Leni

Trådstartare
Hej

Mitt största mål är att kunna äga en egen häst, än så länge har jag inte ekonomi att kunna täcka alla kostnader som kommer varje månad. Men jag undrar lite över det här med buffert, hur mycket är lämpligt att ha för eventuella veterinärkostnader? Idag har jag sparat ihop cirka 13.000kr på ett veterinärkonto till min hund som jag fyller på varje månad. Men det känns som att jag skulle behöva ha minst runt 30-40.000kr till hästen för att kunna täcka för större ingrepp som tex buköppning eller envis långvarig hälta(med bästa försäkring). Sen så vill ju jag ha en tävlingshäst att satsa med när pengarna finns, tänker att dessa behöver mera vetchecks än hobbyhästar då de belastas mer. Tävlingsstallet jag jobbade i för några år sedan kollade de flesta av sina hästar rutinmässigt cirka 1 gång årligen i förebyggande syfte samt att vissa av de behövde vidare utredning eller behandling om de upptäckte något.

Hur gör ni? Hur stor buffert har ni och vad anser ni är en lämplig summa att ha inne på kontot för att känna sig trygg? Det skulle ju kännas väldigt tråkigt att köpa en fin tävlingshäst som också blir ens bästa vän men sen behöva avliva pga man inte sparat tillräckligt, trots att skadan skulle ha gått att behandla.
 
Nu har jag ganska många hästar och har därför minst hundratusen som buffert. Tävlingshästarna vetcheckas två gr per år och annars vid behov. Det går nästan alltid att dela upp fakturor så att behöva avliva pga det tror jag absolut inte du kommer att behöva göra.
 
För mig beror det mycket på hur mycket inkomst jag kan frigöra varje månad - kan jag täcka självrisken på "normala" saker genom att snåla lite, utan att nalla av bufferten? Om jag förbrukar bufferten i olycka x, hur lång tid tar det att fylla på den igen?
En annan faktor är huruvida bufferten är specialtillägnad hästen eller inte - dvs finns andra buffertar till oväntade utgifter för bil, boende och livet i övrigt, eller går det på samma konto? Går övriga oväntade hästutgifter (strimlade vintertäcket, växte ur sadeln, behövde byta till dyrare specialhovis..) på samma konto?

Generellt kan en tänka att hästar är dyra i drift OCH väldigt duktiga på att göra illa sig vid olämpliga tillfällen. Det går alltid mer pengar än man tror. :cool:
 
Nu har jag ganska många hästar och har därför minst hundratusen som buffert. Tävlingshästarna vetcheckas två gr per år och annars vid behov. Det går nästan alltid att dela upp fakturor så att behöva avliva pga det tror jag absolut inte du kommer att behöva göra.
Hur mycket kostar en vanlig vetcheck? Går denna på försäkring som man gör rutinmässigt? En i tävlingstallet sa att undersökningen kostade cirka 7-10.000kr men då bedövade och röntgade de också. För det behöver man väl inte göra om hästarna är ua på böjprov/longering/palpationen osv. Tänker att de årliga checkarna kan täckas med den vanliga lönen om man har 1 häst så man kan prioritera bufferten till akuta skador/man känner att något inte stämmer. Dock så fick ju de flesta av tävlingshästarna gå vidare i sina undersökningar efter böjprov, så man kanske får räkna med större summor även rutinmässigt.

Eller så kanske stallet jag var i hade ovanligt skadade hästar 🤔
 
Hur mycket kostar en vanlig vetcheck? Går denna på försäkring som man gör rutinmässigt? En i tävlingstallet sa att undersökningen kostade cirka 7-10.000kr men då bedövade och röntgade de också. För det behöver man väl inte göra om hästarna är ua på böjprov/longering/palpationen osv. Tänker att de årliga checkarna kan täckas med den vanliga lönen om man har 1 häst så man kan prioritera bufferten till akuta skador/man känner att något inte stämmer. Dock så fick ju de flesta av tävlingshästarna gå vidare i sina undersökningar efter böjprov, så man kanske får räkna med större summor även rutinmässigt.

Eller så kanske stallet jag var i hade ovanligt skadade hästar 🤔
En vanlig vetcheck kostar några tusenlappar, ca 3000 på min klinik men det kan såklart variera. Det går inte på försäkringen sålänge hästen är ok. Om man hittar skador och behandlar så kan man skicka in till försäkringsbolaget.

Det kan bli jättedyrt när hästen skadas, beroende på vilka typer av undersökningar som krävs och hur man behandlar.. Man betalar nuförtiden både fast och rörlig självrisk så det kan dra iväg..
 
Hur mycket kostar en vanlig vetcheck? Går denna på försäkring som man gör rutinmässigt? En i tävlingstallet sa att undersökningen kostade cirka 7-10.000kr men då bedövade och röntgade de också. För det behöver man väl inte göra om hästarna är ua på böjprov/longering/palpationen osv. Tänker att de årliga checkarna kan täckas med den vanliga lönen om man har 1 häst så man kan prioritera bufferten till akuta skador/man känner att något inte stämmer. Dock så fick ju de flesta av tävlingshästarna gå vidare i sina undersökningar efter böjprov, så man kanske får räkna med större summor även rutinmässigt.

Eller så kanske stallet jag var i hade ovanligt skadade hästar 🤔
Vetcheck ingår inte i försäkringen lika lite som vaccinering, tandkollen och kolla maskstatus.
 
Hur mycket kostar en vanlig vetcheck? Går denna på försäkring som man gör rutinmässigt? En i tävlingstallet sa att undersökningen kostade cirka 7-10.000kr men då bedövade och röntgade de också. För det behöver man väl inte göra om hästarna är ua på böjprov/longering/palpationen osv.
En vanlig besiktning på klinik kostar ca 3000:-. En hemma kan nog bli lite billigare, men det är ju helt beroende av vad man har för bra veterinärer i området.
 
Här kostar en vanlig runt 3000kr på klinik och lite mer hemma, så jag skulle inte räkna med mindre. Distriktsveterinärerna som åkte ut var dessutom mindre kunniga och hade sämre förutsättningar, och dyrare.
 
Hur mycket kostar en vanlig vetcheck? Går denna på försäkring som man gör rutinmässigt? En i tävlingstallet sa att undersökningen kostade cirka 7-10.000kr men då bedövade och röntgade de också. För det behöver man väl inte göra om hästarna är ua på böjprov/longering/palpationen osv. Tänker att de årliga checkarna kan täckas med den vanliga lönen om man har 1 häst så man kan prioritera bufferten till akuta skador/man känner att något inte stämmer. Dock så fick ju de flesta av tävlingshästarna gå vidare i sina undersökningar efter böjprov, så man kanske får räkna med större summor även rutinmässigt.

Eller så kanske stallet jag var i hade ovanligt skadade hästar 🤔
1200:- tar min veterinär per häst på klinik. Går inte på försäkringen om inte något hittas. Röntgar och bedövar man så har något hittas. Dom behöver inte haft ovanligt skadade hästar. Det säger sig själv att hästar som tävlar på hög nivå slits mer än hobbyhäst som tävlar tex 90-100. Oavsett så är vetcheck alltid en bra idé som du bör ta med i beräkningen av din buffert.
 
Jag ser det som att rutinmässiga veterinärkontroller och de kontroller som vi regelbundet låter en equiterapeut göra av våra tävlande hästar skall kunna ingå i hästens löpande kostnader, dvs jag "smetar ut" dem på året och låter dem ingå i budgeten för vad våra hästar kostar per månad i löpande utgifter. Inkluderar ju då vetcheck, tandkoll, maskkoll, vaccineringar, årlig ET-koll osv i den omfattning jag bedömer att hästen behöver.

Vi har fyra hästar, från föl till äldre tävlingshäst, så det är ju lite olika vad varje häst får av kontroller, såklart. Jag vill ha en buffert på ca 100 000 för oväntade utgifter, men har också ett par kreditkort med i stort sett outnyttjad kredit (50 000 på varje) som jag ju också kan utnyttja om något skiter sig rejält. Dock är detta inte en buffert som är helt vigd åt hästarna - jag kan ta därifrån även om något oförutsett händer med t.ex. bilen eller släpet.
 
Mellan 30-50.000 på häst/hundkontot. Om jag köper något stort, sadel, vagn eller dylikt så betalar jag från häst/hundkontot. Sen får det vila orört till nästa år. Jag får tillbaka på skatten varje år en betydande summa och jag sätter alltid över pengar från skatteåterbäringen till häst/hundkontot.
Det känns tryggt att ha pengarna där. Jag känner mig fri på något sätt, när jag har en buffert.
Löpande utgifter, även mindre veterinärkostnader tar jag från månadslönen. Bufferten är endast till större viktigare inköp och om hästens/hundens försäkring inte skulle räcka till.
 
Jag vill inte ha mindre än 50 000 kr I buffert för häst.

Det tillkommer alltid en massa saker. Och vissa skador kan bara bandagematerial hemma kosta tusenlappar (täcks ej av försäkring) och dessutom kan det börja krångla med mer än en sak. Dvs hästen blir sjuk, bilen går sönder, transporten behöver nya däck osv. Då äts det där utrymmet på lönen lätt upp av annat. Särskilt om man nyss gjort en Vetcheck, tandkoll och vaccinerat (dvs minst 5000 kr ut).

Och om hästen hamnar på djursjukhus så blir ens egen del att betala trots försäkring snabbt 10 000 kr.

Så, jag vill inte ha under 50 k i häst buffert. Dvs utöver "Vanlig buffert" för annat.
 
Jag har bara ca 10000 kr på mitt sparkonto, resten har jag placerat på olika sätt. För akutfall har jag ett kreditkort. Jag har haft djur i 20+ år och aldrig behövt använda buffertpengarna jag haft så ekonomiskt blir det idiotiskt att sitta med större summor på ett konto med kass/ingen ränta. Då blir det smartare att betala med kortet och efteråt sälja av lite aktier eller fonder för att betala för det ifall något skulle hända.
 
Har firmabil så behöver inte bry mig om bilen går sönder. Har lånebil med dragkrok om det skulle hända bilen något. Eller gubbens bil som också har dragkrok.
2018 så fick vi inte tag på hö och var tvungna att köpa in 22 rundbalar på en gång. Då var det skönt med buffert.
Jag tänker att om hästen (har bara en) eller hunden hamnar på djursjukhus borde min 30-50.000 täcka för att täcka självrisken och övriga kostnader. Jag tror jag får ersättning upp till 50.000 på försäkringen. Jag har aldrig haft häst på klinik så jag vet inte så mycket om deras kostnader.
 
Jag har bara ca 10000 kr på mitt sparkonto, resten har jag placerat på olika sätt. För akutfall har jag ett kreditkort. Jag har haft djur i 20+ år och aldrig behövt använda buffertpengarna jag haft så ekonomiskt blir det idiotiskt att sitta med större summor på ett konto med kass/ingen ränta. Då blir det smartare att betala med kortet och efteråt sälja av lite aktier eller fonder för att betala för det ifall något skulle hända.
Räntan är verkligen bedrövlig. Jag borde ha gjort som dig.
 
En buffert behöver ju verkligen inte sitta på ett Sparkonto. Utan så länge man har rimlig tillgång till dem och är garanterad ett minsta belopp (dvs klarar t ex ett kursras på börsen utan att stå utan buffert) och kan lösa en ev akut utgift så kan man ju med fördel ha dem räntebärande eller liknande.

Huvudsaken är ju ATT man har en buffert. Och vill man kan den ju för all del vara lånad med om man är trygg med det och har råd att återbetala den. T ex kreditkort eller anhörig man vet kan låna ut pengarna.

Jag vill om jag kan undvika det inte ha en lånad buffert. Enbart för om det riktigt går år helvete är det otroligt tungt betala av för en hästs vård eller motsvarande när hästen är död. Samtidigt så har man en livförsäkring så löser det sig relativt snart.

Så det finns tusen och en sätt - huvudsaken är att precis som TS tänka på det före. Och även tänka på trista katastrofscenarion, inkl de som rör en själv (arbetslöshet, lång tids sjukdom osv)
 
Jag vill ha en rejäl buffert till mina djur. Hunden är det väl liksom endast veterinärkostnader som kan råka dimpa in som stor oväntad utgift. Jag har en pyttehund som är till sällskap.

Men hästen kan ju behöva en massa dyr utrustning utöver ev oväntad veterinärvård. En sadel tex är ju inte jättebilligt. Och vill man ha fler olika sadlar, dyrare täcken, träns, bett, sadelgjordar och också då trailer och ev bil att dra med etc så är det ju en del pengar det är frågan om. Där saker kan gå sönder, snos etc.

Jag har oftast en buffert på några månadsinkomster på sparkonto som jag kan föra över lätt till ett vanligt konto om jag skulle behöva akut. Det är inte bara till hästen utan en generell buffert för allt i mitt liv.
Resten av mina pengar har jag investerade och kan om hela livet skiter sig lösa ut mer pengar rätt fort.

Jag hade velat ha mer än 30-40 k om jag inte har mer pengar sparat till annat som jag ev kan ta av. Jag hade känt mig otrygg annars.
Och jag möter i jobbet många som tyvärr har för liten buffert för sina hästars utgifter.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ni som har 2 eller fler hundar, vad har ni för veterinärbuffert? Jag kommer förmodligen skaffa hund nr 2 inom snar framtid och undrar...
Svar
12
· Visningar
1 024
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 128
Senast: Efwa
·
Övr. Hund Hej! Har läst här mycket men inte haft en egen användare, men nu tyckte jag att det var dags!! :D Jag har velat ha en hund nu i...
Svar
18
· Visningar
1 503
Senast: Lejonelle
·
Ekonomi & Juridik Jag behöver lite kloka bukefalos-funderingar om hur jag ska/kan göra och tänka i situationen jag är i nu. Det är ohållbart som det är...
2
Svar
20
· Visningar
4 513
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp