Bruten fotled och gravid!!!

Sv: Bruten fotled och gravid!!!

Hade det varit jag som kännt som du gör hade jag nog gått runt hemma, eller åkt till gymmet och promenerat på gå/löpband :)

Det är halt nog ute just nu... slask med is under är ett helvete att ta sig fram på :mad:
 
Sv: Bruten fotled och gravid!!!

Naturligtvis ska du inte ut i halkan om du känner att foten inte håller för det.

Det viktiga är väl att du går och försöker försiktigt belasta foten och inte vart du gör det?

Barnet ligger skyddat, jag har 2 och halkade inte under graviditeten, men jag underskattade ofta magen storlek och sprang in i det mesta ;)

Var rädd om dig!
 
Sv: Bruten fotled och gravid!!!

Fungerar inte broddarna så har du inte rätt sort. De som curlingspelarna har halka du inte med, de är tillverkade för is...
Det är ju ingen som kan tvinga dej att gå ut och gå, men man tränar mjukdelarna och stabiliteten bättre ute än inne. Bebisen ligger väl skyddad så risken att den skulle skadas är minimal. Jag har själv brutit fotleden, var uppe på hästen 3 dagar efter att gipset var väck (dock inte gravid), just för att INTE bli så paniskt rädd att jag inte vågade rida igen (bröt den vid en ridolycka). JAG tror att du blir ännu räddare nästa vinter då du HAR en bebis om du inte vågar dej ut och trotsa rädslan nu. Du får väl börja träna inne för att sen ta dej ut, men väntar du för länge så är risken stor att det blir problem för dej även i framtiden. Barn behöver ju frisk luft även om det är is ute...

Jaha och vilka är det, jag hade helt vanliga broddar köpta på dinsko!

Varför är det bätttre ute än inne innan jag är mer stabil?

Man kan INTE jämföra två olika frakturer, när jag bröt förra fotleden kunde jag gå som vanligt efter 6 veckor i gips och stövel, utan kryckor eller något.
Den fotleden opererades också, den här gången med 3 frakturer, varav 2 opererade kan jag inte belasta mer än 45kg utan att skrika av smärta så att du fysiskt sätt kunde ta dig upp och rida igen betyder inget för mig eftersom det var samma sak för mig vid förra fotleds frakturen.
Rädsla tar tid att bearbeta och jag förstår vad du är ute efter att man ska ge sig ut direkt efter men jag kan säga dig att om det hade varit likadant som mitt förra brott så hade jag definitivt varit ute och gått i slask/isen trots rädslan, för då hade det enbart varit min rädsla och inte en ostabil fotled.

Dessutom undrar jag vart jag någonstans har skrivit att jag aldrig ska gå ut under vintern??? Vi har en hund som måste ut varje dag så jag kommer att vara tvungen oavsett så att du ensa tar upp att barn behöver frisk luft även när det är snö ute förstår inte jag då jag uttryckligen skrivit att jag ska kämpa med mitt psyke tills nästa vinter.
Jag bor liksom i norrland lite svårt om än omöjligt att undvika vintern, sen är det is jag är rädd för INTE snö ;)
 
Sv: Bruten fotled och gravid!!!

Hade det varit jag som kännt som du gör hade jag nog gått runt hemma, eller åkt till gymmet och promenerat på gå/löpband :)

Det är halt nog ute just nu... slask med is under är ett helvete att ta sig fram på :mad:

Ja eller i ett köpcentrum som skogstrollet föreslog, vill inte köpa gymkort nu när jag vill börja simma, det är en bra allsidig träning när man har skador och är gravid :D
Sen är jag hos sjukgymnasten o tränar två dagar i veckan med :)

Ja det är skrämmande väglag med slask/is
 
Sv: Bruten fotled och gravid!!!

Naturligtvis ska du inte ut i halkan om du känner att foten inte håller för det.

Det viktiga är väl att du går och försöker försiktigt belasta foten och inte vart du gör det?

Barnet ligger skyddat, jag har 2 och halkade inte under graviditeten, men jag underskattade ofta magen storlek och sprang in i det mesta ;)

Var rädd om dig!

Ja jag försöker gå så mycket jag klarar av då jag faktiskt vill bli så bra jag kan så snabbt som möjligt pga att jag ska föda i sommar.

Jo jag vet att bebis ligger väldigt skyddad men man tänker alltid det där obligatoriska OM något skulle hända och för mig är det inte värt den risken.

Tack och detsamma :)
 
Sv: Bruten fotled och gravid!!!

Du är en vuxen människa och kan fatta såna här beslut själv. Så gå inomhus om det känns bättre, men som sagt, det är ju inte så dumt att åka till ett köpcentrum där du inte behöver vända hela tiden efter fyra meter! :D

Jag är säker på att din kropp mår bättre av att du inte spänner dig för att du är rädd, det kan du ju få ont i både rygg och knän av. Och bebisen mår säkert bättre i magen av att du inte stressar upp dig.

Gå i halka kan du öva dig på en annan vinter, skaffa en stadig spark som barnet kan åka i till dess så att du har något att hålla dig i när du går, och ett par Icebugs (det är en sko med massor av små fasta brodd på undersidan, stadiga och bra).
 
Sv: Bruten fotled och gravid!!!

Du är en vuxen människa och kan fatta såna här beslut själv. Så gå inomhus om det känns bättre, men som sagt, det är ju inte så dumt att åka till ett köpcentrum där du inte behöver vända hela tiden efter fyra meter! :D

Jag är säker på att din kropp mår bättre av att du inte spänner dig för att du är rädd, det kan du ju få ont i både rygg och knän av. Och bebisen mår säkert bättre i magen av att du inte stressar upp dig.

Gå i halka kan du öva dig på en annan vinter, skaffa en stadig spark som barnet kan åka i till dess så att du har något att hålla dig i när du går, och ett par Icebugs (det är en sko med massor av små fasta brodd på undersidan, stadiga och bra).

Ja lite så känner jag med, nu har vi visserligen en väldigt stor avlång lgh men kan vara bra att komma ut i köpcentrum med.

Ja det tror jag med!!!

Det var mycket bra tips, det ska jag verkligen göra!!!
Ja icebugs har jag hört talas om, tänkte inte riktigt på att man kan använda dom fast man inte löper :P
 
Sv: Bruten fotled och gravid!!!

Finns det någon friidrottarena där du bor? Kanske kan du be att få komma dit och promenera på löparbanorna? Bra, halkfritt underlag att gå på...
(jag sökte lite, verkar finnas någon "gövikenhallen" som friidrotten håller till i, kolla upp det!)

/ameo, som börjar snöa in i friidrottsvärlden, då de tre äldsta barnen börjat träna och två av dem tävlar också. VILKA fina inomhusarenor det finns!!! :love: Och inte behöver man frysa arslet av sig som åskådare heller...
 
Sv: Bruten fotled och gravid!!!

Jag vet att man inte kan jämföra olika frakturer, det har jag inte gjort heller. Det jag ville påvisa var att man ibland måste trotsa rädsla för att kunna gå vidare och inte få problem med rädsla i framtiden. Läkningstid mm hade inte med det att göra (det skrev jag inget om).

Vet inte vad curligklubbarna har för broddar, men jag har testat att spela curling vid ett tillfälla och halkade inte då. De var iaf svarta i gummi som man trädde på skorna och sen tror jag det var gula dubb under. Du kanske kan maila någon klubb för tips?

Jag vet att jag inte ger det svar du vill ha, men det är en risk man får ta när man startar en tråd på buke. ;)

Det är ju som sagt ingen som kan tvinga dej att gå ut på isen, och man ska givetvis inte ge sig ut utan rätt hjälpmedel (därför jag skrev om broddar).
 
Sv: Bruten fotled och gravid!!!

Jag tycker faktiskt att det framförallt låter som att du gör väldigt stor affär av din graviditet. Om vi antar att den är någorlunda normal och du inte är i vecka 41, så bör den inte vara ett skäl för att inte träna upp en bruten fotled på ett normalt sätt.

Jag tror att du har mer att vinna på att prata med din sjukgymnast om din rädsla, han/hon har garanterat sett sådant förut, jämfört med att du ser dig själv som så ömtålig på grund av graviditeten.

Tvärtom så ligger ju bebis just nu mer skyddad än den någonsin kommer att göra i framtiden. Det hade ju varit mycket jobbigare att tex ha en livlig ettåring och en bruten fotled.
 
Sv: Bruten fotled och gravid!!!

Kanske lite OT men iaf.
Brukar aldrig använda broddar själv men har hört av dom som gör att det är helt hopplöst när det är halka i forma av snö på is. Eftersom broddarna inte når ner till isen pga snön så halkar man lik förbaskat när den packade snön under foten bär iväg. Men du verkar mena att det är broddarna det är fel på isf? :)
 
Sv: Bruten fotled och gravid!!!

Kanske lite OT men iaf.
Brukar aldrig använda broddar själv men har hört av dom som gör att det är helt hopplöst när det är halka i forma av snö på is. Eftersom broddarna inte når ner till isen pga snön så halkar man lik förbaskat när den packade snön under foten bär iväg. Men du verkar mena att det är broddarna det är fel på isf? :)

Snö på is har jag inte svarat på, men snö/slask som frusit = is så finns det bra broddar. :)
 
Sv: Bruten fotled och gravid!!!

Ett till tips är att göra som min gamla mamma, som är livrädd att halka. Hon brukade ta bilen och köra ett par kvarter till en äng där det låg snö utan is under, och ta sin promenad där.
 
Sv: Bruten fotled och gravid!!!

Men snart är väl isen och snön borta? Det skulle bli 5-6 uppåt 10 grader varmt hela veckan. Och då kan du ju snart vara ute UTAN is! Ett annat förslag är om ni har en simhall med gym i? Då kan du ju både köra gåband och simma!

Lycka till!
 
Sv: Bruten fotled och gravid!!!

Måste du verkligen gå utomhus de allra försöken. Det rimliga är väl att åka till IKEA, eller ngt annat stort inomhusaffärscentrum :D det är långt att gå men inomhus.
 
Sv: Bruten fotled och gravid!!!

Måste du verkligen gå utomhus de allra försöken. Det rimliga är väl att åka till IKEA, eller ngt annat stort inomhusaffärscentrum :D det är långt att gå men inomhus.

Och trevliga soffor att sitta i när man behöver vila. :D

Grattis till graviditeten TS! :bump::love:
 
Sv: Bruten fotled och gravid!!!

Uppdatering:

Jag har iaf INTE gått ute öht och kommer inte göra förren det är barmark och jag kan ha de skorna min svullna fotled får plats i.
MEN jag har gått med bara en krycka och utan kryckor hos sjukgymnasten (visserligen inte långt och som en bebis som lär sig att gå men ändå) och så har jag gått lite trappsteg.
Hemma tränar jag lite att gå med bara en krycka, visst det svullnar upp som en stor boll men det är värt den smärtan.

Sjukgymnasten har iaf lugnat ner sig och är mycket mjukare nu än innan, tror hon förstod att hon gått på lite väl hårt.
Hon har dessutom sett att jag är överrörlig i nästan alla mina leder (förmodligen därför jag bröt fotleden så pass illa och att jag lättare halkar omkull än andra) Så nu får jag tejpa bakom knäet för att hindra överörligheten i knäet, vilket gör mig mycket mer stabil!

Tacka alla för de underbara tipsen jag fått och ni som tycker att jag gör för stor affär om min graviditet bryr jag mig inte ett skit om, min bebis kommer först och jag gör det som känns rätt för MIG!

Tack Cali :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Usch, måste skriva av mig någonstans så det får bli här där ingen förhoppningsvis skäller ut mig. Jag har haft problem med en...
Svar
12
· Visningar
1 620
Senast: enough
·
Gravid - 1år Jag tog ur min spiral i vintras då den hade suttit inne sina 5 år. Så körde vi med kondom men efter en familjemedlems bortgång i januari...
Svar
17
· Visningar
1 597
Senast: Suspiria
·
Hästmänniskan Hej Någon som har brutit fotleden (det lite mindre benet i smalbenet, långt ned) och skruvats och gipsats? Jag är precis avgipsad...
Svar
15
· Visningar
3 234
Senast: MikaTela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp