Bukes kulturkanon

Generellt sett är en nationell kulturkanon en genuint kass idé,
och det enda en sådan brukar donera till eftervärlden är en beskrivning på den tid den skapats i.

Bortsett från det tycker jag tidskriften "Min Häst" borde vara representerad i en forumkanon.
 
Pratar vi musik så är detta en av två låtar med hästtema som följt mig under mitt liv.
Jag nominerar Black Velvet Stallion med den fina orkestern Budgie:

Black velvet stallion, you are gone
Chasing a windsong, be my son
Always here wondering
Hoof beats are thundering through me
Maybe you're running from me

Black velvet stallion are you near
Carry me far away from my fear
Son of an Arab mare
Roaming on solid air and free
While you are living be free

Black velvet stallion be alone
Send me a messenger call me home
Pictures and silhouettes
Spending a pirouette on me
Maybe you're coming to me

Black velvet stallion you're my child
Flower of tenderness growing wild
Look through my wilderness
No one would ever guess you're me
What I am seeing is me


 
Mycket hästar från vikingatid och resten av förhistorian som måste vara med i en kanon!

2005_0731Image0043.JPG


För övrigt leker jag med tanken att Buke sätter ihop en hästkulturkanon och med ett gravallvarligt följebrev skickar in förslaget till berörda statsråd och övriga politiker. Det kunde kanske ruska om lite.
 
men, nu vill jag se OS igen. Jag vet att någon hade en länk, men det var på min gamla dator och försvann i datorkraschen. Någon som har den fortfarande?
 
Min räddning som barn med egen (ung)häst var Reiner Klimkes böcker, så de vill jag ha med!

Sen typ alla serier med Mulle måste väl ändå vara kanon? Min favorit är när Mulle gått upp en dm i midjan och försöker argumentera för att det då blir MER Mulle att pussa och krama. :love:

Skönlitterärt lärde jag mig massor från Vildros-böckerna.
 
Tillskott till kulturkanonens boklista med häst.

vitnos-böckerna är ju underbara.
Mulle måste ju få en hedersplats. Inget stall utan Mulle. Personifierar varenda något äldre, hungrig ponny med personlighet i hela världen.
Svarta hingsten-böckerna.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 260
Senast: ako
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 317
Senast: fejko
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 643
Senast: flera_00
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp