Brunstproblem?

Tillis

Trådstartare
Hej! Dottern rider sedan i höstas ett sto som är fantastisk på alla sätt.
Snäll, lätt i all hantering, pigg och glad, arbetsvillig överallt - både i skogen och på banan. En riktigt rolig häst helt enkelt!
För en vecka sedan vände det dock. Vid ett tänkt pass på banan var hon genast ofokuserad, och efter bara en kort stunds uppvärmning blev det tvärstopp. Vägrar gå fram, sur och slår mot skänkeln. Helt omöjligt att få henne till någonting.
Upptäckte då att hon var lite rinnig ur slidan så det kunde ju förklaras med brunst. Helt rimligt!

Nu en vecka senare är hon dock likadan. Ut i skogen, kravlöst med kompis går bra. Själv vill hon inte, då uppstår samma problem som på banan. I all övrig hantering precis som vanligt!
Nu verkar hon inte brunstig längre. Och inget annat verkar fel heller. Tar man sig ut i skogen - med övertalning - och vänder hemåt, så blir hon nöjd, glad och med samma bjudning som vanligt.
Rör sig bra och inget annat uppenbart fel.

Är detta troligtvis brunsten som ställer till det iaf, trots att det gått över en vecka?
Hur länge kan de vara så här? Har själv aldrig haft ston så väldigt lite erfarenhet.

Förbryllad...

Snäll, lätt i all hantering, pigg och glad, arbetsvillig överallt - både i skogen och på banan. En riktigt rolig häst helt enkelt!
För en vecka sedan vände det dock. Vid ett tänkt pass på banan var hon genast ofokuserad, och efter bara en kort stunds uppvärmning blev det tvärstopp. Vägrar gå fram, sur och slår mot skänkeln. Helt omöjligt att få henne till någonting.
Upptäckte då att hon var lite rinnig ur slidan så det kunde ju förklaras med brunst. Helt rimligt!

Nu en vecka senare är hon dock likadan. Ut i skogen, kravlöst med kompis går bra. Själv vill hon inte, då uppstår samma problem som på banan. I all övrig hantering precis som vanligt!
Nu verkar hon inte brunstig längre. Och inget annat verkar fel heller. Tar man sig ut i skogen - med övertalning - och vänder hemåt, så blir hon nöjd, glad och med samma bjudning som vanligt.

Är detta troligtvis brunsten som ställer till det iaf, trots att det gått över en vecka?
Hur länge kan de vara så här? Har själv aldrig haft ston så väldigt lite erfarenhet.

Förbryllad...
Det bästa är nog att höra med ägaren helt enkelt om vad som är normalt för just denna hästen.

Förbryllad...
Det kan ju skilja sig otroligt mycket mellan individer. Mitt sto behöver tillskott från tidig vår till sent in på hösten. Tar jag bort tillskottet visar hon tydligt att hon är öm i ryggen och säkert på andra ställen också då hon inte gillar att bli borstad.

Jag tänker att jag lyssnar på min häst och ger tillskott samt rider regelbundet för det blir värre vid vila. Fråga ägaren hur ni ska göra, detta har säkert följt hästen i många år alternativt kan förändras beroende på miljö och häst kompisar.

Det kan ju skilja sig otroligt mycket mellan individer. Mitt sto behöver tillskott från tidig vår till sent in på hösten. Tar jag bort tillskottet visar hon tydligt att hon är öm i ryggen och säkert på andra ställen också då hon inte gillar att bli borstad.

Jag tänker att jag lyssnar på min häst och ger tillskott samt rider regelbundet för det blir värre vid vila. Fråga ägaren hur ni ska göra, detta har säkert följt hästen i många år alternativt kan förändras beroende på miljö och häst kompisar.

Vad ger du för tillskott? Mitt sto har inte velat bli selad på en månad nu, tänkte först att det var pälsfällningen men kanske är det brunsten som ställer till det. Hon går med valack för första gången på ett par år.

Vad ger du för tillskott? Mitt sto har inte velat bli selad på en månad nu, tänkte först att det var pälsfällningen men kanske är det brunsten som ställer till det. Hon går med valack för första gången på ett par år.
Min som är besvärad av brunst (och brunstar väldigt ihållande) har god effekt av ren munkpeppar. Det är munkpeppar som är den verksamma ingrediensen i de flesta brunst-tillskott :)

Det enda som har fungerat är Oestress. Behöver jag snabb effekt så använder jag det flytande men annars funkar pulvret och det blir lite billigare. Jag har provat med ren munk peppar för flera år sedan men det hade inte mycket effekt. Kanske hade det funkat idag för jag upplever att hennes besvär minskat något.

Jag har bara två ston i mitt stall. En sommar stod hon i ett stall med avelshingst som betäckte. Mitt sto var som i ett rosa rus hela sommaren, lugn och harmonisk så det är inte alltid lätt att avgöra vad som triggar vad ;)

Ja, den ena är ju inte den andra lik. 😄
Den här visar som sagt ingenting i hantering, utan detta dök upp vid ridning för en dryg vecka sedan. Ägaren har haft hästen ett par år men ridit sporadiskt och kravlöst mest i skogen. Tänker att det kanske inte märkts av då...

Min undran är väl mest om det kan vara brunsten som fortfarande orsakar hennes obehag, även att hon nu inte är synligt brunstig. Hur länge det kan hålla på per gång så att säga..?

Ja, den ena är ju inte den andra lik. 😄
Den här visar som sagt ingenting i hantering, utan detta dök upp vid ridning för en dryg vecka sedan. Ägaren har haft hästen ett par år men ridit sporadiskt och kravlöst mest i skogen. Tänker att det kanske inte märkts av då...

Min undran är väl mest om det kan vara brunsten som fortfarande orsakar hennes obehag, även att hon nu inte är synligt brunstig. Hur länge det kan hålla på per gång så att säga..?
Det tror jag, mitt sto har problem hela perioden inte i brunstcykler. Jag var ett tag inne på att kastrera henne, det kan göras stående med titthål, men nu verkar det avta ändå så jag avstår.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 264
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 827
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 556
Senast: Edla
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 479
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Diskbråck