Bucas VS Horseware.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Rebecca_R
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 4 099
R

Rebecca_R

Vilket av dom skulle ni välja?
Ska köpa ett utetäcke, med 300-400gr fyllning.
Vill ha något som verkligen är kvalité på!

Sv: Bucas VS Horseware.

Horseware helt klart, det är ju som att jämföra en Skoda och en BMW!!

haha ok.
sitter o funderar på vilket av dom.
Blir antingen rambo plus eller rambo supreme.
vet bara inte vilket?

Äsch, det där är ju inte sant. Bucastäckena har blivit mycket bättre senaste åren. Förut tyckte jag de hade skum passform men på den punkten har de skärpt sig rejält. Jag har aldrig haft ett Bucastäcke som läckt, så deras yttermaterial har jag aldrig haft anledning att klaga på, jag har däremot haft ett Rambotäcke som läckt som ett såll.

Själv brukar jag köpa något billigare täcken, t ex Shires, om jag ska ha dom i hagen för om dom börjar dra i varandras täcken håller inte dom dyra mycket bättre än andra.

jo ja har haft shires. är nöjd men har inte lyckats hitta ngt som har så mkt fyllning

Jag har ett Bucas och ett Horseware, båda med mkt fyllning. Och jag kan inte klaga på något av dem. Mitt HW är ett Wug så det går ju upp en bit på halsen vilket är bra, samt att det har en "svanslapp" som inte bucas har. Både sitter dock bra och inget av dem har orsakat skav eller något sådant.

Mitt Bucas har jag haft i mer än 5 år och det ser nästan nytt ut och är helt och fräscht. Mitt HW är nytt för i år.. och det är också helt och ser fräscht ut, men det kanske inte är så konstigt. :p

nej men om det är varmt eller inte

Horseware.
Har haft båda, men jag tycker helt klart att HW är bäst!

ok!
men då har ja bestämt mig för ett HW:P
vad har du för täcke då?

En häst har en komfortzon på ca. 20 grader, om du sedan vet din häst NKT (nedre kritiska temperatur) är det inte så svårt att räkna ut att vilket vintertäcke som helst är fullt tillräckligt för att hålla de flesta hästar varma.

Sen har väl de allra flesta vintertäcken, även de från Shires, runt 300 grams fyllning.

Jo, jag vet att Bucas-täckena har blivit bättre! Man kanske skall säga så här Bucas är bra, men Horseware bättre!
Mitt Horseware-täcke är inne på 4:e vintern och är som nytt, det känns som om det håller ett antal vintrar till. Är väldigt nöjd!

ah men ja har inte hittat ngt shires med så mkt faktiskt :eek:
för vill ha runt 300 med hel hals.
för han är lite frusen av sig.

låter som bra grejer:D

men vilken sort har du?

Jag tror det heter Rhino, det har halvhals och är smårutigt.
Har ett Shires också på en annan häst, andra vintern och det faller i bitar snart, plus att det är tungt att hantera.

okey !
ne d blir ialalfall ett HW, har knappt hört några kommentarer om att det skulle vara dåligt, plus att det är 3års garanti

Det enda som jag inte tycker om med täcket är att det har ett band/rem bak som sitter ganska lågt istället för bensnören. Remmen sitter så att mitt sto kissar på den, bytte ut mot ett tunnare snöre och det blev bättre.

Mina HW:
Ett äldre Rambo tjockt utetäcke med bomullsfoder som fortfarande är helt, några små bitmärken.

2 st Rhino med kryssknäppning fram och halvhög hals. Små bithål och de sitter inget vidare på mina hästar. Vet inte om det är det blanka fodret eller formen på mina hästar som gör att de åker bak. Låg vikt.

Ett Rambo regntäcke som är kasserat pga läckage.

Har även några HW coolertäcken som vare sig är bättre eller sämre än andra.

Har bara ett Bucastäcke nu - ett rutigt innetäcke med rött foder med suverän passform och det väger nästan ingenting. Har tidigare haft Bucas gamla klassiska gröna regntäcken som praktiskt taget är outslitliga - tvärr var passformen på dom rätt kass men den har dom ju förbättrat.

Flera Shirestäcken med m y c k e t varierande passform. Ser man till material så har de dock hållit lika bra som de dyrare och man behöver inte gråta när hålen dyker upp.

Elektron skrev:
En häst har en komfortzon på ca. 20 grader, om du sedan vet din häst NKT (nedre kritiska temperatur) är det inte så svårt att räkna ut att vilket vintertäcke som helst är fullt tillräckligt för att hålla de flesta hästar varma.

Sen har väl de allra flesta vintertäcken, även de från Shires, runt 300 grams fyllning.
Jag förstår inte det där om jag utgår från mina egna hästar(Helklippta). Båda går i samma hage där det inte finns lä om det blåser nordlig vind. Blåser gör det 80% av tiden den här årstiden och ca 80% av den tiden blåser det nordlig vid.
Till saken: Om det är plusgrader så är hästarna varma och gosiga och pälsen ligger ner med ett täcke (HW 370g) om det blir minusgrader så står pälsen och hästarna vill inte gärna vara ute, lägger jag på ett täcke till lägger sig pälsen och hästarna är gärna ute. Blir det under 10 minusgrader blir det kalla igen.
Hur kan då det komma sig ? Har det sin NKT på 15 plusgrader eller ?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 416
Senast: Emuliiaa
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
865
Senast: Hermelin
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
638
Senast: Pegasus63
·
Fritid Beställde 3 par värmevantar på en sajt, just för att de hade flera olika och jag kunde beställa hem och testa. Lade beställningen 31/12...
Svar
15
· Visningar
805
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Stockholms skärgård
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Husvagnsrenovering

Hund, Katt, Andra Djur