Bukhinneinflammation

Usch! Låter inte kul alls. :cry:.
Håller tummarna och tänker på dig och din häst. ´Ge inte upp förrän hoppet är ute.
 
Idag ska det börjas en utredning om varför han fått inflammationen så att vi kan ta ställning till om det är idé att fortsätta behandlingen. Det skall tas prover på autoimmuna sjukdomar också.

Igår fick han feber igen, vilket tyder på att bredspektrumpenicillinet inte tog på bakterierna i bukhinnan, så vet ändrade dos och medicin och det verkade bättre. Jag har förberett mig så långt det går på det värsta.
 
Idag (tisdag) mår han ännu bättre och har svarat väldigt bra på medicinen. Dagens bukpunktuat visade på 26 400 elaka celler mot fredagens 407 000! Normalvärdet ligger under 1000.

Förstoppningen är borta, han har ingen feber och han får äta igen. Han får Gentaject intravenöst och penicillin. Hoppas bara att han fortsätter svara lika bra. Han kan dock bli stående på Strömsholm så länge som tre veckor... (tills cellvärdena i bukvätskan är normala)

Vet gissar på att han fått i sig något vasst som gjort ett litet hål på tarmen så att det läckt ut bakterier i buken därav inflammationen. Det har också tagits prov på immunförsvaret, men vet vet inte vart hon ska skicka det :confused: Det finns en immunförsvarssjukdom hos araber, men vad hon visste finns det inget dokumenterat fall i Sverige. Ganska ovanligt alltså, men hon ville utesluta den möjligheten iaf. Hon höll på att forska fram vart hon skulle skicka provet när jag pratade med henne.

Läget lite hoppfullare alltså.
 
Det finns araber som är testade negativ mot SCID, och om man får fatt i en sådan ägare kanske det ger viss hjälp var man ska skicka det?

SVA i Uppsala brukar vara en hejare på att veta var man ska skicka prov med, vi hade ju problem var vi skulle skicka unghästens hudbiopsi med frågeställningen "autoimmun sjukdom?" och en precisering av vilken sjukdom vi letade efter. SVA hade dock svar på tal.

Fortsätter hålla tummarna för din häst!
 
SVA visste tyvärr inte vem som kunde ta emot provet för analys. Ska bli spännande att se hur det går.
 
Min hästs biopsi är analyserad hos BioVet Veterinärmedicinskt laboratorium i Sollentuna.

vet dock inte om alla prov (vi tog flera) skickades dit, och om det var de som fastställde autoimmun sjukdom, det som står på svaret är bla är "Den här typen av inflammation har sannolikt en immunmedierad bakgrund bla bla" och så förklaring precis vad de hittat (som jag fattar nada av).
 
Vad skönt att läsa att det blir bättre och bättre! Hoppas ni får reda på vart ni ska skicka provet!
 
Tack för dina svar! Jag får prata med vet imorgon och höra om det löst sig, annars får jag tipsa om din alternativ.
 
"Undrar om Anne läst det här, måste berätta för henne, det e ju nästan precis samma ...." Tänker på dig och vet hur gräsligt du har det..../Anqi&Winna
 
Jaha, är det du! Hej! Ja, det är hemskt, men det verkar ju gå åt rätt håll i allafall. Peppar peppar.
 
Fan Fan Fan

Nu gråter jag igen! Jag fick precis veta hur mycket hans behandlig kostat hittils sedan i fredags. Han är försäkrad upp till 25 000 och hittills har det kostat 20 300 (+ besöker på Stav som jag inte vet vad det gick på...). I går sade vet att han ju kan behöva behandling på klinik så länge som 3 veckor!!! Jag har ingen att låna av och jag får inte ta banklån pga betalningsanmärkningar. Dessutom är inte prognosen för totalt tillfrisknande sådär lysande.

VAD SKA JAG GÖRA? Hur hade ni gjort? Jag ska resonera med vet i eftermiddag, men innan dess måste jag ha tagit någon slags ställning.

Jävla skit!
 
Re: Fan Fan Fan

Mardrömmen :crazy:

Finns det INGEN som du kan låna av ?

Kan du betala på nån form av avbetalning ?

Hur fiunkar egentligen A2:an. Medger den bara behandling till ett visst belopp ?
 
Re: Fan Fan Fan

Kanske skulle pappa kunna ta ett lån. Eller morfar... men jag mnåste ju veta att han blir frisk isåfall... Fan att ma inte är rik. Dåligt samvete har jag också för at jag inte är det, men vad gör man när fem dagar kostar över 20 tusen?
 
Re: Fan Fan Fan

Ringde till Stav nu. Jag är uppe i 24 272 kr tom i morse...
 
Re: Fan Fan Fan

Det där är mardrömmen, när man når försäkringstaket.

Men, du har lite mer än du tror. Iaf Agria och Sveland uppger att det är det de ERSÄTTER som de räknar på. Och de ersätter ju 80% av de ersättningsbara kostnaderna, sedan självrisken och 20% räknats av (i de flesta bolag iaf, du kan ju ha andra regler).

Och således så om du har VETERINÄRräkningar på 25 000 kr och har betalat din självrisk innan så ersätts 20 000 kr om de ersätter 80%.

Så då har du 5000 kr kvar, dvs 6200 kr i veterinärräkningar.

Hängde du med hur jag menade? Har du fått betala självrisk iom besöket så får du dra av självrisken med. Det är alltså det de ger ERSÄTTNING med som är max 25 000 kr. Du kan alltså ha högre veträkningar än så utan att nå taket.

Nu hjälper det kanske inte dig så mycket, men den extremt akuta paniken skjuts ju fram ett tag iaf.

Vad du ska göra beror enligt MIG mycket på vad veterinären tror och tycker. Om det vore MIN häst skulle jag sätta mig ner med veterinären och be dem att utan att försköna eller försöka mildra ge en uppskattning av vad kalaset kan kosta som mest, och vad de tror prognosen är. Sen måste man ta ställning till om det är värt pengarna slaget mot prognosen.

Det finns ju tyvärr lägen när man måste inse att "nej, jag har inte råd". Hur onr det än gör.

Min valack har 40 000 kr per år i vetvård (jag har utökad vetvård på alla mina), och 2001 så var vi 600 kr från taket.... Nu blev han ju frisk, men OM han skulle behövt en buköppning då, så hade jag tyvärr fått säga nej och be dem låta honom somna. Jag har helt enkelt inte ekonomin att kunna hosta upp 30 - 50 000 kr när försäkringen slutat ersätta. Min smärtgräns går vid 10 000, sen har jag ingen möjlighet alls (jag kan inte dra på mig mer lån än jag kan betala tillbaka inom rimlig tid heller).

Men som sagt, du har en viss respit eftersom du har cirka 6000 kr kvar om f-bolaget ersätter 80% och har samma regler som Sveland och Agria uppgivit (och använt) sig av.

Så, prata med veterinären, sätt dig sen ner och fundera. är det värt det, går det, orkar du? Det finns lägen när man måste säga stopp, tyvärr. Och du är inte sämre hästägare för det, och blir tyvärr inte den första som tvingas fatta det beslutet.

Men jag kramar tummarna blå att det löser sig med både pengar och att hästen blir frisk.
 
Re: Fan Fan Fan

Tack för uträkningen och dina snälla ord.

Tårarna rinner så att jag knappt ser tangentbordet...

Det du säger om att prata med vet är min plan också. Hon kommer ringa mig så fort hon är tillbaka från sin lunch. Om jag ska försöka fixa fram pengar måste jag ju veta att han bli 100% frisk, känns det som.
 
Re: Fan Fan Fan

Stackare!! En av våra hästar fick buköppnas för några år sedan, och fick fick lägga till av egna pengar för att kunna betala hela räkningen. Om man ser det krasst hade det varit mest ekonomiskt att ta bort hästen...

Prata du med din vet och be denne bedöma hur stora chanserna är att din häst blir återställd! Det är hemskt att ta bort en häst (jag vet!), men man ska inte sätta sig i ekonomisk skuld "till ingen nytta".
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp