Brunt vlb sto. Tips...?

C

Challan

Det är så här att nästa år ska jag betäcka mitt vbl sto.
biggrin.png

o jag skulle gärna vilja ha nån läcker färg som isabell eller skäck på fölet, om den blir renrasig eller inte spelar faktiskt inte så stor roll. Min häst är brun med svart man o svans o lite svart på benen, också har hon bläs o 2 halvstrumpor bak. Nån som har något tips på vilken ras som skulle bli en fin blanding??
crazy.png





-----------------------------
roses are red
violets are blue
I was born beautiful
but whatta hell happen to you?
 
Senast ändrad av en moderator:
Gå in på alla trådar om skäckhingstar så kan du läsa dig till hur stor chans det är att du får ett skäckföl samt där finns det massor förslag på hingstar.
 
Ska du behålla fölet själv? I annat fall tycker jag att du skall fundera över om du verkligen skall betäcka ditt sto. Varmblodskorsningar är inte så lätta att hitta goda hem till.

Att ge hingstnamn när man inte vet mer om stoet eller om ditt avelsmål går inte. Vill du ha förslag på individuella hingstar så får du berätta mer om stoets egenskaper samt vad du vill ha av din häst.

Beträffande färger så är det inte säkert att du kan få isabellföl från ditt sto. Hon måste ha ett dolt fuxanlag för detta, vilket man iofs kan testa...Av skäckar finns det väl en homozygot painthingst som har två skäckanlag och därför alltid ger skäck.

Raser: Jag har sett en del trevliga korsningar arab/varmblod genom åren. På dessa finns det kanske en viss efterfrågan från distansryttare. En varmblodskorsning som har ett eget register är varmblodstravare/saddlebred. Dessa reggas i USA som "roadster" (osäker på stavningen) och anses kunna tölta. Om det finns något svenskt register vet jag inte, men det borde den förening som håller på med saddlebred kunna svara på.

Som sagt - jag tycker du skall fundera över vad du skall använda hästen till. Skall du sälja och inte har klar köpare tycker jag du skall avstå.

Anneli
 
Som sagt, trådar om skäckhingstar finns det gott om! Läs dem och bilda dig din egen uppfattning.

Någon föreslog i en annan slags tråd engelskt fullblod till vbl! Ska tydligen bli väldigt trevliga ridhästar m begåvning för (främst?) hopp och fälttävlan, men det finns säkert någon här inne som vet mer.
 
Men Tap In kostar drygt 16000 kr och det gör nog inte en skäckhingst..
smirk.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Varför inte ta låta ditt sto betäckas med paint hingsten Suspisious Mischief?? Han är en helt underbar herre, ståtlig och väldigt väluppfostrad.
Ljusbrun/vit skäck.
Jag ska ev. låta mitt vbl-sto betäcka med honom nästa sommar,annars blir det väl år 2005.
Hon är svartbrun, lite stickelhårig därbak.
Brunt skulle väl inte va ngt problem. Vill du ha isabell, ta kanske en painthingst som har färgen som kallas för buckskin. :)
--------------
hem.passagen.se/aspbarkfoder
 
Buckskin används i USA om både gulbrun eller brunblack. Brunblackar ger överhuvutaget inga isabeller med bruna ston. Om både hingst och sto råkar ha ett dolt fuxanlag (vilket är ett krav men långt ifrån säkert) är chansen 1 på 4 att fölets grundfärg blir fux. Av dessa blir bara hälften isabeller. Vill man ha en isabell är det väl bra mycket smartare att använda en isabell?

Det är inte säkert att det stoet överhuvudtaget kan få en isabell (eller fux) eftersom fuxfärgen inte är så väldigt vanlig bland vbltravare. Om en av stoets föräldrar är fux har stoet säkert anlaget, finns det inga nära fuxsläktingar är chansen naturligtvis mindre.
 
Alltså, det viktigaste egenskapen hos fölungen är färgen så KÖP ett med rätt färg.
 
Är inte fuxar väldigt vanlig bland travare, säger du det?
Har själv en fux på 20år (är utlånad numera) och jag har sett hur många fuxar som helst på banan.. Så ovanlig är inte denna färgen iallafall. Som du sa beror det oxå på färganlaget från båda föräldrarna.
Visst, det här med buckskins..Det går inte att få en isabellfärgad fölunge..Nåja, jag tänkte väl lite för fort, :crazy:
 
travare? betäck med en annan travare. så får du ett läckert föl. :) kanske du kan sälja det som travare? :idea:
om du vill ha nån häftig färg kan du betäcka med Tap In, han är ju brunskimmel, och fölet kanske blir det också.
 
Jag funderar på en jättefin connemara hingst till min gamla travare....... :)
 
Hm??
Är färgen det viktigaste? :confused: Verkar otroligt korkat! :mad:
Tycker mer du ska inrikta dig på ditt sto-> hennes egenskaper, temprament och vad du ska ha avkomman till..
Även hennes härstammning.. vad har t.ex hennes far lämnar i form av psyke, exteriör och prestation?? har modern fler avkommor? vad har de presterat osv...
När du gjort det, kan du fortsätta med att försöka hitta en hingst som passar ditt sto Fysiskt och psykiskt... :)
Saker som är fasen så mycket viktigare att ta hänsyn till, än att välja hingst efter färg.. Har du riktig tur kanske du kan hitta en som uppfyller alla dina krav... även färg! :D

Lycka till! :banana:
 
mm Tap In är så läcker *älska* :love:
har skött två av hans avkommor, så sööta och underbara!
en brunskimmel och en svartskimmel. :)
 
Lugna och snälla. Den ena var en två årig hingst. Jättefin, svartskimmel är han, rätt stor för att vara efter Tap In, hans avkommor brukar väl vara rätt små och smäckra om jag minns rätt. Hur han var att köra vet jag inte, jag fick inte köra honom nåt..den andra var ett sto på fyra år. Hon är helt underbar. Snäll i allt, rida, köra och hantering. Väldigt okomplicerad alltså. Hon är däremot liten och smäcker.
Hur är din häst då?
 
Ok..
Annars har jag hört av flera som har Tap Innare att de är ganska ilskna och besvärliga.. :crazy:
Min är ilsken och besvärlig *s* Men oxå världens finaste! Hon är liten, blott 150cm, men med ett humör och en vilja som heter duga *älska* :love:
En tuff dam, i liten lyx förpackning.. :)
 

Liknande trådar

Avel Gjorde lite efterforskningar i en hästs stamtavla och den hade där färgbetäckningen Overa (Paint). Eftersom det handlar om en spansk...
Svar
1
· Visningar
722
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp