Bukefalister utomlands

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Seabaz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 71
  • Visningar Visningar 7 298

Seabaz

Trådstartare
Så vilka är vi som hänger på buke men som bor mer eller mindre utomlands? :)

1. Var och hur bor du?
2. Hur hamnade du där?
3. Vad är din "häst-historia" (typ red du/hade häst i Sverige och rider du/har du häst nu?)

4. Valfritt men nåt foto vore kul (dig själv, omgivning, bostad, häst/djur eller vad som helst :D )

5. Vad är något du saknar från Sverige?

(Jag återkommer med eget svar om en stund :) )

1. Var och hur bor du?
Bor i Tyskland, ungefär nånstans mellan Berlin och Hannover.

2. Hur hamnade du där?

Åkte hit och skulle stanna i ett år för att göra delar av mitt doktorandarbete. När nästan hela året gått åkte jag tillsammans med min tyska handledare och ett par andra till Namibia på jobbresa. Tält, afrikansk stjärnhimmel och spännande nattljud... Lite vin senare så blev jag och nämnde handledare handlöst förälskade :o. (Märkligt det där...) Det hela höll - minst sagt - i sig även när vi kom hem och vi blev ett par. I början bodde jag halvt i Sverige och halvt här. Hade hus och allt hemma i Sverige. Det blev dock för jobbigt i längden så jag beslöt mig för att flytta hit på heltid och på den vägen är det...

3. Vad är din "häst-historia" (typ red du/hade häst i Sverige och rider du/har du häst nu?)
Red massor mellan 7-20 års ålder. Ingen egen häst utan tränade och tävlade hästar från ridskolan (lite olika genom åren, men nån hade jag nästan som min egna...). Red också andras hästar och under en period på gymnasiet red jag 3-4 st om dagen. Fråga inte hur jag hann... Hade sedan ett litet uppehåll och sedan medryttarhästar nån/några gånger i veckan. Sedan ett par års uppehåll när jag just flyttat hit tills jag hittade en medryttarhäst här också. Denna genererade ett par andra ridmöjligheter också. Sedan flyttade vi en bit ut från stan och medryttarhästarna och sedan dess rider jag inte. Skulle hemskt gärna ha egen häst, men det passar inte riktigt in i livet som det är nu.

4. Valfritt men nåt foto vore kul (dig själv, omgivning, bostad, häst/djur eller vad som helst :D )
Har inget direkt representativt, tror jag...

Naturen. Lugnet. SIA-glass (och viss annan mat som är godare i svensk upplaga). Midsommar. Familjen.

1. Var och hur bor du?

Sydvästra Tyskland i hus

2. Hur hamnade du där?

Det var kärleken...

Red och hade häst i Sverige och de första 5-6 åren här. Sedan flyttade vi och fick barn och så där...

Min användarbild är en av mina hästar med omgivning!

Mamma!

1. Var och hur bor du?
Jag bor i närheten av Marlborough, ca 1h+ västerut från London. Personalboende på gård.

2. Hur hamnade du där?
Såg en platsannons på nätet och efter ett samtal med dem släppte jag allt och drog. Skulle stanna en säsong, är inne på min fjärde.

Ridit på ridskola sen ca 9 årsåldern, egen häst vid 14. Hästen har jag kvar, men bor kvar hemma i Sverige. Tävlade aldrig själv utan var skogsmulle men hjälpte till i "mitt" inackorderingsstall efter studenten ett tag. Hjälpte även en vän med hennes och följde med på tävlingar osv, och sedan riktigt jobb i större inackorderingsstall. Nu är jag head girl i fälttävlansstall, rider inte så mycket men gör allt annat runtomkring + åker på i princip alla tävlingar under säsongen.
https://instagram.com/p/2jYSN9QMHP/
2jYSN9QMHP

Gammalt foto, men bild på mig och hästarna från mitt första Badminton

Godis ;), gott vardagskaffe, bröd, bakverk, fräschare frukt och grönt. Typ allt ätbart mao. Standardmatvarubutikerna är rätt trista här i området.
SNÖ och fjäll. Saknar att bo i Sverige, och kommer att flytta hem så fort jag är "klar" med det här jobbet.

1. Var och hur bor du?
London - delad lagenhet sa som alla andra som inte ar multimiljonarer eller kopte for 15 ar sedan.

2. Hur hamnade du där?
Flyttade till York for att lasa en kandidatexamen direkt efter gymnasiet - var lite rastlos och ville lamna Sverige, UK kandes spannand eoch som ett stalle dar jag skulle fa en bra utbildning och erfarenhet.

Ridskola 7-15, regelbunden medryttare 15-18 (5-6 dagar i veckan, 1-2 hastar om dagen), ibland lanad "sommarhast" fran van under universitetstiden 19-22
Har inte hast pa grund av tid och pengar, men volontarar pa ridskola som ligger relativt centralt 1dag/veckan och haller pa att utbilda mig till ridlarare enligt det brittiska ridsportsforbundet. (Helt annan organisering an i Sverige, har tar man formella prov for att vara ridlarare pa mycket lagre niva - jag kommer kunna lara ut till ungefar motsvarande LC niva)

Jag och en av mina ridskolecobbar en varm och svettig sommardag - bara for att jag ar sa himla fortjust i bilden, och for att man kan se en del av var omgivning - d.v.s hoghuset i bakgrunden.

JdyaOJO.jpg

Fungerande infrastruktur, progressiva samhallsvarderingar och feminister.

1. Var och hur bor du?
London - delad lagenhet sa som alla andra som inte ar multimiljonarer eller kopte for 15 ar sedan.

2. Hur hamnade du där?
Flyttade till York for att lasa en kandidatexamen direkt efter gymnasiet - var lite rastlos och ville lamna Sverige, UK kandes spannand eoch som ett stalle dar jag skulle fa en bra utbildning och erfarenhet.

Ridskola 7-15, regelbunden medryttare 15-18 (5-6 dagar i veckan, 1-2 hastar om dagen), ibland lanad "sommarhast" fran van under universitetstiden 19-22
Har inte hast pa grund av tid och pengar, men volontarar pa ridskola som ligger relativt centralt 1dag/veckan och haller pa att utbilda mig till ridlarare enligt det brittiska ridsportsforbundet. (Helt annan organisering an i Sverige, har tar man formella prov for att vara ridlarare pa mycket lagre niva - jag kommer kunna lara ut till ungefar motsvarande LC niva)

Jag och en av mina ridskolecobbar en varm och svettig sommardag - bara for att jag ar sa himla fortjust i bilden, och for att man kan se en del av var omgivning - d.v.s hoghuset i bakgrunden.

JdyaOJO.jpg

Fungerande infrastruktur, progressiva samhallsvarderingar och feminister.
Känner att jag inte bara borde ha räknat upp mat osv håller med om det du nämnde. Ibland känns England så omodernt.. eller mest hela tiden. Orkar inte lyssna på hur man inte kan uppfostra barn utan att slå dem, hur pojkar inte får vara flickiga och hur flickor måste vara det. Osv i all oändlighet. Sverige är långtifrån perfekt men drt mesta känns så mkt vettigare där än här.

1. Var och hur bor du?
Jag bor i ett mindre samhälle sydväst om London där jag och maken hyr ett radhus.

2. Hur hamnade du där?
Jag flyttade runt en del i Sverige, men när Stockholm började kännas för litet var det dags att prova på något nytt. Efter ett par år i London, även om vi bodde i förorten, så känns det skönt att flytta ut och särskilt att kunna bo i hus.

När jag bodde i Sverige har jag ridit på ridskola och haft medryttarhäst i perioder. Nu rider jag på ridskola igen och planerar att köpa häst när jag får tag på stallplats.

Jag har inte så mycket bilder, särskilt inte på mig själv, men det här utsikten från min gamla lägenhet. Helt underbart område att bo i.
https://www.instagram.com/p/BHAINQTrMeq/?taken-by=atunaat

Familj och vänner, massvis med mat samt billig kollektivtrafik.

1. Var och hur bor du?
Jag bor i Glasgow, Skottland. Bor tillsammans med min sambo i en trea mitt i stan.

2. Hur hamnade du där?
Jag fick nys om University of Strathclyde på en Saco-mässa i tvåan i gymnasiet och bestämde mig för att där skulle jag plugga en vacker dag. När det väl blev aktuellt tre år senare hade jag inte ångrat mig, så jag flyttade hit för att plugga och fyra år senare (2015) hade jag min examen. Jag hade egentligen tankar på att flytta tillbaka till Sverige/någon annanstans inom Europa efter examen, men så träffade jag min sambo under sista året på universitetet och han var den enda anledningen jag behövde för att bli kvar :D

Jag red på ridskola när jag var 7-10 år gammal, gjorde sedan ett uppehåll och började igen när jag var 14. Var sedan medryttare på flera olika hästar och ponnyer fram till att jag flyttade till Skottland. Min mamma köpte en häst när jag flyttade hemifrån, så honom var jag såklart väldigt aktiv med när jag var hemma under somrarna osv.

I Skottland red jag inte särskilt mycket alls i början då kvaliteten på både stall, hästar och instruktörer är väldigt låg. Jag provade ett par gånger via universitetet, men det var väldigt mycket "åka häst" och kändes inte alls bra. Nu i somras fick jag dock kontakt med en annan svensk tjej som bor här i Glasgow (tack vare din tråd om Skottland @Seabaz :love:) och dessutom har hästar, så numera rider jag hos henne så ofta jag bara kan. Och det gör mig lycklig att ha fått tillbaka den biten i mitt liv!

Det blir en omgivningsbild och en hästbild!

18739111_10154665617515677_8348594498003805589_o.jpg

22490122_10155070565635677_9121460753741289340_n.jpg

Ordentligt bröd, ordentligt byggda hus, cykelbanor, ostbågar, miljötänk och semestertillägg!

Känner att jag inte bara borde ha räknat upp mat osv håller med om det du nämnde. Ibland känns England så omodernt.. eller mest hela tiden. Orkar inte lyssna på hur man inte kan uppfostra barn utan att slå dem, hur pojkar inte får vara flickiga och hur flickor måste vara det. Osv i all oändlighet. Sverige är långtifrån perfekt men drt mesta känns så mkt vettigare där än här.
Jag håller med i stort, men tycker också att det varierar rätt mycket beroende på vilka kretsar man rör sig i och vem man försöker diskutera med. Skottland är ju dock mer likt Sverige sett till många politiska frågor, så jag har säkert en ganska annorlunda bild av saken jämfört med er som håller till i England.

1. Var och hur bor du?
I utkanten av en ort med 2000 invånare i centrala Schweiz. Bor i en gammal ombyggd bondgård där stallet är en del av boningshuset.

2. Hur hamnade du där?
Skulle jobba här 1-2 år, träffade en kille på jobbet osv. Nu är vi gifta och har tre barn (jag har varit här i 17 år).

Jag hade häst medan jag pluggade i Sverige, red sedanpå ridskola när jag flyttade inom Sverige och började jobba. Har haft 3 hästar/ponnyer här i Schweiz, de två jag har kvar är pensionerade och är ute o lufsar i skogen med mig o barnen ca en gång i veckan. Hoppas att de hänger med länge, för i nuvarande livssituation skulle jag inte kunna köpa en häst som ska hållas igång ordentligt.

Hmm, kanske hittar nåt senare...

Allra mest familjen och vännerna! Även naturen och att det inte är så trångbott. Plus att Schweiz fortfarande är väldigt traditionellt, iaf ute på landet där vi bor, så jag saknar jämställdhetstänket etc. Annars har jag nog kommit till en punkt att jag inte automatiskt tänker att allt är bättre i Sverige, som jag gjorde de första 10 åren eller så :D

Jag håller med i stort, men tycker också att det varierar rätt mycket beroende på vilka kretsar man rör sig i och vem man försöker diskutera med. Skottland är ju dock mer likt Sverige sett till många politiska frågor, så jag har säkert en ganska annorlunda bild av saken jämfört med er som håller till i England.
Självklart varierar det! Jag tror inte att alla engelsmän är som de jag träffar men jag blir lite störd när nån sitter i morgonsoffan på bbc och helt utan skam säger att hon typ suttit på sin 5åring för att hen inte betedde sig som hen skulle ..

1. Var och hur bor du?
Bor i Plovdiv, Bulgarien i en lägenhet med min sambo

2. Hur hamnade du där?
Väldigt slumpmässigt val :p jag bodde tidigare i Irland med sambon, men vi ville prova något billigare och varmare så då blev det Bulgarien.

Jag red i Sverige när jag växte upp, sen höll jag inte på med hästar alls i 6-7 år. Nu rider jag privatlektioner tre gånger i veckan i ett stall här och håller på att titta på hästar till salu :love:

22905036_10155615795018819_498293471627610489_o.jpg

Från en vandring i en av nationalparkerna

IMG_20180220_110731.jpg

Min lilla favorit Carneval

GODIS!!!!! Och kaviar... Plus att all byråkrati osv. är så enkel i Sverige, allt finns online och saker går väldigt smidigt.

Det beror verkligen på vilka kretsar man håller till i, jag känner inte alls igen den beskrivningen från vare sig vänner, kollegor eller andra människor jag stött på. Men det betyder ju säkert bara att jag har tur med var jag har hamnat, eller inte haft de diskussionerna med människor med unkna åsikter. Däremot finns det ju mycket att önska i samhället som fler och mer jämnt fördelade föräldradagar, billigare barnomsorg och vettiga pensioner.

1. Var och hur bor du?
Bremen, Tyskland, hyrd lägenhet
2. Hur hamnade du där?
Jag ville flytta utomlands och här kände jag några (fast kände iof folk i Polen, Österrike, Slovenien och Tjeckien med. Men fotbollen drog också så Tyskland vann.
Red först på ridskola ett par år, hade sedan egna hästar i ca 25 år innan jag flyttade. Här har jag inget alls med hästar att göra.
4. Valfritt men nåt foto vore kul (dig själv, omgivning, bostad, häst/djur eller vad som helst :D)
https://www.instagram.com/annpri/
Godis! Snö (fast det finns det här med om jag flyttar till södra delen, är inne på att kanske göra det om 1-2 år), en del kompisar men i stort är det inte mycket som inte finns här.

Jag bor i villa med stor trädgård i en liten stad vid Surrey/Hampshire gränsen ca 40 min utanför London.

Flyttade till London 1999 efter att ha sökt och fått jobb inom min dåvarande sektor (metals trading). År 2000 träffade jag Mannen, som jag har två barn med och varit gift med i nästan 16 år.

Jag red på ridskola i Sverige, jobbade extra på Solvalla, hade medryttarhäst och foderhäst men aldrig någon egen.
Sedan jag flyttade till England har jag haft fem hästar men har bara en kvar nu, tävlar i dressyr några gånger om året men mest tränar vi och rider i skogen.

Efter så många år här så saknar jag inte så mycket från Sverige längre. Nästan all svensk mat och godis som man kan få sug efter går t.ex. att köpa här numera. Jag vet ju knappt hur det är att leva som vuxen i Sverige, tycker att jag känner England bättre än Sverige.
Men jag önskar att min familj bodde nära. Det är egentligen det enda som skulle kunna få mig att fundera på en Sverigeflytt i framtiden...

1. Var och hur bor du?
Bor i Odense (Danmark), som är en studentstad med ungefär 200 000 invånare och som är mest känd som H.C. Andersens hemstad. Visserligen utomlands, men inte så exotiskt kanske :D. Jag bor tillsammans med sambo och katt i en sekelskiftes-trerummare, lagom centralt i stan typ 1,5 km från gågatan och stationen.

2. Hur hamnade du där?
Flyttade till Köpenhamn 2006 för att bli veterinär. Fick jobb i Norge efter examen och bodde där i lite över ett år, innan jag fick jobb i DK och kunde flytta tillbaka igen. Det blev Odense, som ligger lite mer än 1 timme med tåg från Köpenhamn (men på annan ö), på grund av jobbet. Varken jag eller min sambo kände en själ här :D. Numera jobbar jag på ett annat jobb som ligger utanför Kbh och tågpendlar. Vi känner dock inget behov av att flytta "hem" till Köpenhamn längre, eftersom vi lärt känna massa folk här och bor bra och billigare än i huvudstaden :).

Jag andades och levde häst fram till jag flyttade från Sverige. Hade ett par års uppehåll och fick en medryttarhäst i Köpenhamn. I Norge red jag sporadiskt och undervisade en kompis dotter och hennes ponny. När jag flyttade tillbaka till Danmark hade jag en annan medryttarhäst i en kortare period, men ägaren var lite av en vuxen tonåring så jag slutade och tappade lusten lite. Nuförtiden är det mest orken som fattas, eftersom jag pendlar och är hemifrån 11 timmar måndag till fredag. Men om jag ramlar över en perfekt medryttarhäst (och ägare!) utan krav så kanske lusten kommer tillbaka :).

Orkar inte leta upp något just nu :D
Tror inte riktigt jag saknar något. Jag har ju levt det mesta av mitt vuxna liv utanför Sverige och det känns som att det mesta av det bästa från Sverige också finns här och familjen finns bara en flygresa eller ett Skype-samtal väck :).

Liknande trådar

Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 439
Senast: Takire
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
37 091
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 444
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 432
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Dalmatiner
  • Leverera valp vid 12 veckor?