BUDGET-hoppsadel för häst med hög lång manke och kort anläggningsyta?

idaida

Trådstartare
Bomvinkeln är ca 105-110 grader. Han är i dagsläget urgröpt vid sidorna av manken, så någon form av padd under kommer jag behöva i vilket fall i början. Så det mest väsentliga är mycket kort anläggningsyta, tänk att anläggningsytan är som en ponnys, med plats för manken. Rak vid arbete, och relativt rak vid vila. Rund över mitten av ryggen, smalnar av något fram vid bogen. Sluttar lite upp mot korset.

Det jag har läst mig till är att en TEKNA S-LINE kunde fungera? Skulle det motsvara XW? Hur är sätet?
Andra eminenta tips?

Ekonomin inte på topp efter investering i ny sadel till häst nummer 2 och häst nr 1 (som nu ska ha budgethoppsadeln) har en fin, utprovad dressyrsadel som primärsadel. Så helst ej mer än ca 5000 kr.

Ibland tänker jag på att man kunde åka till Thailand varje år, istället för att köpa sadlar.... hahhaha.
 
Bomvinkeln är ca 105-110 grader. Han är i dagsläget urgröpt vid sidorna av manken, så någon form av padd under kommer jag behöva i vilket fall i början. Så det mest väsentliga är mycket kort anläggningsyta, tänk att anläggningsytan är som en ponnys, med plats för manken. Rak vid arbete, och relativt rak vid vila. Rund över mitten av ryggen, smalnar av något fram vid bogen. Sluttar lite upp mot korset.

Det jag har läst mig till är att en TEKNA S-LINE kunde fungera? Skulle det motsvara XW? Hur är sätet?
Andra eminenta tips?

Ekonomin inte på topp efter investering i ny sadel till häst nummer 2 och häst nr 1 (som nu ska ha budgethoppsadeln) har en fin, utprovad dressyrsadel som primärsadel. Så helst ej mer än ca 5000 kr.

Ibland tänker jag på att man kunde åka till Thailand varje år, istället för att köpa sadlar.... hahhaha.
många tillverkare har bomstorlekar upp till 100-max 105 grader vilket är deras xwide. 110 grader kortar ner det lilla utbudet ytterligare.

Har själv inte provat Tekna S-line men teoretiskt sett kan den passa.

En del engelska sadeltillverkare har sina Highland & Cob, Frieser eller Haflinger/Cobmodeller som kan vara så vida. Gäller att råka snubbla över ett sånt specialexemplar.

Thorowgoods vidaste järn i hoppsadeln är runt 110 grader men blir då också mer svängd, vet inte hur mycket manke den klarar men inte jätte. Wintec Wide om du kan leva med en allroundmodell, heller inte så mankrymlig.

Runt 105 grader finns Kentaur/Pfiff som har cutback men en hel del är långa kilbossor på. Passier kan breddas till 110 i PS-bommen har jag för mig, finns gott om rundbossade äldre som kanske kan funka, har ju också cutback.
 

Liknande trådar

Utrustning Har köpt ny häst och har sadelproblem. Han har manke med bredd på, den är låg och ganska lång, ryggen är relativt rak, det blir en...
Svar
1
· Visningar
1 308
Senast: Tagliabue
·
  • Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom...
188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
646 595
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hundrädda
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp