Brutet nyckelben

Sv: Brutet nyckelben

Jag bröt mitt nyckelben för 2,5 år sedan, minns jag rätt så kunde jag efter 3 månader göra "vad som helst" förutom att lyfta armen över huvudet. Styrketräna fick jag ju inte heller göra, men det kanske säger sig själv lite.

Om jag var du skulle jag nog vänta kanske 6 veckor med att rida, om det är en häst som är lätt i handen och lugn och trygg. Annars skulle jag nog vänta i alla fall 8 veckor. Jag tror dock det bästa är att du går på känsla, du kommer nog känna när ditt nyckelben är redo för ridning igen. Men ta det försiktigt! Jag själv var alldeles för snabb upp på hästryggen, och enligt min läkare är det förmodligen det som är anledningen till att mitt nyckelben fortfarande värker ibland (det gör det nämnligen).

Krya på dig!
 
Sv: Brutet nyckelben

makens ben låg också omlott - det syntes utifrån. Och även han fick veta att man inte gör något åt den typen benbrott.
Ortopeden i Uppsala skummade av ilska när hon fick höra det - som sagd endast ett fåtal klarar sig utan senare besvär om det inte opereras. Som någon skrev i tråden - bilbälten och kläder etc. blev en pina.
Så har du ont fortfarande om några veckor och det känns fel i kroppen så TJATA TJATA TJATA.

Just i Uppsala tror jag man skummar lite extra av ilska eftersom det är ett ställe där man väldigt gärna opererar nyckelben. Olika ortopeder gör olika bedömningar.
 
Sv: Brutet nyckelben

Okej, kan man överbelasta nyckelbenet under läkningen? Eller är det bara att göra det man klarar av? Var uppe o diskade lite innan nämligen och fick lite ont efteråt så blev lite orolig. Äter maximalt med smärtstillande också...

Man kan säkert överbelasta under läkningen så man ska väl inte ta i allt man orkar, men man får inte sluta använda axeln. Då får man en stel axel och det är ett riktigt elände.
 
Sv: Brutet nyckelben

fast hade det opererats direkt eller i alla efter ett par månader hade han inte fått gå med svåra smärtor och nersatt funktion i arm, axel och rygg i flera år!
Försäkringen bedömde sedan skadan till 5% invaliditet - vilket i sig kanske inte är mycket, men mycket nog om det hade kunnat undvikas!
 
Sv: Brutet nyckelben

Yes, två gånger, varav en till häst (eller ja, tack vare häst :P)

Fick ett rakt "snitt" båda gångerna, så det var inget krångligt, inget att korrigera. Fick ha sele(?) i två veckor (och vara sjukt stilla, annars gjorde det ooont) sedan kunde jag vara utan den lite i taget, succesivt längre och längre. Men det värkte om jag varit utan för länge... Det var nog inte färdigläkt förrän 5-6 veckor senare. Men gör inga tunga grejer, (mocka lyfta) förrän det är läkt, det hämmar ju bara läkningen genom att dra i det.. Rida är OK efter ca 2,5-3 veckor, men ta det försiktigt och rid absolut ingen häst som blir tung i handen...
 
Sv: Brutet nyckelben

Nej, fast det var inte bara nyckelbenet som var problemet i mitt fall. Exakt hur läkarna tänkte vet jag inte eftersom de inte fick gipsa mig men gipset skulle i så fall sitta över bröstkorg, nyckelben och axel. Jag kan ingenting om hur man behandlar frakturer men det var vad som sades till mig då.

Mvh JV
 
Sv: Brutet nyckelben

Jadu det kan väl ta typ allt mellan 6-12 veckor att läka ihop...
Sa inte doktorn något om hur länge du måste vila?

Om jag vore du så skulle jag inte göra något på 6-8 veckor så att det verkligen får chansen att läka ut ordentligt.

Skittråkigt ja men ännu tråkigare om ngt blir fel och du får problem för resten av livet.

+1 på den :bow:

Man ska absolut ta sina skador på allvar och ge sig själv så bra förutsättningar som möjligt för att läka och bli helt frisk igen.

Det är inte coolt att börja rida innan läkaren säger att det är ok, för hur kul är det om det skulle leda till livslånga komplikationer/smärtor?
 
Sv: Brutet nyckelben

Visst är det sant...

Dock har jag redan börjat rida, och det funkar bra hittills :)
 
Sv: Brutet nyckelben

Bröt nyckelbenet för några år sedan efter att jag ramlat av en häst och red två dagar efter det. Det gjorde egentligen inte så ont förutom när det hände och och när man sedan bytte läge/vinkel med axeln, typ sadling eller hastiga rörelser.
Fick höra av läkaren att man inte gör något åt brutna nyckelben, men jag kunde få en mitella om jag önskade (avböjde dock p.g.a att jag skulle då minskad rörlighet).

Har idag kvar en liten bula som sticker ut och kan väl få ont någon gång ibland men annars är det som det ska! :)
 
Sv: Brutet nyckelben

Visst är det sant...

Dock har jag redan börjat rida, och det funkar bra hittills :)

:eek: Herregud, det hade inte jag kunnat för 3 veckor sen då jag bröt mitt när jag åkte snowboard.
Var sjukskriven i 10 dagar, att bara ha jacka på mig den första veckan gjorde sjukt ont, sköta min egen hygien var omöjligt (fick gå till frisör för att tvätta året). Jag har rent utsagt haft för jävligt ont. Fick vänta ett antal timmar på akuten och tillslut gjorde det så ont att jag började stortjura... å jag är ganska smärttålig då jag brutit ben förr.
Det har som sagt gått 3 veckor nu, det känns fortfarande, spänner en hel del. Har ont och kramp i musklerna kring nacke och axel, är sne, har en fin bula, känner benpipan under huden hehe, kan inte röra den högra axeln med vänster hand.
Jag kan iaf klä mig, dock inte tajta tröjor.
Min ordination var att jag måste vänta minst 4 veckor innan jag får åka ut i backen igen men jag kommer nog vänta tills jag inte känner av det alls. Risken att ramla är ju rätt stor och jag har ingen lust att bryta upp det.

Kan väl tillägga att mina ben överlappar varandra och två benfragment som står lodrätt. Jag har blivit synligt mycket kortare från hals till axel dessutom :(
Men läkaren tyckte det såg så fint ut och jag kommer inte bli kallad nå mer.. Hur ska man veta om det läker bra eller inte?

Det är med andra ord värdelöst att bryta nyckelbenet.
Det är min historia :laugh:
 
Sv: Brutet nyckelben

Tillägg, åtta bandaget tog jag av ca 12 dagar efter skadan, det var så obekvämt och läkaren sa att det bara var till för smärtlindring.. då fungerar ju tramadol bättre ;)
 
Sv: Brutet nyckelben

Jag bröt mitt för ett par år sen efter en kullerbytta.
Det var i slutet på sommaren, 2 dgr efter gynmasiestart :p

Gick på starka smärtstillande men kunde inte skriva eller använda armen alls p.g.a. smärtan. Däremot satt jag till häst 6dgr efter, red 2v efter men började nog lite för tidigt, kan fortfarande känna av det ibland med ett hugg i axeln. Det läkte nog aldrig helt ok ..
 
Sv: Brutet nyckelben

Oj, det verkar ju som de flesta inte har haft så jobbigt, trots brutet nyckelben.

Jag har själv aldrig brutit nyckelbenet, och det är kanske stor skillnad, men i sep 2010 bröt jag överarmen, precis under kulan som sitter i axeln. Blev lite förskjutet. Men läkaren sa även här att axeln accepterar så mkt "fel" utan att det blir några konsekvenser.Så jag opererades inte. Blev sjukskriven i 12 veckor, tror att jag började rida lite försiktigt efter 7 veckor.

Kan säga att de första 4 veckorna kunde jag knappt göra något alls. Absolut inte använda min arm. Satt upp i sängen och sov tom.

Det var först nu i mitten av februari, som jag känner att jag kan göra allt jag vill. Men det tar fortfarande emot i mina rörelser och kan göra ont, och efter en skiktröntgen, eller vad det heter, så kunde man konstatera att kulan i axeln är roterad. Står nu på kö för operation som kommer bli av i maj/juni någon gång om jag har tur.

Att bryta armen har varit det mest onödiga jag varit med om i mitt liv tror jag allt.

Kan ju säga att det var första och enda gången min 5 åriga häst kastade av någon (han har aldrig ens försökt tidigare), och så lyckas man bryta armen :grin:.
 
Sv: Brutet nyckelben

Nej, fast det var inte bara nyckelbenet som var problemet i mitt fall. Exakt hur läkarna tänkte vet jag inte eftersom de inte fick gipsa mig men gipset skulle i så fall sitta över bröstkorg, nyckelben och axel. Jag kan ingenting om hur man behandlar frakturer men det var vad som sades till mig då.

Mvh JV

Det låter... hmmm... avancerat. Är du säker på att det var i Sverige?
 
Sv: Brutet nyckelben

Det är med andra ord värdelöst att bryta nyckelbenet.
Det är min historia :laugh:

Fast det är faktiskt inte värdelöst att bryta nyckelbenet! Det räddade dig förmodligen från nackskador, det är nämligen det nyckelbenet är till för; att mildra stöten genom att gå av, det är därför det är så klent. Kroppen är en fantastisk apparat!
 
Sv: Brutet nyckelben

kl

Jag bröt nyckelbenet genom att hoppa med all kraft genom en buske och in i en lyktstolpe. Måste nog vara min roligaste olycka såhär i efterhand.

Benet gick ordentligt av samt att bitarna gick omlott, sjukskriven i 10veckor.

Gjorde fruktansvärt ont i början och metallplattorna skavde mot allt..
De togs bort efter 9mån och först då kändes axeln/armen normal.

Jag red nog efter några veckor men väldigt försiktigt!

Det lönar sig nog att vara lite försiktig och lyssna till kroppen :)
 
Sv: Brutet nyckelben

Hm, jag har fortf kvar titanplattan o skruv o allt, snart 3,5 år efter olyckan. Valde du att ta bort eller var det på läkarens initiativ?
 
Sv: Brutet nyckelben

Är ni helt säkra på att plattorna är av titan?
De jag använder är av rostfritt stål.
 
Sv: Brutet nyckelben

Fast det är faktiskt inte värdelöst att bryta nyckelbenet! Det räddade dig förmodligen från nackskador, det är nämligen det nyckelbenet är till för; att mildra stöten genom att gå av, det är därför det är så klent. Kroppen är en fantastisk apparat!

Jo jo, men det hade varit bättre att inte bryta det alls :angel: :D

Någon som vet hur länge man ska gå och känna av besvär, vad som är "normalt"?
Hur vet man liksom att det läker bra när man efter 4 veckor fortfarande har ont, obehags känningar, inte har full rörlighet osv.
Känner att det kan va bra att veta innan man ringer sjukan och härjar :cool:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Postade två brev (överklagan till FK och AF), kostade 36 kronor kommer väl kosta det dubbla innan jag får rätt. Sedan gick jag in till...
Svar
0
· Visningar
328
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 673
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 479
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 345
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp