bruten tå axel

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare passi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 2 396
P

passi

har fått veta att min unghäst har bruten tåaxel på vänster framben:confused:.
Är det någon som har någon förklaring på detta. Går det att åtgärda?:crazy:
Jag menar självklart inte att benet är brutet;).

Sv: bruten tå axel

Tja, alla hästar är inte perfekta, helt enkelt.

Hovslagaren kan göra ett och annat om man sätter igång tidigt i hästens liv, innan tillväxtzonerna har slutit sig.

till en början måste man ta reda på vad det betyder, och det är ett "gammalt" sätt att kolla så man har verkat rätt, då man har kollat så ättdet från kotan o längsmed hoven är en rak obruten linje, dock så är detta gammalt o förgånget för det fattar ju vem som helst att hästen bara behöver lägga över tyngden lite så blir det helt plötsligt fel.
men om hovarna ser olika ut bör det korrigeras, men bruten tåvinkel, så som jag lärt mig, finns itne o är itne farligt...
men det e bara jag, om nån vet bättre så lär jag gärna om mig :)

Min gamla häst hade en bruten tåaxel ena bak. Med hjälp av en duktig hovis märktes det inte av. Enkelt förklarat kan man väl säga att hoven inte går i rak linje med benet. Det går som sagt att korrigera till en viss del men hovslagare, på min märktes det mer när skorna suttit ett tag och hoven växt ut igen...

Är den framåt eller bakåtbruten?
Framåtbruten blir den om hästen har höga trakter, kort tå och är lite åt bockhov hållet, och bakåtbruten blir den om trakterna är låga och tån är lång.

som svea säger, så om det är så att tåaxel är bruten åt sidan, så går det att lösa innan hästens tillväxtzoner växt ihop, så det beror lite på hur ung hästen är
men om det är bruten tåaxel uppåt-neråt, så är det tå o trakt höjd som ska justeras, o det går att göra hela livet...precis som brillan säger

bara, hm, det kan ju vara så att om det rä så att den är bruten åt sidan att det är försent, eller så är den bara dåligt verkad...kolla lite, man kan se sånt rätt så bra, bara jämnföra längden på de olika sidorna...
men om det är så att den e bruten framåt/bakåt så är det bara att verka...

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 210
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
2 115
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
27 877
Hästvård Hej, är det någon här som har erfarenhet av streng/string på häst? Efter tidigare ägare kastrerat min islandshäst sent så har det nu...
Svar
0
· Visningar
1 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Ögonfärg
  • Sängproblem...

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka