Bruten försäkring trots övertagande av försäkring?

Den här skadan kanske hästen skulle kunna leva med, om vi lägger ut 90 000 på en operation, men det var innan hon blev halt av skadan. Nu är hon 2,5 grad halt med så frågan är om det överhuvudtaget skulle fungera längre.
Jo, men det är ju så. Om hästen har ett högre livvärde än vad det hade kostat att "fixa" skadan så vill dom ogärna betala ut. Det gick jag igenom själv med min häst att sålänge det fanns en liten chans och kostnaderna för vården var lägre än livvärdet var så ville dom inte betala ut någonting. Vilket jag är tacksam för dock idag då faktiskt hästen blev frisk från den skadan, eller iallafall symptomfri.

Jag förstår frustrationen med skadade hästar, det är dyrt och det är jobbigt och ibland är det "lättare" att ta bort dom ibland även för hästen. Men ser man det från försäkringsbolagets syn så handlar det inte så mycket om hur ägare eller häst känner det utan vad som för försäkringsbolaget är billigast och vad dom tror dom tjänar mest pengar på. Vilket är förståeligt.
 
Senast ändrad:
Jo, men det är ju så. Om hästen har ett högre livvärde än vad det hade kostat att "fixa" skadan så vill dom ogärna betala ut. Det gick jag igenom själv med min häst att sålänge det fanns en liten chans och kostnaderna för vården var lägre än livvärdet var så ville dom inte betala ut någonting. Vilket jag är tacksam för dock idag då faktiskt hästen blev frisk från den skadan, eller iallafall symptomfri.

Jag förstår frustrationen med skadade hästar, det är dyrt och det är jobbigt och ibland är det "lättare" att ta bort dom ibland även för hästen. Men ser man det från försäkringsbolagets syn så handlar det inte så mycket om hur ägare eller häst känner det utan vad som för försäkringsbolaget är billigast och vad dom tror dom tjänar mest pengar på. Vilket är förståeligt.
Hästen är bara försäkrad i 35, och är dessutom 17 år så man skulle ju inte ens få ut det. Så de skulle ju förlora stort på att inte betala ut livvärde med tanke på att hon är veterinärvårdsförsäkrad till 85 000. Så jag har lite svårt att förstå hur de tänker faktiskt.
 
Hästen är bara försäkrad i 35, och är dessutom 17 år så man skulle ju inte ens få ut det. Så de skulle ju förlora stort på att inte betala ut livvärde med tanke på att hon är veterinärvårdsförsäkrad till 85 000. Så jag har lite svårt att förstå hur de tänker faktiskt.
Jo ibland är det svårt att förstå, men dom utreder ju det och dom har säkert sina anledningar. Det löser sig säkert.
 
Ska vi tro att det är gamla fina Agria som diskuteras 😂 det är iaf inte första gången dom kör någon rövare. En bekant till mig fick inte ut en krona, hon jobbar själv på ett stort försäkringsbolag så det bolag drog in sina egna jurister för att hjälpa henne få ut pengarna men tror tyvärr att Agria vann i slutänden. Man gör bäst i att hålla sig från dom (skriver jag som själv har det bolaget pga hunden redan var försäkrad där när jag tog över henne.)
 
Det låter ju jävligt fult!
Så vitt jag vet har inget ändrats, men om det räcker med någon liiiiiiten detalj så är det klart att det kan ha hänt...

Reservation ska då endast gälla ändringen. Jag köpte en shettis som tidigare haft fång, livförsäkrad för 5’, med begränsad vetvård. Jag tog över försäkring men utökade vetvården. Fick reservation på den utökade delen.

Några år senare får hästen fång igen och avlivas. Jag fick inte ut på den utökade vetvården (medicin, resor, avlivning) men fick ut på basvetvård samt liv 5’.

Tillägg - det var Agria ;)
 
Ska vi tro att det är gamla fina Agria som diskuteras 😂 det är iaf inte första gången dom kör någon rövare. En bekant till mig fick inte ut en krona, hon jobbar själv på ett stort försäkringsbolag så det bolag drog in sina egna jurister för att hjälpa henne få ut pengarna men tror tyvärr att Agria vann i slutänden. Man gör bäst i att hålla sig från dom (skriver jag som själv har det bolaget pga hunden redan var försäkrad där när jag tog över henne.)

Jag har inte sagt något :angel::angel::angel::angel:
 
Reservation ska då endast gälla ändringen. Jag köpte en shettis som tidigare haft fång, livförsäkrad för 5’, med begränsad vetvård. Jag tog över försäkring men utökade vetvården. Fick reservation på den utökade delen.

Några år senare får hästen fång igen och avlivas. Jag fick inte ut på den utökade vetvården (medicin, resor, avlivning) men fick ut på basvetvård samt liv 5’.

Tillägg - det var Agria ;)
Ja det var väl det jag tänkte. Men livvärdet är inte ändrat sen hon var väldigt ung så vitt jag vet. Men vi får väl se om de kommer fram till något.
 
Reservation ska då endast gälla ändringen. Jag köpte en shettis som tidigare haft fång, livförsäkrad för 5’, med begränsad vetvård. Jag tog över försäkring men utökade vetvården. Fick reservation på den utökade delen.

Några år senare får hästen fång igen och avlivas. Jag fick inte ut på den utökade vetvården (medicin, resor, avlivning) men fick ut på basvetvård samt liv 5’.

Tillägg - det var Agria ;)

Fast det låter ju väldigt rimligt att inte ersätta fång hos en häst som tidigare haft det.
Oavsett vilket bolag.
 
Förlåt om jag kapar tråden lite men det senaste mest konstiga jag hört är när en vän till oss vars häst gick genom staketet.Den skadade sig.De åkte till djursjukhuset kontaktade bolaget.Nä försäkringen täckte inte staketskador.Eh....."alla" hästar går ju i hage.Trodde de skämtade så jag kollade upp villkoren hos det bolaget , men jovisst skador som uppkommer pga staketet ersätts inte.....
 
Nu hörde de av sig och sa att de fick igenom det iaf. Så det var ju tur det. Tydligen så hade nån ägare ändrat livbeloppet så hen får inte ut så mkt som hen hade tänkt sig, men ändå något.

Men det är ju märkligt hur de resonerar, först skulle de inte ha något alls liksom.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 836
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
8 975
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
9 716
Ekonomi & Juridik Varning för roman. Jag har nyligen köpt en häst i 120.000 kr klassen. Hästen har en uppenbar defekt som uppkom i tidig ålder samt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 627
Senast: Miaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp