekt, men det är väl egentligen bara munkpeppar som har någon slags halv-evidens (människa, tror inte det finns studier på häst) för att det skulle kunna funka..
Tyckte inte det var ngn skillnad
 
Jag har använt ren munkpeppar på ett sto som blev alldeles spänd och öm i buken under brunst, kunde inte ta skänkeln och var allmänt påverkad. Hon fick mildare symptom även om det fortfarande inte gick att använda skänklarna i någon större utsträckning, men hon hade lättare att röra sig på det stora hela.
 
Jag har använt ren munkpeppar på ett sto som blev alldeles spänd och öm i buken under brunst, kunde inte ta skänkeln och var allmänt påverkad. Hon fick mildare symptom även om det fortfarande inte gick att använda skänklarna i någon större utsträckning, men hon hade lättare att röra sig på det stora hela.
Mildare symptom låter bra!
På mitt sto blir det mindre och mindre problem allt eftersom ålder och utbildningsnivå ökar, nu tycker jag att det är hanterbart men om man kan hjälpa henne lite ytterligare så är ju det bara bra 😊
 
Jag har använt ren munkpeppar på ett sto som blev alldeles spänd och öm i buken under brunst, kunde inte ta skänkeln och var allmänt påverkad. Hon fick mildare symptom även om det fortfarande inte gick att använda skänklarna i någon större utsträckning, men hon hade lättare att röra sig på det stora hela.
Precis min erfarenhet :)
 
Akupunktur mot brunstproblem? Hur funkar det?
Kan inte förklara det annat än att min häst inte har besvärats av sin brunst sen dess.
Några nålar på punkter på benen och lite laser uppe på bäckenet (eftersom hästen vägrar nålar där) 1-2 ggr/år.
 
Har fått hem munpeppar nu, gav första gången igår. Tyckte det luktade rätt suspekt, startade med en liten giva för att se så hon inte skulle matvägra. Hon åt dock som vanligt trots att hela maten stank munkpeppar trots bara liten dos 👍

Hur lång tid kan det ta innan man märker ev effekt?
 
Har bestämt mig för att testa något tillskott som ska hjälpa ston som besväras av brunsten. Skulle gärna höra vad folk testat och vad som verkar funka för många 😊

Ren munkpeppar eller örtblandning? Läste i gamla trådar att örtblandningar skulle funka bättre än ren munkpeppar?

Har läst positivt om Equmins Temperamental/Nightmare. Någon som testat?
NAF oestress?
Stroppy mare?
Använt flytande NAF Oestress till valack som kan få infall att valla i perioder. Smakar bra och lätt att få i hästen, jämfört med krossad munkpeppar. Funkar också BRA till ändamålet, lugnar sig på någon dag.
 
Använt flytande NAF Oestress till valack som kan få infall att valla i perioder. Smakar bra och lätt att få i hästen, jämfört med krossad munkpeppar. Funkar också BRA till ändamålet, lugnar sig på någon dag.
Min häst verkar inte ha något emot munkpeppar. Jag tycker det luktar illa men hon äter glatt som vanligt😁
 
Naf Oestress flytande funkade hyffsat på min stoiga unghäst (tror jag, om inte e det var placebo från min sida 😅)
 
Mitt sto är otroligt trevlig att hantera, men kör på Naf Oestress nu med, hon springer runt och kissar överallt när hennes pojkvän valack är i närheten. Dom går inte i samma hage pt men nu senast ute i skogen idag kissade hon 4 gånger :angel: så jag tänker det kanske hjälper dom lite med brunsten och därav får hon ;)
 
Jag tycker Nelly har varit lite mindre tjurig vid ridning, men det har ju gått så få dagar så det måste vara placebo😆

Får köra en single case ABAB design för att försöka utröna om det verkligen ger effekt eller inte 😁🤪
 
Jahopp. Nu började mitt sto brunsta. Blev ingen akupunktur i februari (av flera skäl) och nu har effekten efter förra behandlingen avtagit.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 810
Senast: jemeni
·
Hundträning Hej på er! Jag önskar få tips från er angående larmande/ skällande i lägenhet. Har testat Allt känns det som men jag ju ha missat något...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
13 143
Foder & Strö Jag vänder mig till Er som provat något sorts tillskott för att få era ston att må bättre /vara mindre sura runt brunst. Oestress...
Svar
7
· Visningar
1 613
Senast: Skolli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 081
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp