Bukekatterna

Tack @Sassy :) Fick för mig att mitted var med bläs, men så var det alltså inte.
Jag tror att mitted kan ha en smal/liten bläs, oftast bara vit haka dock, men det främsta är att de har vita tassar (mittens=vantar) medan bicolor (som är de som har bläs) har typ strumpor, alltså de är vita på hela benen.
Om jag har fel så får någon annan gärna rätta mig! :)
 
Jag tror att mitted kan ha en smal/liten bläs, oftast bara vit haka dock, men det främsta är att de har vita tassar (mittens=vantar) medan bicolor (som är de som har bläs) har typ strumpor, alltså de är vita på hela benen.
Om jag har fel så får någon annan gärna rätta mig! :)

Fram är det bara tassarna, bak upp till hasen (på mitted alltså). Är man osäker på skillnaden mellan birma och ragdoll så är tipset att en birma ska inte ha vit haka (och finns ju inte som bicolour eller colourpoint).
 
Fram är det bara tassarna, bak upp till hasen (på mitted alltså). Är man osäker på skillnaden mellan birma och ragdoll så är tipset att en birma ska inte ha vit haka (och finns ju inte som bicolour eller colourpoint).
Åhå! Jag har själv funderat på hur man kan skilja på en ragdoll och en birma. Så en birma har alltid vita tassar (som en mitted) och färgad haka vilket en ragdoll inte kan ha samtidigt, typ? (krånglade till det rejält i min skalle innan jag begrep :angel:)
Gäller nu bara att komma ihåg det också..! :D

Edit: Eller vänta kanske lättare så här, "Tips: birma ska inte ha vit haka och ska ha vita tassar!" Korrekt?
Behöver inte krångla till det för mig själv för tusan :o
 
Edit: Eller vänta kanske lättare så här, "Tips: birma ska inte ha vit haka och ska ha vita tassar!" Korrekt?
Behöver inte krångla till det för mig själv för tusan :o

Det är snabbknepet ja :D. Sen blir det lättare när man ser många av respektive ras samtidigt. Sitt en dag (eller som jag, gå assistent) vid rätt domare på en utställning, så blir det klarare. Det är ändå alltid bra att ha knep, framförallt ungdjur kan ju se ut lite hur som hejsan på vägen.
 
Det är snabbknepet ja :D. Sen blir det lättare när man ser många av respektive ras samtidigt. Sitt en dag (eller som jag, gå assistent) vid rätt domare på en utställning, så blir det klarare. Det är ändå alltid bra att ha knep, framförallt ungdjur kan ju se ut lite hur som hejsan på vägen.
Blev nyfiken, ser man också lite skillnad i storleken och/eller formen i ansiktet?
 
Blev nyfiken, ser man också lite skillnad i storleken och/eller formen i ansiktet?

Kroppsproportioner (ragdollen har längd, och är dessutom ofta större), huvudform, ögonform, pälskvalitet. Jag har en jättebra beskrivning av det någonstans, ska se om jag kan snoka upp den... (Har kompisar som föder upp birma och andra som födde upp ragdolls, så jag har lite bättre koll på dem än på de andra semilånghåren)
 
Kroppsproportioner (ragdollen har längd, och är dessutom ofta större), huvudform, ögonform, pälskvalitet. Jag har en jättebra beskrivning av det någonstans, ska se om jag kan snoka upp den... (Har kompisar som föder upp birma och andra som födde upp ragdolls, så jag har lite bättre koll på dem än på de andra semilånghåren)
Vore kul att få läsa det om du kan hitta den! Bara av ren nyfikenhet :)
 
Här kommer en liten presentation av mina då:

Först ut är drottning Maja;
namn: GIC (N)Lucky Chiang Mai
född: 2004-08-21
ras: korat (alltså blå, då koraten inte är godkänd i någon annan färg)
Maja är en pitbullkatt med elegans och värdighet. Hon slaktar vippor, domderar dammsugare och hjälper hantverkare med stadig tass. Älskar män i arbetskläder, och ju mer svett de luktar desto bättre. Hon har varit en fantastisk avelskatt (lätt att få dräktig, lätta förlossningar och någon form av gödning till mjölk) men är pensionerad sedan många år. Hon är av thailändsk novisstam vilket gör att typen skiljer sig en del från moderna europeiska korater, men har gått ganska bra på utställning med ett par BIS och nomineringar. Dock trivs hon inte så bra bland främmande katter, så hon slipper. Kan tillägga att Maja är barnbarnsbarnbarn till min första katt Hanoo (katten i avataren), och köptes för att jag skulle ha möjlighet att föra den stammen vidare (och för att han skulle ha en vacker liten flickvän på äldre dagar ;-)
Maja-0000.jpg

111021M47.jpg



Sedan hennes dotter Elise:
namn: S*Sweet Chili's Elise
född: 2008-09-28 (jag har pawpeds att slå upp födelsedagarna i, hur gör ni andra? :angel:)
Elise är det första av egen uppfödning jag behöll (jag ägde då även hennes pappa Frasse bonusbild), och hon är mycket passande döpt efter Lotus Elise. Den här damen är född med raketbränsle i tassarna och saknar nästan helt avknapp. Av någon anledning valde jag att ehålla henne... Hon är hypersocial, smart (på ett sätt som man inte alltid förstår :angel:) men har en del humör. Avreagerar dock på 0,2 sekunder, hade passat bra som brukskatt. Elise är riktigt snygg, och har trots mattes dalande utställningsintresse hunnit knipa NOM de flesta gånger hon ställts, och några BIS också. Tyvärr var Elise ingen höjdare till avelshona, så hon fick bara två kullar (och bara hanar, 8 stycken...). Nu är hon husets lilla diktator, som ser till att alla pälsmöss och duvor på balkongen vet sin plats.
Elise, 3 veckor:
20081027010.jpg

59662_10150100973942729_3475719_n.jpg

27110619_97.jpg


Sist ut är lillprins-paxi.
namn: S*Sweet Chili's Cotopaxi
född: 2010-09-11
Paxi är en av tjockiskorvarna på bilden ovan :love:. Han var tänkt att gå på export för avel, men hans vekhjärtade matte ställde in flytten och behöll honom själv... Han är vår genomsnälla och lite fega kramkatt, som nafsar i fötter och är allmänt grumpy när han är hungrig. Han älskar att åka snurrstol, och är en utmärkt storebror till kattungar och väldigt trevlig mot sina besökande honor. Även blyga och svårparande honor har trivts med Paxi. Han har lämnat ett par riktigt fina döttrar till vidare avel (tyvärr hade jag inte plats att köpa någon av dem) men är numera bäddvärmare på heltid. Paxi är en duktig apportör, men lämnar helst dammsugaren åt mormor Maja. Dessvärre är han snudd på omöjlig att fota utan att han ser ut som en säck potatis.

15110719_74.jpg

925_10151503736482729_707099401_n.jpg
 
Senast ändrad:
Två devon rexar bor här. :) Den vita är Elva, född 2005. Den andra är Alba, hon är blåtonkanes och född 2010.

Användning: gullkatter. :D Har ställt ut båda och de har ett cert var, men det blir ingen mer utställning, ingen av oss är superförtjust i det och jag var mest ute efter en bedömning.

bild02a.jpg


Elva är lite nervig men kärvänlig, och Alba är en av de tryggaste djurindivider jag träffat. Här är de i vår "sommarstuga" husvagnen.
 
a8dfa777d50aa45a007854cec10fdea3_zps48d0a2fc.jpg


Namn: CH Junglepower Revolution 4 Junglespots - "Lava".
Född: 2010-09-29 (om mitt minne inte sviker mig)
Ras: Ocicat, chokladspotted.
Användning: Avelshona och utställningschampion hos uppfödaren. Numera pensionerad från lyxlivet, kastrat. Här används hon som sällskapshund.
Personlighet: Lava tror att hon är en hund (golden retriver kanske?). Jag har aldrig, i mitt liv, mött en liknande katt. Älskar alla och blir älskad tillbaka, även av de som inte gillar katter. Är alltid först i dörrhålet när det kommer någon. Tålamod till tusen, finns inte ett ont hårstrå på hela kroppen. Finner sig i allt, till och med att gosa med min 2,5-åriga systerdotter som kanske inte är den mildaste. Väldigt pratglad. Helt klart one of a kind.

ac3204ff2d934105b34cb204e53fa286_zps4037274c.jpg


B194BB73-D1FF-412E-AB01-77E701952305_zpsgeflsvck.jpg
 
Här kommer en liten presentation av mina då:

Först ut är drottning Maja;
namn: GIC (N)Lucky Chiang Mai
född: 2004-08-21
ras: korat (alltså blå, då koraten inte är godkänd i någon annan färg)
Maja är en pitbullkatt med elegans och värdighet. Hon slaktar vippor, domderar dammsugare och hjälper hantverkare med stadig tass. Älskar män i arbetskläder, och ju mer svett de luktar desto bättre. Hon har varit en fantastisk avelskatt (lätt att få dräktig, lätta förlossningar och någon form av gödning till mjölk) men är pensionerad sedan många år. Hon är av thailändsk novisstam vilket gör att typen skiljer sig en del från moderna europeiska korater, men har gått ganska bra på utställning med ett par BIS och nomineringar. Dock trivs hon inte så bra bland främmande katter, så hon slipper. Kan tillägga att Maja är barnbarnsbarnbarn till min första katt Hanoo (katten i avataren), och köptes för att jag skulle ha möjlighet att föra den stammen vidare (och för att han skulle ha en vacker liten flickvän på äldre dagar ;-)
Maja-0000.jpg

111021M47.jpg



Sedan hennes dotter Elise:
namn: S*Sweet Chili's Elise
född: 2008-09-28 (jag har pawpeds att slå upp födelsedagarna i, hur gör ni andra? :angel:)
Elise är det första av egen uppfödning jag behöll (jag ägde då även hennes pappa Frasse bonusbild), och hon är mycket passande döpt efter Lotus Elise. Den här damen är född med raketbränsle i tassarna och saknar nästan helt avknapp. Av någon anledning valde jag att ehålla henne... Hon är hypersocial, smart (på ett sätt som man inte alltid förstår :angel:) men har en del humör. Avreagerar dock på 0,2 sekunder, hade passat bra som brukskatt. Elise är riktigt snygg, och har trots mattes dalande utställningsintresse hunnit knipa NOM de flesta gånger hon ställts, och några BIS också. Tyvärr var Elise ingen höjdare till avelshona, så hon fick bara två kullar (och bara hanar, 8 stycken...). Nu är hon husets lilla diktator, som ser till att alla pälsmöss och duvor på balkongen vet sin plats.
Elise, 3 veckor:
20081027010.jpg

59662_10150100973942729_3475719_n.jpg

27110619_97.jpg


Sist ut är lillprins-paxi.
namn: S*Sweet Chili's Cotopaxi
född: 2010-09-11
Paxi är en av tjockiskorvarna på bilden ovan :love:. Han var tänkt att gå på export för avel, men hans vekhjärtade matte ställde in flytten och behöll honom själv... Han är vår genomsnälla och lite fega kramkatt, som nafsar i fötter och är allmänt grumpy när han är hungrig. Han älskar att åka snurrstol, och är en utmärkt storebror till kattungar och väldigt trevlig mot sina besökande honor. Även blyga och svårparande honor har trivts med Paxi. Han har lämnat ett par riktigt fina döttrar till vidare avel (tyvärr hade jag inte plats att köpa någon av dem) men är numera bäddvärmare på heltid. Paxi är en duktig apportör, men lämnar helst dammsugaren åt mormor Maja. Dessvärre är han snudd på omöjlig att fota utan att han ser ut som en säck potatis.

15110719_74.jpg

925_10151503736482729_707099401_n.jpg

Jag smälter varje gång jag ser bilder på dina katter. :love:
 
@Asko Hon är verkligen helt underbar! Just nu ligger hon och hunden nerklämda i samma bädd och sover xD Ska försöka bättra mig, men är sån periodare på buke nuförtiden :p
 
Jag smälter varje gång jag ser bilder på dina katter. :love:

Instämmer, koraterna är bara :love:

Tack! Jag blir lite blöt i ögonvrån av bebisbilderna. Mina underbara, duktiga honor och supermjuka Paxi :love:
Det jag föll för med rasen är just att de är så mycket essensen av katt. Man behöver inte förstå ett dugg om raskatter för att se att det är ett slående vackert djur. När man sen tar i dem, och känner den fullständigt sidenmjuka pälsen och de spelande musklerna :love:

Eller hur!

Föreslog till maken att vi skulle skaffa korat efter att Isola gått ur tiden och han kontrade med att önska sig en sån här:
:meh:

Haha, jag är säker på att korat och gris hade varit en underhållande kombination :bump:. Skämt åsido så tror jag att du skulle trivas jättebra med korat. De vill ha mycket av sin ägare, men de ger så otroligt mycket tillbaka både i kärlek och gråa hår.
 
hughyji070.jpg


Namn
: Busifer
Född: 1 juni 2009
Ras: Långhårig huskatt
Färg: Svartsmoke
Användning: Stoltjuv, lägga sig på allt som luktar matte (gärna när jag har bråttom iväg), toalettsällskap, fönsterprydnad, bakgrundljud/pratkompis, fågel-/musfångare, sprida damtussar, "musmatta".
Personlighet: En pratglad mysgubbe. Han vill gärna vara nära, men "se, men inte röra" gäller. Han avskyr verkligen när man inte kan låta bli att klappa honom, men älskar att ligga tätt intill. Då och då söker han upp skåp som han vill hoppa in i, och så förväntas man sitta kvar utanför och småprata med honom eller bara vara. Det är vad han tycker är kvalitetstid. I övrigt är han rätt lat och sover mesta av tiden, förutom när han vill ha mat eller vill gå ut - då ropar han tills han får vad han vill. Han följer med mig till ytterdörren när jag ska gå, ibland har han hoppat upp i fönstret vid sidan av dörren, "vinkat" av mig (krafsat på fönstret), och sedan väntat tills jag kommit tillbaka. Detta var den dagliga rutinen i princip, tills andra katten kom och tog över sysslan. Han är smart, tålmodig och lätt att ha att göra med.

IMG_3547_zpsb2040435.jpg



IMG_4121_zps24f17e83.jpg


Namn: Sheldon
Född: September 2013
Ras: Huskatt
Färg: Svart
Användning: Mattjuv, stalker, fälleben, tåbitare, bakgrundsljud/pratkompis, ser till att matte alltid är vaken och uppmärksam (för att han hoppar upp där han inte får, står över brinnande ljus, etc.), medhjälpare med att nöta ut diverse möblemang så det kan bytas ut fortare, tålamodsprövare, leksaksgömmare.
Personlighet: Väldigt social och gosig katt. Han älskar att vara med och går efter en för det mesta, när han inte går före - slalom mellan benen så man snubblar över honom. Han gillar även att lägga sig precis bakom en när man lagar mat, så om man tar ett halvt steg bakåt - oops, där var en katt! Han följer alltid med mig till ytterdörren när jag går, och är den första att hälsa när jag kommer hem. Han är mycket pratsam, och har en del bestämda åsikter om vad han ska få göra och när. Idag ignorerade jag när han ville gå ut, då kommer han in till mig och sätter sig direkt intill, råglor och lägger av ett högljutt och långdraget jamande. När han inte får någon respons biter han mig i tån ;) På tal om tåbitande har han en viss morgonrutin; han älskar att komma in och mysa på morgonen, hoppa upp under täcket och "kärleksbita" i benen/tårna. Han älskar även att glida in under (tunna) madrasser och göra gångar. Han är underbart kelig, tackar aldrig nej till en klapp, och har en massa fånigheter och hyss för sig alltid.

Upptäckte att jag knappt har några bilder på honom, däremot har jag tretusen filmer :p
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp