Flera olika konton tycker jag är kanon. Jag låter en mindre summa stå kvar på det konto mitt kort är kopplat till, där betalar jag mat, bensin, mobilräkningen (149 kronor i månaden) och eventuell Swish eller saker jag handlar i fysisk butik. Utöver det för jag över en summa varje månad på ett konto märkt häst (veterinär, försäkring och om jag vill köpa något speciellt till hästarna går på det kontot, hovslagaren som kommer så ofta går just nu på mina vanliga räkningar), bil (service, reparation, nya däck etc) och inredning (just nu öronmärkt till ny soffa, men tanken är att de pengarna ska täcka typ om katterna har sönder en kruka eller en lampa eller jag bara vill köpa nått till hemmet). Resten in på sparkontot.

Jag har också skrivit ner de kostnader utöver de ovan nämnda som jag har återkommande (hyra, CSN, el, bredband, fackavgift och diverse försäkringar) som lönen ska räcka till. Vill jag spara resten som blir över eller köpa något extra är det upp till mig, men det går liksom aldrig gå över de räkningar jag har.
 
Jag tappar intresset om det blir för mycket pill som att spara kvitton, räkna var endaste utgift osv. Har man absolut noll på var pengarna springer iväg är det dock en jättebra start just för att få ett hum om vad man egentligen spenderar pengarna på.

Det centrala tycker jag är att ta reda på vad man har för "problem" så att säga, vanligtvis har man ju själv ett hum om det. Lite för många hämtkaffe? Lite för mycket pengar på krogen? Köper för mycket "skit" som inredning/kläder osv?

Om det liksom är nöjeskontot som skenar iväg tycker jag att köpstopp är det som är mest effektivt för att om inte annat liksom lära sig känna efter, ta in och liksom förstå att det går bra att inte spendera, och hur kul det är när man ser hur mycket pengar det är över.

Jag har avregistrerat mig från alla typer av nyhetsbrev, reklam osv och slösurfar inte längre på hemsidor där försäljning är det primära som tradera. Om jag behöver något är det något jag själv ska upptäcka i min vardag, inte bli ilurad att jag "behöver" för att jag såg det till salu, det blir bakvänt.
 
Ett väldigt bra tips ifall man vet att man lätt köper saker man inte behöver är att lägga det i korgen (ifall man handlar på nätet) men inte gå vidare till kassan innan man tänkt på saken i en veckas tid.
Samma sak i en fysisk butik: man kan titta men får inte köpa förräns tidigast om 7 dagar.

På den tiden märker man vad som faktiskt är nödvändiga köp och vad som är shopping för att man har tråkigt eller på annat sätt får en impuls att "bara titta litegrann".
 
Med sparande så gjorde jag så att jag öppnade ett konto i annan bank och har automatisk överföring dit samt ett Avanzakonto där jag sparar i indexfondered automatisk överföring. Och så satte jag upp mål för vad jag ska ha kvar på mitt vanliga konto samt ett enkelt buffertsparkonto i min bank. Det senare med automatisk överföring direkt när lönen kommer.

Sedan har jag sparande till årets vinterfoder och däck till bilen som dras månadsvis en beräknad summa.
 
Ett väldigt bra tips ifall man vet att man lätt köper saker man inte behöver är att lägga det i korgen (ifall man handlar på nätet) men inte gå vidare till kassan innan man tänkt på saken i en veckas tid.
Samma sak i en fysisk butik: man kan titta men får inte köpa förräns tidigast om 7 dagar.

På den tiden märker man vad som faktiskt är nödvändiga köp och vad som är shopping för att man har tråkigt eller på annat sätt får en impuls att "bara titta litegrann".
Fast varför utsätta sig för den frestelsen när det helt klart är bättre att låta bli att nätshoppa alls?

Tänk dig att du ska gå ner i vikt. Skulle det kännas som en rimlig metod att titta och lukta på riktigt god mat men att bara inte ta steget till att stoppa det i munnen?

Det är ju också lätt att bara vänta ut tiden tills man kan köpa den där porslinsfiguren, för "nu har jag ju väntat en vecka och vill fortfarande ha den och det betyder att det är okej/att jag behöver" när INGEN i verkligheten någonsin faktiskt behöver en porslinsfigur utan det handlar om ett sug, inte ett behov.
 
Det är just sparandet jag behöver ta tag i. Jag tjänar så pass bra att jag ska kunna lägga undan varje månad.
Lägger undan till pension och vovven varje månad åtminstone.
Jag använde Dreams från Ålandsbanken (app) för att lära mig spara. Du gör genom appen direkta överföringar från ditt betalkonto till ett sparkonto, med bara ett klick på rätt grej. Typ, du skippar takeaway, klick i appen så åker 50 sek till sparkontot istället. Finns utmaningar och annat som gör det mer till ett spel.

Jag fick ihop över 200 000 på bara minskad konsumtion över 1,5 år:bag::bag::bag:
 
Fast varför utsätta sig för den frestelsen när det helt klart är bättre att låta bli att nätshoppa alls?

Tänk dig att du ska gå ner i vikt. Skulle det kännas som en rimlig metod att titta och lukta på riktigt god mat men att bara inte ta steget till att stoppa det i munnen?

Det är ju också lätt att bara vänta ut tiden tills man kan köpa den där porslinsfiguren, för "nu har jag ju väntat en vecka och vill fortfarande ha den och det betyder att det är okej/att jag behöver" när INGEN i verkligheten någonsin faktiskt behöver en porslinsfigur utan det handlar om ett sug, inte ett behov.
Nej det har du en poäng i.
Men om man t.ex gillar att titta på saker på nätet, och vill vänja sig av vid att köpa, så funkar det att ta en time-out innan man köper. Det mesta köper man faktiskt inte om man tänker på saken i flera dagar.

Men var och en måste förstås göra som den tycker det känns bäst, och alla i tråden känner sitt eget shoppingbeteende. Har man stora shoppingproblem ska man förstås avstå nätshopping helt.

Vissa saker kommer man trots allt att behöva köpa, som t.ex kläder och skor. Däremot inte i överflöd och inte varje månad. Och då är det kanske bäst att handla i fysisk butik och betala kontant så det märks hur mycket det kostar.
 
Jag använde Dreams från Ålandsbanken (app) för att lära mig spara. Du gör genom appen direkta överföringar från ditt betalkonto till ett sparkonto, med bara ett klick på rätt grej. Typ, du skippar takeaway, klick i appen så åker 50 sek till sparkontot istället. Finns utmaningar och annat som gör det mer till ett spel.

Jag fick ihop över 200 000 på bara minskad konsumtion över 1,5 år:bag::bag::bag:
Bra jobbat, det var verkligen väl kämpat!
 
Det är just sparandet jag behöver ta tag i. Jag tjänar så pass bra att jag ska kunna lägga undan varje månad.
Lägger undan till pension och vovven varje månad åtminstone.
Jag har en koppling att om saldot på mitt konto överstiger x kronor ett visst datum så överförs det överstigande beloppet automatiskt till ett sparkonto. Tror det är strax före/i samband med att jag får nästa lön.
Har inte HB, men det kanske finns hos dem också?
 
För mig har det alltid fungerat bäst att när lönen kommer först betala räkningarna och sedan direkt överföra sparandet till ett annat konto.
Som yngre hade jag autogiro på sparandet, kör fortfarande med det till pensionssparande faktiskt.

Något annat jag gjort att I budgeten räkna ut månadskostnad på alla engångssummor tex det årliga tandläkarabesöket och medlemskap på ridklubben. När jag nu vet att det blir ca 1600 kr/ mån sparar jag dessa på ett specifikt konto. Ska någon sådan räkning betalas gör jag det först och sparar sean den resterande summan. Blir räkmkngssumman större hämtar jag överskottet från det kontot.

På så vis vet jag att jag dels håller sparbudgeten men också att det alltid finns pengar till de räkningar som inte är fasta varje månad. (Började med detta under studietiden och sedan gjorde jag likadant för att ha koll på ridskolans räkningar eftersom de kom i klump ibörjan av varje termin)
 
Om du för över pengarna till ett sparkonto, tar du ut dem därifrån för att shoppa? D v s är problemet att du inte vet var du gör av pengarna eller att de inte räcker till?

Handlar du med kort eller fakturor eller kontanter? Annars går det ju att spåra och lägga upp i efterhand för att se var pengarna har gått.
 
Vi har ett exceldokument där vi skriver in inkomster, fasta utgifter, lån, sparande samt de summor som drar automatiskt till olika konton ; hobbykonton, amorteringskonto osv.
Då ser vi också vilken summa som blir över till att röra oss "fritt" med varje månad.

Några gånger per år går vi in i dokumentet och justerar förändringar som skett, nya lånebelopp eller löner osv.

Tycker det fungerar bra, vi har inte stenkoll på varenda öre men tillräckligt bra koll för att känna ett lugn över vår ekonomiska situation :)
Så gör vi också, fast manuellt i ett rutat collegieblock ;)

Min morfar hade den principen, så när jag flyttade hemifrån som 16-åring så fick jag ett gäng rutade collegieblock i present av han - så det var bara att börja redan då...
Men (insåg jag senare) det var ett väldigt smart sätt att hålla reda på fasta kostnader såsom min hyra, stallhyra och sen resterade party-kapital :p

Vi gör det fortfarande trots att vi har stenkoll på finanserna sedan länge, men en vana är en vana :o:D

Edit: Just det, vi införde ett extra konto dit vi flyttar över pengar direkt när lönen kommer, på det kontot dras sen diverse fasta kostnader (försäkringar, lån t.ex).
 
Jag har inget avancerat system men ett par punkter som fungerar för mig:
- Sparande går automatiskt till sparkonto (buffert) och fondkonto (Lysa). Summorna är något lägre än vad jag egentligen klarar av men för mig fungerar belöningen i att ha pengar över en månad (extra till sparkontot) bättre, än bestraffningen att pengar tar slut.
- Så gott som alla räkningar ligger på autogiro/e-faktura och med månadsvisa betalningar. Jag missar inget och det är ett jämt tryck över året.
 
För mig har det alltid fungerat bäst att när lönen kommer först betala räkningarna och sedan direkt överföra sparandet till ett annat konto.
Som yngre hade jag autogiro på sparandet, kör fortfarande med det till pensionssparande faktiskt.

Något annat jag gjort att I budgeten räkna ut månadskostnad på alla engångssummor tex det årliga tandläkarabesöket och medlemskap på ridklubben. När jag nu vet att det blir ca 1600 kr/ mån sparar jag dessa på ett specifikt konto. Ska någon sådan räkning betalas gör jag det först och sparar sean den resterande summan. Blir räkmkngssumman större hämtar jag överskottet från det kontot.

På så vis vet jag att jag dels håller sparbudgeten men också att det alltid finns pengar till de räkningar som inte är fasta varje månad. (Började med detta under studietiden och sedan gjorde jag likadant för att ha koll på ridskolans räkningar eftersom de kom i klump ibörjan av varje termin)
Så gör vi också! Till exempel bilkostnaderna har vi räknat ut vad det blir per år och delar på 12 månader, summan som blir dras automatiskt från lönekontot vid lön till ett bilkonto.
Då finns det alltid pengar för tråkiga utgifter som service, vinterdäck och skatt mm
 
Jag använde Dreams från Ålandsbanken (app) för att lära mig spara. Du gör genom appen direkta överföringar från ditt betalkonto till ett sparkonto, med bara ett klick på rätt grej. Typ, du skippar takeaway, klick i appen så åker 50 sek till sparkontot istället. Finns utmaningar och annat som gör det mer till ett spel.

Jag fick ihop över 200 000 på bara minskad konsumtion över 1,5 år:bag::bag::bag:

Ooo bra tips, tack!! :up: Har sparat till häst ett tag men blir alltid lockad att ta av pengarna när jag ser dem i min egen bankapp. Har eget konto till sparandet och överför en summa varje månad till sparkontot men tyvärr läcker det åt andra hållet också. :cautious: Inte pga för hårt sparande utan pga onödig konsumtion. Nu blir det som att pengarna inte finns om de åker iväg till annan bank. Använder samma knep med mina fonder och har dem på avanza med stående månadsföring, de har jag aldrig rört.
 
Så gör vi också! Till exempel bilkostnaderna har vi räknat ut vad det blir per år och delar på 12 månader, summan som blir dras automatiskt från lönekontot vid lön till ett bilkonto.
Då finns det alltid pengar för tråkiga utgifter som service, vinterdäck och skatt mm
Jag gör också så. Och dessutom ett eget konto till tråkiga kostnader som försäkring och vaccination och sånt till hästarna som tenderar att bli dyrt när de kommer. Jätteskönt när man inte behöver ta av det ”vanliga” sparkontot för att betala en service eller en försäkring liksom.
 
Litet KL.

Finns det någon app som ”jämnar upp” när man handlar, typ upp till noll?
Alltså om jag handlar för 73kr går 7kr automatiskt till sparkontot. Eller om jag handlar för 98kr går 2kr in på sparkontot.
73kr blir 80kr, 98kr blir 100kr, osv.
 
Litet KL.

Finns det någon app som ”jämnar upp” när man handlar, typ upp till noll?
Alltså om jag handlar för 73kr går 7kr automatiskt till sparkontot. Eller om jag handlar för 98kr går 2kr in på sparkontot.
73kr blir 80kr, 98kr blir 100kr, osv.
Jag har så via min Nordeabank. Tror funktionen heter typ autospar eller något sånt 🤔
 
Litet KL.

Finns det någon app som ”jämnar upp” när man handlar, typ upp till noll?
Alltså om jag handlar för 73kr går 7kr automatiskt till sparkontot. Eller om jag handlar för 98kr går 2kr in på sparkontot.
73kr blir 80kr, 98kr blir 100kr, osv.
Jag har den funktionen i alla fall på mitt bankkort. Jag har Nordea och ställde in det i internetbanken.

Tvåa på bollen 😅
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 732
Senast: Ava22
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 920
Senast: kolblakkur
·
Juridik & Ekonomi Orkar inte med att vara anonym och sånt, så blottar mig väl lite mer än jag egentligen är bekväm med men skit samma. Ber om ursäkt i...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 346
Senast: Trott
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 391
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp