Budgivningsfråga

@Wysiwyg Vad spännande! Och läskigt såklart :D. Jättebra att du är runt och tittar och jättebra att du frågar lite här, ju mer förberedelse desto bättre :).
 
Jag har varit i samma läge, fast var 3 köpare. Alla bud från d3n säljaren togs bort helt, var tydligen praxis enligt mäklaren.
 
OM jag inte vore desperat efter just den bostaden, så hade jag sagt att jag gett upp då jag förlorade budgivningen, men att "jag köper den för mitt utgångsbud om ni vill göra en snabb affär"...
 
Hade jag hamnat i den situationen när vi budade på huset hade jag helt klart försökt backa till budet jag la innan den andra budgivaren la sitt sista bud. Det hade handlat om ganska många hundratusen om det hade hänt.
 
OM jag inte vore desperat efter just den bostaden, så hade jag sagt att jag gett upp då jag förlorade budgivningen, men att "jag köper den för mitt utgångsbud om ni vill göra en snabb affär"...
Jag också.
Jag blir sned i sinnet, och blir övertygad om att mäklaren försöker sno mig på pengar, som liksom av en händelse kommer höja dennes arvode.
 
Jag också.
Jag blir sned i sinnet, och blir övertygad om att mäklaren försöker sno mig på pengar, som liksom av en händelse kommer höja dennes arvode.
När vi köpte vår gård lade vi ett bud på säljarens utgångsbud.
Mäklaren hörde av sig och sa att de hade ett till bud på 100.000 över vårt. Vi lade på 25' till och nån dag senare fick vi veta att vi fick gården för det.
Vi var då och är fortfarande helt övertygade om att det andra budet var en bluff, att den andra budgivaren inte existerade. Men vi brydde oss inte så mycket om det för vi var ändå väl under vårt maxtak för vad vi kunde tänka oss att betala.

Men, är man inte desperat så kan man vinna mycket på att våga vara fräck i affärer. Vad är det värsta som kan hända, liksom? Att man får köpa något annat...
 
När vi köpte vår gård lade vi ett bud på säljarens utgångsbud.
Mäklaren hörde av sig och sa att de hade ett till bud på 100.000 över vårt. Vi lade på 25' till och nån dag senare fick vi veta att vi fick gården för det.
Vi var då och är fortfarande helt övertygade om att det andra budet var en bluff, att den andra budgivaren inte existerade. Men vi brydde oss inte så mycket om det för vi var ändå väl under vårt maxtak för vad vi kunde tänka oss att betala.

Men, är man inte desperat så kan man vinna mycket på att våga vara fräck i affärer. Vad är det värsta som kan hända, liksom? Att man får köpa något annat...
Är det inte obligatoriskt att köparen får ta del av namn och kontaktuppgifter på samtliga budgivare? Det kan såklart vara falska bud ändå, men det ger ändå en viss kontroll. (Det kanske var längesen ni köpte, jag har ingen koll på reglerna bakåt i tiden)
 
Är det inte obligatoriskt att köparen får ta del av namn och kontaktuppgifter på samtliga budgivare? Det kan såklart vara falska bud ändå, men det ger ändå en viss kontroll. (Det kanske var längesen ni köpte, jag har ingen koll på reglerna bakåt i tiden)

Ja enligt lag tillämpas öppen budgivning. Men bud som inte redovisats existerar rent krasst inte så de kan man kallt räkna bort.
När du skriver kontrakt får du veta namn på övriga budgivare dvs vilka du budat emot.

Sen hetsar mäklare ofta för att få igång en budgivning. Jag har inte nerver för det så jag drämde bara in mitt högsta bud och typ ”hör av er in case”. Orkar inte med sega budgivningar där det höjs i myrtempo. Jag la in 700 000 över utvångspris vilket jag räknade med var marknadsvärdet.
 
Rimligt är väl att backa till det första budet du lade och börja om därifrån, eftersom motbudaren inte har pengarna borde väl alla hens bud betraktas som oseriösa. Var med om samma sak men som säljare, en person gick i en våldsam budgivning utan att ha på fötter. Att personen inte var seriös framkom vid senare tillfälle då denne person gjort samma sak vid upprepade tillfällen. Tyckte rätt synd om dem som köpte vårat hus till överpris pga denna "upptrissning".
 
Låt oss säga att utropspriset på ett boende är 1 miljon. Det är bara två budgivare varav du är den ena. Den andra budgivaren börjar med att lägga 1,1 och sen är det bara ni två som budar. Du har din gräns på 1,25 så när den andra lägger 1,3 hoppar du av.

Sen ringer mäklaren och säger att du får bostaden för ditt sista bud, dvs 1,25 då den andra budgivaren dragit sig ur alternativt inte hade nog pengar. Hade du tagit det då? Eller hade du gått ner till budet som var innan du och den andra började buda mot varandra?

Det beror på situation. Är det uppenbart att den andra budgivaren inte var seriös med sin budgivning så hade jag backat och dragit tillbaka mitt bud på 1,25 och lagt ett lägre bud.
 
Låt oss säga att utropspriset på ett boende är 1 miljon. Det är bara två budgivare varav du är den ena. Den andra budgivaren börjar med att lägga 1,1 och sen är det bara ni två som budar. Du har din gräns på 1,25 så när den andra lägger 1,3 hoppar du av.

Sen ringer mäklaren och säger att du får bostaden för ditt sista bud, dvs 1,25 då den andra budgivaren dragit sig ur alternativt inte hade nog pengar. Hade du tagit det då? Eller hade du gått ner till budet som var innan du och den andra började buda mot varandra?
Att en hoppar budgivningen är ju en förutsättning för att stället ska bli sålt så jag ser ingen anledning till att vinnarbudet sedan skulle sänkas. Det blir ju märkligt. Ditt bud är ju det som vann när den andre drog tillbaka sitt bud. Visst kan du diskutera priset med säljaren om du vill men som sagt, det blir märkligt om vinnarbudet inte skulle gälla när du faktiskt vill köpa. Det är en annan sak om du drar dig ur affären. Inget skulle ju bli sålt efter budgivning till det bud som vann om man sedan skulle börja backa.
 
Hade jag hamnat i den situationen när vi budade på huset hade jag helt klart försökt backa till budet jag la innan den andra budgivaren la sitt sista bud. Det hade handlat om ganska många hundratusen om det hade hänt.
När jag budade på min lägenhet höjde jag med 5000 i taget på slutet 🙈
 
Låt oss säga att utropspriset på ett boende är 1 miljon. Det är bara två budgivare varav du är den ena. Den andra budgivaren börjar med att lägga 1,1 och sen är det bara ni två som budar. Du har din gräns på 1,25 så när den andra lägger 1,3 hoppar du av.

Sen ringer mäklaren och säger att du får bostaden för ditt sista bud, dvs 1,25 då den andra budgivaren dragit sig ur alternativt inte hade nog pengar. Hade du tagit det då? Eller hade du gått ner till budet som var innan du och den andra började buda mot varandra?
Jag hade nog sagt att jag var intresserad av att ge en miljon dvs utropspris om jag kände att budgivningen inte var seriös.
 
Haha, jag och min man höll på att få spel på en som gjorde precis det. :rofl: Vi ba "Va fan är det för tomte som höjer med femtusen när man är uppe på nästan fyra miljoner!?" :D
Det kan jag förstå :). När jag köpte min lägenhet var den dock inte i närheten av fyra miljoner.

När jag budade på min så sa mäklaren till mig att det inte var någon vits att höja med så lite men jag ignorerade honom och gjorde som jag ville ändå. Det slutade med att de andra la ett bud som var 5000 under mitt maxtak, jag höjde med 5' och de drog sig ur. Så för mig blev det helt perfekt och jag var fett nöjd med mig själv :D.
 
Fy vilken obehaglig situation. Fanns verkligen den andra budgivaren? Jag är så rädd om min ära att jag nog hade hoppat av för att inte gå på mäklarens bluff.

(TVÅ villanelle? Nåja, man kan aldrig få för många)
 
Låt oss säga att utropspriset på ett boende är 1 miljon. Det är bara två budgivare varav du är den ena. Den andra budgivaren börjar med att lägga 1,1 och sen är det bara ni två som budar. Du har din gräns på 1,25 så när den andra lägger 1,3 hoppar du av.

Sen ringer mäklaren och säger att du får bostaden för ditt sista bud, dvs 1,25 då den andra budgivaren dragit sig ur alternativt inte hade nog pengar. Hade du tagit det då? Eller hade du gått ner till budet som var innan du och den andra började buda mot varandra?
Precis detta hände oss när vi köpte, dock inte med samma siffror. Vi gick med på att betala vårt senaste bud även fast den andra drog sig ur. Hade vi sagt att vi ville gå ned till vårt första bud så var inte säljaren riktigt nöjd med det och ville köra en omgång till med visningar och budgivning.

Vi resonerade som så att vi var villiga att betala den summan vi hade lagt på huset, även om den andra hade dragit sig ur. Visst, vi hade kunnat chansa och låta det gå ett varv till med visning och budgivning och hoppas på att vi vann då, men vi var för fega för det, ville inte riskera att huset gick till någon annan.

Ett, för oss, unikt hus med perfekt läge. Hade det varit ett "vanligt" hus i ett "vanligt" villaområde så kanske vi hade tänkt annorlunda. I det området vi köpte säljs husen otroligt sällan, den vi köpte av hade bott i huset i 48 år.
 
Är det inte obligatoriskt att köparen får ta del av namn och kontaktuppgifter på samtliga budgivare? Det kan såklart vara falska bud ändå, men det ger ändå en viss kontroll. (Det kanske var längesen ni köpte, jag har ingen koll på reglerna bakåt i tiden)
Det är nästan 20 år sen vi köpte gården. Och, som sagt, vi valde att inte göra någon affär av det då.
(det var tillräckligt meckigt ändå, eftersom säljarna låt mitt i en smutsig skilsmässa och inte ens ville vara i samma rum samtidigt när pappren skulle skrivas på...)
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
927
Senast: Crossline
·
Relationer Jag undrar hur det ser ut hos andra familjer under middagen. Jag har två typer av middagar jag undrar över. 1. middag med mina...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 172
Senast: Badger
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 934
Senast: kolblakkur
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 070

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp