Jag gör lite tvärt om jag. Istället för att spara det som är kvar varje månad vid nu lön, så sätter jag undan allt på sparkontot utom 3000kr när jag får lönen, sen får jag helt enkelt klara mig på det. Det tar emot som fasiken att behöva plocka tillbaka från sparkontot för det ser så fint ut där när det sitter där det sitter. 😅

Dom där 3000kr ska alltså räcka till mat/hygien bara. Lyxar till med utemat nån enstaka gång, men annars så räcker det bra. Är det något extra som inköp av tex vinterkläder till sonen, veterinär, osv så tar jag det från sparkontot. Jag är själv varannan vecka och har sonen varannan vecka, och veckan jag är själv har jag inga problem att äta samma mat flera gånger i veckan. Gör jag tex en lasagne på måndagen så har jag mat+matlådor i 4 dagar. Lika med en bit falukorv, en köttfärssås osv. Dels perfekt att spara in på kostnader, sen såååå skönt att slippa tänka på mat/matlagning varenda dag…. Är inte så kräsen, men desto mer bekväm! 🙈😅

Ger mig ett snitt på ungefär 650kr varje vecka i mat, men jag kanske handlar för 300kr veckan jag är själv, sen närmare 1000-lappen när jag har sonen. Han vill ju ha lite fredagsmys och lördagsgodis och vi brukar lyxa till med pizza eller tacos på våra fredagar så det blir såklart dyrare veckor då än när jag är själv.
 
@pepp själv har jag ett kuvert där jag lägger kvitton för veckan. På söndagar brukar jag summera dem . Det som är bra med att gå igenom kvittona tycker jag är att man kan se vad man har spenderat pengar på och se om det är mycket onödigt som man köper.

Om du t.ex. vill kunna amortera mer på dina skulder och spara mer så kan du t.ex. dra ner på onödiga saker istället. Läsk, godis, fikabröd t.ex. eller vad man nu har för utgifter som man ser inte är nödvändiga kostnader. Det brukar ge mig en motivation iallafall om jag vill spara till något och det gör också att jag lättare kan se mönster i mitt konsumerande. Sen är det klart att man får unna sig saker också i livet man behöver ju inte leva helt utan saker man ser som onödiga. Men när jag unnar mig något onödigt så är det ett medvetet val som jag gör i min ekonomi.
 
Nu har jag satt mig ner och skrivit ner mina fasta utgifter vilket blev: 10387 kr.
Maten är dock inte inräknad denna månad eftersom jag haft semester och det har varit lite kaos tyvärr.

Jag får ut runt 20000 kr. Så jag ska ju fan klara mig bra. Den här månaden vet jag vars det barkat av, och ska ta tag i det...
 
Nu har jag satt mig ner och skrivit ner mina fasta utgifter vilket blev: 10387 kr.
Maten är dock inte inräknad denna månad eftersom jag haft semester och det har varit lite kaos tyvärr.

Jag får ut runt 20000 kr. Så jag ska ju fan klara mig bra. Den här månaden vet jag vars det barkat av, och ska ta tag i det...

Bra början. Gå tillbaka och se vad du mer lagt pengarna på senaste månaden - semester eller inte.
 
Det är ju som det är, oavsett om du sätter det på papper eller inte. Bättre att face the facts än att försöka sopa det under mattan. Du kan ju dessutom följa upp det bättre om du är ärlig nu. Och du siktar väl ändå på att hyfsa siffrorna till nästa uppföljning?

Ja absolut. Har skrivit upp det för alkoholen iallafall, fast det är svårt eftersom jag haft folk som köpt ut åt mig, så jag vet inte riktigt vilken summa som hör vars ibland... :grin:

Blivit för mycket skräpmat också, och jag har raderat foodoraappen :)
Snuset måste jag också dra ner på.
 
Skitbra början! Jag försöker alltid att vara nöjd och glad över det jag lyckas med som är positivt. Att bli deppig och uppgiven pushar mig inte alls. Men där är ju alla olika. Typ när jag spenderat all buffert på hästen så är jag istället nöjd över sakerna jag köpt och tänker att nu behöver jag inte lägga pengar på detta nästa månad. Osv. Det motiverar mig mera att spara och ha koll.
 
Skitbra början! Jag försöker alltid att vara nöjd och glad över det jag lyckas med som är positivt. Att bli deppig och uppgiven pushar mig inte alls. Men där är ju alla olika. Typ när jag spenderat all buffert på hästen så är jag istället nöjd över sakerna jag köpt och tänker att nu behöver jag inte lägga pengar på detta nästa månad. Osv. Det motiverar mig mera att spara och ha koll.

Ja, jag känner mig mer peppad nu, jag borde rent krasst kunna lägga undan minst 5000 i månaden som det ser ut nu.
Har jag gjort det? Nä :D living la vida loca.
 
Tänk på att göra en budget för "sällankostnaderna" också.
Nya glasögon, tandläkare, ersätta mobil/dator som pajar... Det blir mer än man kan tro som är lätt att missa men som när de inträffar är måsten att ha pengar till och kan kosta ganska mycket.
 
Tänk på att göra en budget för "sällankostnaderna" också.
Nya glasögon, tandläkare, ersätta mobil/dator som pajar... Det blir mer än man kan tro som är lätt att missa men som när de inträffar är måsten att ha pengar till och kan kosta ganska mycket.

Tandläkare är med, har abonnemang (som visserligen borde gå ur snart)
Har mobilen på abonnemang via halebop också. Så den kommer bli billigare i oktober om jag inte byter upp mig.

Men fattar hur du menar, som det är nu har jag ju ingen budget för oförutsedda utgifter.
 
Handelsbanken!
Ska kolla, har inte tänkt på det. Hade tink tidigare, men den appen verkar inte finnas kvar?

Sen gillar jag dock att ha det nedskrivet på papper också.
Om du skulle vilja ha en app för budget så rekommenderar jag Zlantar, den funkar super. Allt som man betalar med kort (man kopplar appen till sin bank via bank-id) förs in. Även enkelt att göra en budget med olika poster.

Appen tink tror jag har upphört.
 
En bra målsättning är spara 10 % av nettolönen varje månad.
(Det finns folk som sparar 10 % av bruttolönen men det är lite väl mycket för de flesta).

Så fort lönen kommer => in med 10 % på ett separat konto som du inte har ett kort till.
Autogiro är bra, samma dag som lönen kommer förs det över en bestämd summa som du "aldrig ser" och därför aldrig saknar heller.

Använd gärna nån app i nån månad, precis som du gjort nu för att verkligen få stenkoll på vart dina pengar tar vägen. När det klarnar blir det lättare att ändra ditt beteende.

Elektronik och sånt kanske man inte behöver ha den nyaste och dyraste modellen av, går det att klara sig med den telefon du har tills den går sönder? På det sättet sparar du definitivt en hel del pengar. Köp enbart nytt när saker går sönder.
 
Om du skulle vilja ha en app för budget så rekommenderar jag Zlantar, den funkar super. Allt som man betalar med kort (man kopplar appen till sin bank via bank-id) förs in. Även enkelt att göra en budget med olika poster.

Appen tink tror jag har upphört.

Tack, ska kolla in. Vid första anblick kändes handelsbanken rörig, men det är nog mest för att jag fick in mitt lån den här månaden :)

Jo, tink har tyvärr upphört.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 734
Senast: Ava22
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 934
Senast: kolblakkur
·
Juridik & Ekonomi Orkar inte med att vara anonym och sånt, så blottar mig väl lite mer än jag egentligen är bekväm med men skit samma. Ber om ursäkt i...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 362
Senast: Trott
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 414
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp