Bruten nos

muppia

Trådstartare
Kan en hund bryta sin nos?

Jag och sambon satt och skämtade om hur det skulle se ut ifall man slog en hund (vi har sjuk humor) och ur skämtet utvecklades en fråga som jag nu precis ställde här.

Om svaret är ja, blir det som hos människor, dvs krokig näsrygg/krokig nosrygg eller sned nos?

Intressant att veta :laugh:

Sv: Bruten nos

KAN kan de säkert, men dels är det säkert svårare än hos människor och dels blir det då en större skada.

Näsan på människor består ju av brosk, på hundar består den av ben. Om hunden bryter sin nosrygg lär den även få problem att äta och ev. problem med käke och tänder också.

Ja det är just det som är så intressant eftersom hundens nos består mer än människornas näsa.
Därav funderingarna vi fick.

Kan och kan, allt går utom trasiga klockor och små bebisar, det jag söker är fakta. Finns det vetenskapliga bevis på att en hund brutit nosen, i så fall hur gick det med den?

Det är ju det som är så intressant!

Lite OT men det fick mig att minnas en incident när min hund var liten..

Han skuttade runt i gräset och helt plötsligt står han och fnyser med nosen (nostryffeln) vriden åt ordentligt åt sidan.

Hinner tänka i halv panik: Helvete, nosen har gått ur led på honom!

:rofl::rofl:

Var ett litet gräsfrö som fastnat i ena näsborren, han hann fnysa ut det innan jag hann in i lägenheten för närmare undersökning (var precis utanför), så ingen skada skedd;)

Senast ändrad:

:rofl:

Min hunds nos ser lite sned ut pga näsborrarna är lite olika stora, vi genomgår provbehandling av noskvalster för tillfället så jag kan tänka mig din tankegång :D Fast nu hade jag ju mer koll på min vovve :p

Min hund fick en spricka i nosbenet när han var valp. Men ingen krokighet där inte :D Dock fick han krokig rygg vid samma tillfälle. Men nu är den rak igen :)

*KL*

Annars kan man ju ha en hund med såhär krokig nos :D

fs_451708648_79134_1270592393.jpg

(Jadå, den är som den ska i vanliga fall ;))

Eller varför inte såhär tjusigt kanske??

DSC_0666.jpg

DSC_0668.jpg

DSC_0650.jpg

Här det ju iofs all överskottshud som ger illusionen av sned nos :angel:

Jag blev rädd när bilden kom upp! :eek: Det där var jag inte beredd på, läste inlägget alldeles för snabbt tror jag.

UHHHH!!! :crazy: Är det verkligen 2 i 1 nos???

*kl*
Ni andra som lagt upp bilder på sneda nosar, känner igen det på min hund, dock ingen överskottshud men däremot LÅNG nos som luktar på nåt från sidan, då kan min Knasen vinkla nosen lite sådär som Red_Chilis hund :D

Min hund är snenosad:angel:

Vänster näsborre pekar 40 grader åt vänster, vänster öra sitter ca 1,5 cm högre än höger öra och höger överläpp är ca 1 cm längre än vänster överläpp. Så hon är sne i hela ansiktet. Brutit nosen har hon inte gjort dock för bettet, käkbenet och nosbenet är normala.
Veterinären trodde att hon fått en rejäl smäll någon gång så att nåt fäste helt enkelt släppt... Hunden mår dock bra och påverkas inte av det, veterinären sa att hon ev kan få svårt med andningen om hon blir förkyld eller liknande men det har hon inte varit så det får framtiden utvisa.

Edit: jag vet att det inte var detta tråden handlade om men när det började dyka upp "falska" snenosade hundar kund ejag inte låta bli;)

Haha struntsamma, det är iallafall intressant att det faktiskt finns snednosade hundar!

Fast jag är fortfarande jättenyfiken på vad som egentligen händer med hela nosen om hunden brutit den???

Jag träffade en hund för en herrans massa år sedan som blivit sparkad av en häst som liten. Hennes nos var "bucklig" precis bakom nostryffeln så hon hade som en knöl på nosryggen

Liknande trådar

Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
6 113
Senast: Tuggben
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
1 115
Senast: Skorpion76
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
788
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Skriver för att få lite råd och input. Min hund har haft ganska mycket problem med känslig mage, i våras stoppade hon i sig något på... 2
Svar
20
· Visningar
4 846

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka