peace

Trådstartare
En del skriver att de ger popcorn (utan salt och olja då) som bukfylla till sina hundar,blir de inte tjocka av popcorn??

Sv: Bukfylla

Popcorn innehåller inte många kalorier, så tjocka tror jag inte att hundarna blir. Men jag förstår inte riktigt vitsen med bukfylla, ger man inte hunden så mycket mat den behöver och motionerar den ordentligt?

Men jag förstår inte riktigt vitsen med bukfylla, ger man inte hunden så mycket mat den behöver och motionerar den ordentligt?

Vissa hundar blir tjocka om de får så mycket mat de vill ha.
Min unghund tex, äter 4½dl per dag av ett vanligt vuxenfoder. Hon får gå absolut minst 1 timmes promenad per dag utöver rastningsrundor (oftast 1½-2 timmar, ibland mer) och får springa lös och leka som en tok ungefär varannan dag. Utöver det tränar jag lydnad med henne.
Ändå kan jag inte öka fodermängden utan att hon blir för rund, trots att hon är hungrig. Då har jag i morötter i maten, som bukfylla, och jag får en mätt, glad och fin hund.

Jag skrev "så mycket de behöver". Jag förstår inte varför så många hundägare krånglar till det så mycket med maten, herregud om hunden fortfarande är hungrig efter en fodergiva är det väl bara att bjuda på lite grönsaker, hårt bröd eller en skopa pasta beroende på om hunden har lätt att lägga på sig eller inte.

Ja, men det är ju just det Red_Chili, exempelvis, gör. Hon ger sin hund morötter, så att hon ska få bli ordentligt mätt UTAN att bli tjock.

Jag har en lättfödd hemma, som inte blir mätt på den mängden mat som hon kan äta utan att bli ful i kroppen. Så antingen väljer jag mellan att ge henne att bra foder, samt lite bukfylla - eller att ge henne ett dåligt foder så att hon kan bajsa ut massor av vete och vara mätt en stund efter maten i alla fall.

Jag skrev "så mycket de behöver". Jag förstår inte varför så många hundägare krånglar till det så mycket med maten, herregud om hunden fortfarande är hungrig efter en fodergiva är det väl bara att bjuda på lite grönsaker, hårt bröd eller en skopa pasta beroende på om hunden har lätt att lägga på sig eller inte.

Absolut ska hunden få mat om den fortfarande är hungrig. MEN att ge den tex mer grönsaker än den behöver för vitaminernas (och allt vad det nu kan vara) skull ÄR ren bukfylla.

Jag ger INTE morötter till hundarna för att de ska få i sig allt de behöver, det sköter fodret. Allt utöver fodret som ser till att de håller vikten, bygger muskler och mår bra = bukfylla eller godis.

om hunden fortfarande är hungrig efter en fodergiva är det väl bara att bjuda på lite grönsaker, hårt bröd eller en skopa pasta beroende på om hunden har lätt att lägga på sig eller inte.

= s k "bukfylla". ;)

Vad säger ni alla,KAN man ge popcorn utan att hunden blir fet av det? Håller ju diet på min då han inte FÅR gå upp mer. Vi tränar ju mkt och hans dagsranson av "vanlig" mat räcker inte till:crazy: Då han gillar popcorn tänkte jag att man kanske kunde ha det som belöningsgodis:idea:

Kanske en dum fråga, men hur poppar man popcorn utan olja? Eller menar du att man inte tillsätter olja efter poppning?

Visst popcorn är mest luft men räknar man per kilo är det stärkelserikt o innehåller dessutom en del fett så energifattigt är det inte.
PL

100 g popcorn = 392,7 kcal eller 55 g kolhydrater.

Om man har en hund som kräver mer volym på fodret varför inte byta till en fodersort som ger detta?
Ex. något av bantningsfodren Obecity eller Satiety Support (RC).

Jag har redan skrivit detta i en annan tråd men skriver det här igen.
Det är alltid mest riskabelt att börja laborera med en hund kost om man gör detta genom att ensidigt tillsätta EN "detalj".
Vissa ämnens balans i ett foder är avgörande för hundens hälsa ex kalcium/fosfor och kan ge allvarliga effekter om de ligger fel under en längre tid.

Tex. 100 g popcorn = 5 mg Kalcium.

Värt att tänka på!

/Swat

Alltså, han får idag Advance medium light enl. vad han ska ha,MEN problemet är att vi tränar ganska mkt så jag skulle behöva ngt utöver (han får även träna upp sin mat)den att ge som belöning. Men nu när jag tänker på det så är det kanske isf ändå bättre med rent kött som belöning än popcorn:confused: Ja ibland gör man det mer komplicerat än vad det behöver vara:o

Själv ger jag råa morötter i maten. Även gurka och majs. Har din hund inte jättelätt för att bli fet kan du även ge lite kokt ris.

Ska tillägga: diskuterade i en annan tråd om färsk el./Barf-mat. Jag ska iväg och handla mat till hunden och har nu kommit fram till att jag ska köra med Standart Mild& Bravos Special med vom. Har en halv säck kvar av "gamla" fodret och har hört att man ska starta försiktigt med Standart så det kan väl vara lagom att börja nu. Skulle gärna vilja köra med enbart färskfoder men vi är ganska mkt på resande fot och då är det ju smidigt med "torrisar". Vad tror ni om den menyn, med tanke på viktproblem? En del säger ju att lightvarianterna inte är så bra egentligen.

Var kanske fel av mig att kalla det "bukfylla". Mitt problem är ju inte egentligen att vovven springer omkring och är vrålhungrig utan att maten inte "räcker till" iom att vi tränar ganska mkt.

Vanliga majskorn på burk.Ej mosade. Används av företaget där jag simmar min hund, dom tar emot hundar för bantning.

Fast om hunden behöver mer mat är det väl bara att ge mer mat då? Om det inte räcker alltså? Eller byt till ett foder som ger mer av det den behöver?

Liknande trådar

Hundhälsa Finns det någon anledning att inte klippa en hund som har tjock päls sommartid? 2 3
Svar
45
· Visningar
2 962
Senast: farin
·
Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 466
Senast: ufot
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 760
Senast: Nota
·
Övr. Hund Som rubriken lyder antyder vill jag prata bäddar. Senast jag hade hund (10 år sen drygt) hade jag ingen bädd till honom, förmodligen för... 2 3
Svar
53
· Visningar
2 052
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka