Bucas Smartex vs. Rambo Duo

ajax85

Trådstartare
Hej!

Jag väljer mellan dessa två täcken. Antingen köper jag Rambo Duo eller ett Smartex Rain och ett All-in-one. Så det är ju samma pris ungefär. Det jag värdesätter är hållbarheten, (har busiga unghästar i hagen..) Båda täckena passar på min häst och jag är ute efter bruna täcken :angel: Någon som har lite åsikter :D

Sv: Bucas Smartex vs. Rambo Duo

Vet en i stallet som har ett rambo duo och tycker det är jätteknöligt att det är två täcken och inte ett. Så det skulle hon göra sig av med och köpa ett vanligt tjockt rambo. Men vet flera som gillar täcket också.

Personligen gillar jag både Bucas och HW täcken, men de är ju lite olika i passformen och inte säkert att båda sitter som ett smäck på just din häst. Har haft flera Bucas med just Smartex tyget och är meeer än nöjd. De håller verkligen vad de lovar. Tyget är otroligt slitstarkt (det ena har jag haft i 7 år nu, inte ett enda hål trots busiga hagkompisar:banana:), och det andas mycket bra!

Jag tror att det är ett Smartex Rain jag har, och jag är supernöjd! Han busar rätt vilt i hagen men har inte fått en skråma på sitt. Jag har ett tjockare vintertäcke också, som också hållt super! Helt klart en bra investering.
Om det är Smartex Rain jag har, kan man ha täcket runt +10 och till -3 eller något sådant..
Supertäcke!

Tack för svaren!
Lutar kanske mer åt Bucas, var och kände på det i affär och det kändes riktigt starkt i yttertyget. Har inte sett något Duo på riktigt än, tyckte det var snyggt och verkade smart att bara ha ett täcke eftersom vi har en tjej som byter våra täcken på morgonen, så slipper hon ta fel ;)

Någon mer som har lite personliga åsikter :bow:

helt klart rambo! betydligt enklare spännen i bogen och hela täcket har nyloninsida. Det är inte alls krångligt att ha två täcken i ett om man satt fast det ordentligt. Täcket ligger bra, en annan fördel är att det går att byta ut fodret till tunnare eller tjockare. Har även mitt som vanligt hösttäcke utan foder.

Jag tänkte köpa Rambotäcket just för att man kunde byta innerfoder och därmed bara ha det utetäcket (är inte så mycket för mycket grejer), å andra sidan gäller det ju att den som byter täcken på morgonen är med på hur det funkar.. Hmm :confused:
Bryr mig inte om att det är fleece på Bucastäcket. Det som gör att det ändå lutar åt Bucas är att det känns rivtåligare.
Men har inte bestämt mig riktigt än :p

jag kan säga att jag tycker inte alls om täcken med lösa foder i... de är bara besvärligt när man ska täcka på hästarna.. det knögglar sig under yttertäcket osv..

jag skulle istället köpa ett tjockare och ett tunnare täcke, möjligen något att kombinera med/utan stalltäcke under..

jag tycker rambo är väldigt slittåligt, betydligt bättre passform än bucas. Eftersom täcket har nylonfoder så blir det inte lika skavigt. Efter 2 dagar med bucas så var min häst "rakad" på bogen.:mad:

Att undertäcket skulle knöla sig håller jag inte alls med om. Har man rätt storlek så lägger sig täcket rätt eftersom det sitter fast både fram och bak. Man behöver inte krångla med att ta loss det utan slänger på hästen och knäpper yttertäcket som vanligt. svårare än så är det inte!

Fast det beror helt och hållet på hur hästen ser ut i formen vilket täcke som passar bäst. Själv har jag turen att ha en häst som kan ha både HW och Bucas täcken. Innan köpte vi bara Bucas Smartex och det är helt klart de bästa täckena jag haft. Regnade aldrig igenom, slitstarkt så få andra täcken på marknaden och mina hästar fick inte skav av dem.

Det är klart att det är smidigare med nyloninsida, men om hästen ändå är helrakad blir det inte mycket hår i själva täcket iaf.

det Bucastäcket jag känns typ fodrat framtill, alltså mjukare och i ett annat matrial (nylon?)..

Jaja, gå efter känsla! =)

Jag skulle nog välja HW om jag var du. Jag har både bucas och hw täcken och är mest nöjd med HW.
Bucas täckena sitter förvisso bra och har en bra hållbarhet men att det är fleecefoder i är ett stort minus. Min häst är helrakad vintertid och det leder till att fastnar mängder med små korta stickiga hårstrån i fodret. Min häst blir GALEN av detta och jag får stå och klia henne i evigheter. Tänk dig själv att gå omkring med en riktigt stickig tröja hela dagarna. :crazy:

Dessutom blir det lättare att tvätta Rambo duo då det inte blir lika tjockt när man tar isär dem :idea: Och inte att förglömma är det 3 års garanti på Rambotäckena. :d

Där sa du något :) Ska fundera vidare och åka och klämma/känna på HW i butik

Det låter som en bra idé. Vintern är ju inte här riktigt än så du hinner ju fundera en stund till :D

Aha, det visste jag inte. Men det var ju bra att jag fick lära mig något nytt :p

Jag har flera Buvas täcken och är SÅ NÖÖJD med dem!! :D Pga det är så slitstarkt som det är så borde man inte ens tänka på HW ... hm, fast det är ju en smaksak.. Mina har Aödrig läckt eller blitt hål/revor i! Ska investera lite fler! bogvecken är helt suveräna! god rörelsefrihet och aldrig skav!

Liknande trådar

W
Utrustning Hej. Jag har en häst som är frusen av sig. Hon tycker inte om blåst och verkligen inte det kombinerat med regn. Sjunker...
Svar
8
· Visningar
1 803
Senast: Gaia
·
Utrustning Jag ska köpa ett vintertäcke till min fuxa och jag undrar vilken modell jag bör välja! Hon har nu ett Bucas Smartex Rain :love: och...
Svar
5
· Visningar
1 658
Senast: Cheran
·
B
Utrustning Hej! Jag har ett Bucas Smartex Turnout -All-in-one med 300g Stay-Dry foder och isolering, som passar mellan dessa temperaturer -20... 2
Svar
21
· Visningar
2 875
Senast: ebbaolsson
·
L
Utrustning Har varit ute på ännu en session täckesjakt och, såsom så många gånger tidigare, utan bra resultat. Den här gången så styrde jag...
Svar
11
· Visningar
1 553
Senast: Akustik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Köpa husvagn
  • Tips för att få bort röklukt
  • Vab eller inte

Hund, Katt, Andra Djur