budget köpa häst?

Jag håller med övriga om att 3 pers som delar på en häst kommer bli svårt.
Ni kommer behöva skriva ett avtal där ALLT står med, vem har bestämmanderätt, vad händer när ni behöver åka till veterinär? Vad händer om en inte längre vill/har råd att ha hästen kvar och övriga två inte har råd att köpa ut den (detta har jag sett i ett stall, det blev inte vackert). Om nån ska köpa ut hästen, till vilket pris? Vem har företräde om det är 2 tävlingar samma helg? Vem får träna hästen? Vem tar han om den när den är sjuk? Vem tar de tråkiga passen när hästen bara ska skrittas? Vem tar hem den på loven? De skolstall jag varit i har man inte fått lämna hästarna kvar på loven, utan då ska de hem.

Och som flera andra sagt: Det är nog inte gratis uppstallning, det är nog att det finns uppstallning på skolan som ni får betala för.

Våra hästar kostar ca 10.000/månad och häst och då köper vi mycket sällan nya saker till dom.
 
När jag skulle välja gymnasium kollade vi på naturbruksgymnasium med möjlighet att ha med egen häst. Det var ingalunda gratis någonstans och att lärarna skulle ta hand om hästarna på loven kunde man fet glömma :laugh:

Jag googlade lite snabbt och första bästa ridgymnasium jag hittade som skriver ut priserna på sin hemsida tar följande:

Kallhyra: 1400 kr/mån
Fullskötsel: 4000 kr/mån
Utsläpp: 35 kr/gång (40 kr röda dagar)
Mockning: 60 kr/gång (70 kr röda dagar)
Insläpp: 25 kr/gång (30 kr röda dagar)
Nattning: 10 kr/gång (15 kr röda dagar)

Då ska man vara medveten om att detta är BRA priser.
 
När jag skulle välja gymnasium kollade vi på naturbruksgymnasium med möjlighet att ha med egen häst. Det var ingalunda gratis någonstans och att lärarna skulle ta hand om hästarna på loven kunde man fet glömma :laugh:

Jag googlade lite snabbt och första bästa ridgymnasium jag hittade som skriver ut priserna på sin hemsida tar följande:

Kallhyra: 1400 kr/mån
Fullskötsel: 4000 kr/mån
Utsläpp: 35 kr/gång (40 kr röda dagar)
Mockning: 60 kr/gång (70 kr röda dagar)
Insläpp: 25 kr/gång (30 kr röda dagar)
Nattning: 10 kr/gång (15 kr röda dagar)

Då ska man vara medveten om att detta är BRA priser.
Vad är nattning av häst? 😃
 
Ska ni dela tre personer på en häst blir det ju bara runt 2 dagar "hästägande" i veckan. Helt ärligt tror jag mer på att ha en medryttarhäst om man är ute efter den mängden "ha häst".

Går ni på ridgymnasium kommer ni ju ändå få rida skolhästar. Ärligt talat tror jag att det är en bättre lösning än att försöka hitta en lämplig häst (det kan vara värt att veta att för att hästen ska kunna tas med till skolan så behöver den passa in i utbildningen - det vill säga enligt Sveriges Ridgymnasium att hästen är "väl grundutbildad").
har haft medryttarhäst men det är så svårt att hitta :( jag vill inget hellre än att ha en egen häst och grjen med det är att man får göra lite som man vill asså skolhästarna rider man väl bara på skoltid hahha men jag fattar ju att det är dyrt och krångligt
 
Är ni tre som ska dela så behöver man komma överens om hur man ska hantera beslut tex om hästen är sjuk. Vad händer om alla har olika åsikter om vad som ska ske?
Dessutom eftersom ni är så unga så behöver era föräldrar vara involverade i den diskussionen. Så ni skulle alla behöva träffas med era föräldrar och prata igenom det. Är era föräldrar hästkunniga? Så de vet vad det innebär att ha häst?
asså de har ju haft häst och varit med i stallet min mamma är väl ganska men inte så jätteintresserad haha
 
Jag kollade igenom några hästgymnasier. Inte någonstans kunde jag se att det var gratis att stalla upp privathäst. Tvärtom. Och det stod att eleverna som har privathästar sköter allt med dessa hästar själva. Dessutom har jag aldrig hört talas om någon som har egen häst med sig till utbildningen som inte har tillgång till eget stall hemma. Och det är också en kostnad. På tre år har en också totalt 15 veckor Apl. Nä, jag tror inte ett skvatt på att det kommer att funka vare sig praktiskt, ekonomiskt eller att ni kommer att vara vänner efter ens en termin med gemensam häst. Jag jobbar på naturbruksinternat och vet att det är tufft nog att byta miljö och klara skolgång. Ni kommer ha så mycket roligare utan egen häst.
det kanske inte är sant att det är gratis men det var vad studievägledaren sa ahah
 
åhh det här verkar vara en jättedåligt ide jag som var så glad :( men ni har rätt vi får kanske ta skolhästarna ändå jag vill ju inte att det ska bli en massa strul hahhaha :D
 
åhh det här verkar vara en jättedåligt ide jag som var så glad :( men ni har rätt vi får kanske ta skolhästarna ändå jag vill ju inte att det ska bli en massa strul hahhaha :D

Förstår att du tycker vi är lite tråkiga som inte ser det med samma ögon som du men vi har ju varit med ett tag och lärt oss och ja den konstellationen kan verkligen ställa till det fast man tycker det låter toppen från början 😔.
 
åhh det här verkar vara en jättedåligt ide jag som var så glad :( men ni har rätt vi får kanske ta skolhästarna ändå jag vill ju inte att det ska bli en massa strul hahhaha :D
Njut av det första året hästfri och sen när du vet hur det funkar med skolhästar och läxor o kompisar så kanske det dyker upp en möjlighet. Det är en fantastisk möjlighet att gå på naturbruksskola.
 
har haft medryttarhäst men det är så svårt att hitta :( jag vill inget hellre än att ha en egen häst och grjen med det är att man får göra lite som man vill asså skolhästarna rider man väl bara på skoltid hahha men jag fattar ju att det är dyrt och krångligt
Nej alla skolor jag hört om har elever fått rida hästarna även på fritiden :)
 
har haft medryttarhäst men det är så svårt att hitta :( jag vill inget hellre än att ha en egen häst och grjen med det är att man får göra lite som man vill asså skolhästarna rider man väl bara på skoltid hahha men jag fattar ju att det är dyrt och krångligt
Jag bor nära ett av dom större naturbruksgymnasium i Sverige och ser ofta elever vara ute och rida både ute i skogen och på deras ridslingor både kvällar och helger.
 
Jag kan skriva under på att antingen fodervärd eller att en köper hästen.

Vi, min hästkompanjon och jag, känner varandra sedan 90-talet. Vi har haft häst tillsammans sedan ca 12 år tillbaka. Tillsammans har vi runt 3-5 hästar i omgångar MEN det är en enda ägare på varje häst. Vem som äger vilken häst bestäms vid köp.
Min kompanjon och jag gillar varandra väldigt mycket, vi är riktigt djupa vänner och trivs i varandras sällskap, reser tillsammans och våra familjer umgås gärna men vi vet också hur verkligheten ser ut.
Vi är ju runt 50 båda två och har haft häst sedan barnsben och bott i så många stall att det är svårt att räkna på. Att var oense är en del av verkligheten och då måste en ta beslut.

Detta råd fick jag redan på 90-talet av två tjejer i stallet jag stod i. Jag trodde länge att de ägde hästen tillsammans för de delade allt, hovslagare, veterinär, ridlektioner, tävlingar, stallhyra och allt däremellan.
Det framkom sedan att en av dem ägde hästen men det var på papper så att säga, just av den anledningen. Annars var hästen båda tjejernas och de beslutade allt tillsammans, precis som min kompanjon och jag.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Det börjar bli riktigt dyrt att hålla häst. Av nyfikenhet undrar jag nedan, om någon vill svara. 1 Var i Sverige har du hästen? 2 Hur...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 133
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 249
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 016
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 501

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp