Bukekatterna

Namn: Lo
Född: 26/8 -13
Ras: Huskatt
Färg: Bruntabby (?)
Användning: Musjägare, lite gosekompis. Husses katt
Personlighet: Effektiv musjägare på sommaren, sämre under vinterhalvåret då hon är väldigt bekväm av sig och vägrar gå ut. Ligger mest och slöar i våran säng. Tvingar man ut henne så väntar hon på trappan på att man ska släppa in henne igen, eller så kommer hon farande som ett skott så fort man öppnar dörren. När hon kommit in igen beklagar hon sig högljudd över hur synd det är om henne som tvingas ut i det hemska vintervädret (för vi har ju rädd sträng vinter just nu eller inte ;))
Inte något som helst lekfull, det verkar vara under hennes värdighet att leka med leksaker. Var inte ens särskilt lekfull som kattunge.
Kan vara mysig om det sker på hennes villkor, det är hon som ska inbjuda till gos. Och då älskar hon att bli klappad på magen.
Hatar att bli buren, kan pipa till som en plågad mus om man inte släpper ner henne tillräckligt fort.
Lite surkärring, men söt :p.
20141215_212459_zps1bb4ef79.jpg

DSC_2456_zpse12edc70.jpg
Svartsköldpaddspotted eller möjligtvis svartsköldpaddtigré med vitt är hon :)
 
Namn: Tigris
Född: 9:e (mest troligt) oktober 2011
Ras: Huskatt (mamman Norsk Skogis)
Färg: Kallar honom tigrerad, kattfärger är inte min grej :p
Användning: Sällskap, värmeelement till fötterna och fälleben
Personlighet: Mycket social pratare. Ska alltid vara i centrum så vi har snubblat över honom otaliga gånger... Ligger gärna nära när vår lilla dotter sover, annars håller han avstånd. Älskar att gå ut på promenad och ffa jaga löv. Mattes katt. Gudasnäll som verkligen inte gör något (trots att dottern på 7 mån har dragit honom både i päls och svans).

20130726_204728_zpsowmks5pr.jpg

20130501_154553_zpshvn6jnjm.jpg



Namn: Tesla
Född: 10:e maj 2013
Ras: Huskatt (¼ Norsk Skogis)
Färg: Tigrerad (?)
Användning: Sällskap både till oss och till Tigris då vi var tvungna att ta bort hans kullsyster Lotus.
Personlighet: Social med oss, lite skygg när det kommer folk hon inte känner igen. Buskatt nummer 1 och bestämmer helt klart över Tigris. Ligger han och sover där hon vill vara hoppar hon helt sonika upp och smäller till honom eller så börjar hon tvätta honom och sen biter hon honom i örat eller under hakan. Vill gärna upp i ansiktet på oss och stå och trampa på magen (hennes mamma var likadan). Kommer gärna nära dottern och har fått sig ett par smällar av hennes viftade händer men Tesla bryr sig inte så mycket. Tycker inte om att få klorna klippta och ibland morrar hon.

20140411_191132_zpswfo8luvc.jpg

20140121_230202_LLS_zps5uktdz2k.jpg

20140409_230710_LLS_zpsfxiegp3m.jpg

Färgerna är tvärtom på dina ;) Tabby har breda mönster, medan tigré är tunnare linjer.
 
Jag hade kallat det nån form av sköldpaddsfärgad, bruntabby skrev veterinären på lappen som vi skickade in till sverak för id registrering så blev lite osäker.

Veterinärer är oftast inte så duktiga på färger. Den är inte bruntabby i alla fall. Hon är sköldpaddsfärgad, ja och definitivt inte tabby i mönstret.
 
mallakanin1.png


Namn: Malla
Född: 12 augusti 2009
Ras: Devon rex
Färg: Svart sköldpadda
Användning: Musjägande myspropp
Personlighet:100 % ovillig att kompromissa
IMG_8694.JPG

Namn: Kiwi
Född: 22 feb 2010
Ras: Devon rex
Färg: kommer inte ihåg vad den kallas nu
Användning: Nackvärmare
Personlighet: Extremt bunden till en person i hushållet, pratglad, snällaste katten i hela världen
 
Jag har fyra katter.

Namn: Filippa aka Nippis
Född: 1999
Ras: Huskatt
Färg: Vartvit
Användning: Oklar - däremot är hon helt fredad av alla anda djur. Ingen busar med henne, ingen psykar henne, ingen snor hennes mat.
Personlighet: Hon sjunger på sista versen ska ärligt erkännas. Hon har förmodligen haft en stroke som gjort henne lite handikappad. Dessutom tror jag att hon är senildement. Dock - så är hon i fint hull, pälsen är blank och fin och hon spinner och gosar massor (har också provat smärtis för att se om hennes stelhet och märkliga beteende är smärtrelaterat - det är det inte)

10723782_821212024611182_442308636_n.jpg



Namn: Siri
Född: 2000
Ras: Huskatt
Färg: Sköldpadda och vit
Användning: Oklar
Personlighet: Vildkatten - hon var försvunnen i 6 månader för ett par år sen, men sedan vi flyttade i somras verkar hon trivas mycket bättre - hon är mycket mer huslig. Egensinnig och skulle aldrig låtsas om att de andra katterna existerar.

10865221_653770244734137_1754130344_n.jpg


Namn: Moogle's Star of Tarot aka Bråkan
Född: 2009
Ras: Ragdoll
Färg: Blå bicolor
Användning:Konstapeln som talar om när nånting är misshagligt för Katten. Konstapeln som skyddar den svage (gammelkatten Nippis).
Personlighet: Den Enda Katten om hon får säga det själv. Ingen annan Katt behövs faktiskt. Oerhört krävande och oerhört godhjärtad. Följer sin matte på ett par meters håll men det är bara en tillfällighet faktiskt

10865133_951649798179242_1575940924_n.jpg


Sist men inte minst

Namn: Dragonfire's Michigan aka Bråke aka Burr aka Kattpojken
Född: 2011
Ras: Ragdoll
Färg: Bruntabby colorpiont
Användning: Fluff att fylla mattehjärtat med!
Personlighet: Den absolut snällaste och mest tålmodiga katten. Han låter oss hjälpa honom med det brutna benet som jag inte kan föreställa mig att någon annan katt skulle. Inte den skarpaste kniven i lådan men den med det största tänkbara hjärtat

1742613_1435213183394909_1085453175_n.jpg
 
Namn: Baloo, kallas mest för Bobo
Född: 2010
Ras: Huskatt
Färg: Lite allt möjligt, sötast är de små vita prickarna som finns här och där :D
Användning: Kuddvärmare, oftast är det han som hinner sno huvudkudden innan mig. Dessutom min bästa vän!
Personlighet: Världens snällaste, vilket jag inte är ensam om att säga! Älskar barn och godis. Och matte. Han är oerhört mammig! Han förstår verkligen inte kattspråk, han funkar med andra ord inte så bra ihop med andra katter.

10665101_10152828796845972_6786283978709614404_n.jpg
 
Namn: Sigrid/S*Hallongläntans Snöflinga
Född: 2010
Ras: Ragdoll
Färg: Typ vanlig ragdollfärg :angel: Står i hennes papper, men minns inte just nu (men nån annan här inne har nog koll).
Användning: Pensionerad avelskatt som fått två kullar hos sin uppfödare - hos oss slavdrivare, allmän mislur/gaphals och gosig prydnadskatt – helst i badrummet.
Personlighet: Pratig, krävande och allmänt dominant. Och vi låter henne hållas :angel: Extremt petig med maten. Jag försöker få i henne bra mat - hon gör allt för att undvika den. Ganska lekfull för sin ras (tror jag).

10649955_10152903198544612_8762786618888878246_n.jpg


1508056_10152959677759612_1658682320183829393_n.jpg


10435911_10152906713369612_3273330683867942827_n.jpg


1466225_10152920667614612_526444833290844710_n.jpg


1488953_10152903198609612_9021032917113589633_n.jpg
 
Namn: Luna
Född: 2009-04-26 (uppskattningsvis 2009, datumet och månaden fick hon då det var det datumet och månaden vi hämtade henne från katthemmet för 2 år sedan i år).
Ras: Långhårig huskatt
Färg: Svartsmoke
Användning: Sällskap, myspropp, goskisse etc. och ställs även ut lite då och då
Personlighet: Världens underbaraste tjej, social och framåt och lekfull. Väldigt medgörlig och protesterar bara med rösten när man gör något med henne som hon inte är så förtjust i, avskyr dock andra katter som pesten och är därför ensamkatt med enbart hundar som sällskap vilket är mer än nog enligt henne själv. Helst hade hon haft matte för sig själv ;)

Luna%2B74.JPG
 
goumlte-4.jpg


Namn:
Göte
Född: 28/4-13
Ras: Huskatt
Färg: Rödvit
Användning: Sällskap
Personlighet: Pratig med sin bestämda åsikt om hur saker ska vara. Är det inte på hans sätt så får det vara. Seg som sirap och kan sitta spinnande och ladda i hundra år för att lägga sig i knäet eller så, men rätt vad det är kommer en liten Igor och lägger sig och då duger det inte utan Göte går iväg och surar :p Kräsen godismässigt (sånadär drops och sånt går inte alls att äta, helst ska det vara frystorkat kött eller så) och det får absolut inte vara för stora bitar för då går jorden typ under. Spinner högst i hela världen, dreglar mest i hela världen och måste ha sitt morgongos, annars jävlar. Han brukade apportera påsförslutare förr också, fast har slutat med det sen Igor flyttade in och sabbat. Men påsförslutarna är underbara än, bästa leksaken som finns. Annars älskar han sin Da Bird - Igor skulle bara våga ens titta på den - och han är döförtjust i sin Catit Senses-bana.

igor.jpg


Namn: Igor
Född: 1/4-14
Ras: Huskatt
Färg: Blå
Användning: Sällskap
Personlighet: Jag tror Igors blotta existens går ut på att vara skitjobbig. Han är på en hela tiden, eller så går han skitlångsamt framför en eller sitter och stirrar när han gör nånting han vet att han inte får göra (typ stanna kvar i köket när jag går därifrån, han vet att han ska följa med ut men ibland är han bara full i fan alltså). Bottenlöst hål är han också, han äter ALLT - kan bero på att hans mor var sorten som kunde plocka med sig en påse cheeze balls i köket och dra in den i kattrummet där hon och kattungarna delade på godsakerna... Igor är så jävla hemsk så han har tom stulit godis ut munnen på Göte. Seriöst! Jag är mest glad över att han iaf fattar att han inte får vara på bordet när jag äter. Ibland i alla fall...
Igor kan driva en till vansinne med apportering också, han har sånadär spiraler som måste apporteras konstant och han lämnar en inte ifred förrän man kastat. Men han är söt, han sitter där och stirrar och piper lite och petar en på armen lite fint :love:
Trampar gör han också. Det är jag lite extra förtjust i för jag har alltid älskat trampande katter och Göte har inte fattat att han ska trampa, den jäveln :p
 
Mollgan aka Mogge
Född: 25/9 -05
Ras: Huskatt
Färg: Bruntabby och vit
Användning: Sällskap
Personlighet: Kelig surgubbe, en riktig hussegris! Expert på att lokalisera kattallergiker, blir en vildsint tiger hos veterinären, tycks inte veta att han har klor på tassarna men bits desto hårdare vid behov.
FarbrorMogge_zpse364d8fd.jpg


SE*Mellow Mood's Crazy Chilli Cheese aka Pacino
Född: 2/10 -13
Ras: Sphynx
Färg: Röd (grisrosa :D)
Användning: Sällskap och utställning
Personlighet: På eller av. Antingen som den värsta terroristen högt och lågt, runt runt runt i lägenheten, eller som en skrynklig varm gosig klump så nära som det bara går. Väldigt pratglad och människokär, charmar dom värsta skeptikerna i ett nafs!
A19763CA-3DD5-43CA-B69C-0B6C02918618_zpsnkbzvbre.jpg
B23B2D49-DC23-4A80-BC36-E36B70754D5D_zps1wy9vbro.jpg
7476889A-234D-4712-86BF-FFF21E73D514_zpsigi5vkgw.jpg

(jaa, det var liiite läskigt att fotas i studio ;):love:)
 
Namn: Gizmo
Ålder: 1,5 år
Ras: Norsk skogkatt/huskatt
Färg: Svart
Användning: Duschbrunnsrengörare, flugätare, toapappersmarodör, väckarklocka, adhd-barn
Personlighet: Gizmo är världens snällaste katt i alla lägen, kloklipp, dusch etc tar han med ro. Han älskar att prata med sina skötare (matte&husse, hund och lillkissen) när han inte latar sig i sitt klätterträd eller drar damprundor här hemma. Gizmo ogillar allt som kommer innanför dörren förutom vi i familjen eller min bästis. Så fort en främmande människa eller VE OCH FASA svärmors frallor kommer in ligger han och blänger på dom högst upp i sitt träd. Ingen direkt kelgris utan kommer och går som det passar han själv.

DSC_0284_1_zpsf1f9f2e4.jpg


image_zps7976acb7.jpeg


image_zps305c7acd.jpg


Namn: Iso
Ålder: 18v
Ras: Huskatt
Färg: ??? Berätta gärna för mig vad han är :D
Användning: Kurrmaskin, allätare, gosedjur i sängen, uppmärksamhetsbarn
Personlighet: Iso är motsatsen till gizmo. Tycker inte om att vara fasthållen, men myser mer än gärna och helst hela tiden. Han ska alltid vara där du själv är och gör sig hörd genom att jama. Nyfiken och orädd mot allt, tillochmed gått fram till svärmors grymtande frallor. Annars en väldigt tystlåten observerare, gör inte massa hyss som gizmo. Sover med oss hela nätterna och är allmänt fantastisk :love:

DSC_0379_1_zps3f68cd13.jpg


DSC_0300_1_zpsf16322e1.jpg


DSC_1291_1_zps82bf542b.jpg
 
Namn: Missia (uppkallad efter arabhingsten *Muscats helsyster)
Född: 2004-04-04
Ras: Huskatt, semilånghår
Färg: Sköldpadda
Användning: Vadå användning?! Däremot förväntar jag mig markservice av den där tvåbeningen som bor i mitt hus.
Hobby: Ta möss och ta med dem in till matte. Bita matte när jag blir för kurrig. Sitta på mattes dator. Sova på matte på nätterna.
Personlighet: Lite tjurig ibland. Kan koppla på charmen rejält och har väldigt fluffig päls och det i kombination gör att jag ofta hör: "Men oj vilken tjusig katt!". Vet direkt om någon är allergisk eller rädd för katter, då kommer hon på en gång. Gillar INTE sin "syster" Tassa. Alls. Hatar också att åka bil.





Namn: Tassa (uppkallad efter en angloarab jag kände som hette Natasja, dvs förkortat till Tassa).
Född: 2004-05-04 (exakt en månad emellan dem!)
Ras: Huskatt, definitivt med oriental någonstans pga ansiktet och rösten (och frekvensen på jamandet...)
Färg: Sköldpadda
Användning: Vadå användning?!
Hobby: Sova på husse (dvs numera mattes särbo, innan var det mattes pappa). Kanske gå ut om vädret tillåter (dvs inte nu!). Döda fåglar och lägga på bron så matte trampar på dem. Gosa med matte i TV-soffan om husse inte är i närheten. Kan sova obegränsat.
Personlighet: Lite nervös och hoppig av sig (fast inte mot husse). Ännu kräsnare än Missia (se sista bilden!). Är hon lugn blir hon extremkurrig och biter matte om matte slutar klia henne. Mjölktrampar gärna och dregglar då också. Hatar att åka bil.



 
Namn: Sigrid/S*Hallongläntans Snöflinga
Född: 2010
Ras: Ragdoll
Färg: Typ vanlig ragdollfärg :angel: Står i hennes papper, men minns inte just nu (men nån annan här inne har nog koll).

Brun mitted, om det var en fråga ;)

Namn: Iso
Ålder: 18v
Ras: Huskatt
Färg: ??? Berätta gärna för mig vad han är :D
Användning: Kurrmaskin, allätare, gosedjur i sängen, uppmärksamhetsbarn

Blåtabbymaskad. Otroligt söt :love:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp