budget köpa häst?

2tjejer

Trådstartare
hej :D vi är 3 tjejer som ska dela på en häst när vi börjar gymnasiet om ett år (2 ska gå häst 1 ska gå hund) och vi ska göra en budget. vi förstår såklart att det kommer bli väldigt dyrt men vi vill verkligen göra det här. ni som redan är hästägare får gärna skriva vad vi borde ta hänsyn till! :heart
 
Uppstallning
Grovfoder
Spån/annat strö
Kraftfoder
Mineraler
Försäkring
Sparande till veterinärkostnadsbuffert
Hovslagare
Utrustning
Bränsle till och från stallet

Beroende på vart man bor och vad hyran är på så brukar det landa på 5-15000kr per månad.
 
Uppstallning
Grovfoder
Spån/annat strö
Kraftfoder
Mineraler
Försäkring
Sparande till veterinärkostnadsbuffert
Hovslagare
Utrustning
Bränsle till och från stallet

Beroende på vart man bor och vad hyran är på så brukar det landa på 5-15000kr per månad.
tack så jättemycket! det är gratis uppstallning på gymnasiet så det är ju ett plus men hur stor försäkring ska man ha ungefär? :) och vad brukar hovslagning kosta?
 
tack så jättemycket! det är gratis uppstallning på gymnasiet så det är ju ett plus men hur stor försäkring ska man ha ungefär? :) och vad brukar hovslagning kosta?

Försäkring kan kosta allt från 100 kr per månad om ni har en billig ras att försäkra och inte har någon livförsäkring, till över 1000 kr i månaden. Det brukar gå att räkna ut lätt om ni går in på något försäkringsbolags hemsida.

Hovslagare beror också på, ska ni ha den barfota kostar det runt 4-700 kr per gång, skor runtom runt 1500 kr per gång snitt skulle jag säga. Vissa hästar behöver verkas och/eller skos om var 3-4 vecka och andra kan gå 6-8 veckor mellan så den summan kan också variera kraftigt.

Tänk även på att veterinärvård försäkringen inte täcker allt, utan det är en självrisk man betalar och en viss procent på totalbeloppet, så kan bli rejält dyrt även med försäkring. 👍
 
tack så jättemycket! det är gratis uppstallning på gymnasiet så det är ju ett plus men hur stor försäkring ska man ha ungefär? :) och vad brukar hovslagning kosta?

Jag bytte nyss från Folksam till Dunstan. Hos Folksam kostade mina två ponny 6000kr/år. Dunstan kunde pressa till 2500kr - men då är det mycket som inte ingår.

Räkna kanske med åtminstone 6000kr för en storhäst som rids.
 
Jag tycker för övrigt att ni ska leta efter att ta en häst på foder istället, från en seriös ägare.
omg det är typ en bra idé men hur funkar det egentligen? förlåt att jag ställer så mycket frågor hhah men är det typ som en egen häst bara att man slipper vissa kostnader?
 
tänk på att ni behöva samsas om allt som rör hästen, skriv ner allt i ett kontrakt. Även om ni är unga, så kan det lätt leda till konflikt. Hur skall ni göra med tävling, träning, vem skall rida hästen när? vem betalar om hästen skall till klinik. Utrustning- samma sadel kanske inte passar alla 3 ryttare lika bra. Skall ni dela på utrustning eller ha egen? foder, foderplan etc.
 
omg det är typ en bra idé men hur funkar det egentligen? förlåt att jag ställer så mycket frågor hhah men är det typ som en egen häst bara att man slipper vissa kostnader?

Ja, ibland så står ägaren för försäkringen men fodervärden för självrisken om något händer.

Men framförallt så får ni mer stöd, och möjlighet att lämna tillbaks hästen om det inte funkar mellan dig och kompisen.

Och så går ni ju ut gymnasiet om tre år. Ni vet inte vars ni ska bo, om ni fortfarande är sams, om ni har jobb, osv.
 
Fast när gymnasietiden är över står den inte gratis. Jag hade aldrig köpt tillsammans med andra. Ta foderhäst alternativt att en köper häst och de andra är medryttare.
 
Tre tonåringar hålla sams om en häst? Inte säkert det lär fungera 🙃.

Foderhäst som föreslagits kan vara en bra idé bara man skriver tydligt kontrakt om vad som gäller för det kan skifta lite. Tex min foderhäst ville ägaren stå för försäkringen och veterinären (inte att räkna med!).

Min häst kostar lite under 400/månad i Folksam och då har jag nyss höjt livvärdet samt har ridhäst stor i sjukvårdspaketet dvs högsta.

Har haft henne barfota och betalat mellan 300 och 600 i verkning. Har skott upp henne och det kostar nu mellan 1500 och knappt 1800 beroende på om det är "vanlig" skoning eller vinterskoning med broddhål och snösula, inte förglömma att broddar kostar också.
 
Jag bytte nyss från Folksam till Dunstan. Hos Folksam kostade mina två ponny 6000kr/år. Dunstan kunde pressa till 2500kr - men då är det mycket som inte ingår.

Räkna kanske med åtminstone 6000kr för en storhäst som rids.
Jag skulle räkna på minst 1000 kr/månad i försäkringskostnad för ett halvblod. 6000 kr per år får man ingen täckande försäkring för om man har halvblod.
 
Tre tonåringar hålla sams om en häst? Inte säkert det lär fungera 🙃.

Foderhäst som föreslagits kan vara en bra idé bara man skriver tydligt kontrakt om vad som gäller för det kan skifta lite. Tex min foderhäst ville ägaren stå för försäkringen och veterinären (inte att räkna med!).

Min häst kostar lite under 400/månad i Folksam och då har jag nyss höjt livvärdet samt har ridhäst stor i sjukvårdspaketet dvs högsta.

Har haft henne barfota och betalat mellan 300 och 600 i verkning. Har skott upp henne och det kostar nu mellan 1500 och knappt 1800 beroende på om det är "vanlig" skoning eller vinterskoning med broddhål och snösula, inte förglömma att broddar kostar också.
foderhäst låter som en bra idé men betalar man per månad då eller? vad kostar det? :)
 
foderhäst låter som en bra idé men betalar man per månad då eller? vad kostar det? :)
Generellt betalar man alla hästens löpande kostnader men man äger den inte. Det är alltså ungefär lika dyrt per månad men du behöver inte lägga pengar på att köpa hästen. Du kan också lämna tillbaka hästen efter ett tag, antingen enligt överenskommelse eller om det inte skulle funka som planerat för er.
 
Ska ni dela tre personer på en häst blir det ju bara runt 2 dagar "hästägande" i veckan. Helt ärligt tror jag mer på att ha en medryttarhäst om man är ute efter den mängden "ha häst".

Går ni på ridgymnasium kommer ni ju ändå få rida skolhästar. Ärligt talat tror jag att det är en bättre lösning än att försöka hitta en lämplig häst (det kan vara värt att veta att för att hästen ska kunna tas med till skolan så behöver den passa in i utbildningen - det vill säga enligt Sveriges Ridgymnasium att hästen är "väl grundutbildad").
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Det börjar bli riktigt dyrt att hålla häst. Av nyfikenhet undrar jag nedan, om någon vill svara. 1 Var i Sverige har du hästen? 2 Hur...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 100
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 249
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 009
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 498

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp