Bukig importerad unghäst (ej mask)???

Bukefalos 30 år!

chiiliacanth

Trådstartare
Hej!

Jag importerade en unghäst (ettåring) för 2 månader sen som kom i uselt skick. Mager och jättebukig. Jag avmaskade honom med ett kombipreparat och fodrade honom - han la på sig.

Har sen sett finare ut, men tycker fortfarande han är väldigt bukig i jämförelse med mina andra jämnåriga hästar. Har gjort kolla masken efter avmasknigen och han hade 0. Har ej sett några ägg eller maskar i träcket heller.
Diskuterat med en veterinär som inte var väldigt oroad, han sa avmaska och avvakta, sa man kan avmaska med några få veckors mellanrum bara.
Har googlat runt och hittat något om kroniska infektioner som kan ge bukighet.
Om hans förra ägare slarvat med avmaskning o fodring, kan det ge andra konsekvenser som att det tar lång tid tills hans mage återhämtar sig osv? (Förmänskligar, men tänker hur utmärglade människor kan vara bukiga och kan ta tid tills de ser "normala ut")

Någon som har erfarenhet?
Vad kan det mer vara?
Om man ska ta blodprover, vad för prover bör man isåfall ta?

Tar gärna tips o erfarenheter.

Det tar tid att återhämta sig. Det viktiga är att inte fodra "för mycket och för snabbt".

Se till att hästen har mycket tid till att äta hö och att det håller en god kvalité.

Ettåringar kan se eländiga ut också, lite oavsett.

En av mina unghästar såg väldigt bukig ut. Han var också ordentligt kollad och avmaskad hos mig. Nu är han tre år och betydligt bättre, något bukig fortfarande vilket jag tolkar delvis som att han inte engagerar bukmusklerna. Leker han eller visar upp sig är han inte alls bukig, det är just när han står eller går lite slött som han är det. Jag tror att det kommer bli bättre desto mer tränad han blir.

Det kanske finns fler anledningar, men ovan är min erfarenhet.

Hej!

Jag importerade en unghäst (ettåring) för 2 månader sen som kom i uselt skick. Mager och jättebukig. Jag avmaskade honom med ett kombipreparat och fodrade honom - han la på sig.

Har sen sett finare ut, men tycker fortfarande han är väldigt bukig i jämförelse med mina andra jämnåriga hästar. Har gjort kolla masken efter avmasknigen och han hade 0. Har ej sett några ägg eller maskar i träcket heller.
Diskuterat med en veterinär som inte var väldigt oroad, han sa avmaska och avvakta, sa man kan avmaska med några få veckors mellanrum bara.
Har googlat runt och hittat något om kroniska infektioner som kan ge bukighet.
Om hans förra ägare slarvat med avmaskning o fodring, kan det ge andra konsekvenser som att det tar lång tid tills hans mage återhämtar sig osv? (Förmänskligar, men tänker hur utmärglade människor kan vara bukiga och kan ta tid tills de ser "normala ut")

Någon som har erfarenhet?
Vad kan det mer vara?
Om man ska ta blodprover, vad för prover bör man isåfall ta?

Tar gärna tips o erfarenheter.
Jag har liknande erfarenheter av icke maskade hästar från utlandet. Fortsätter han att lägga på sig och verkar må bra så hade jag haft lite is i magen och litat på din veterinär. Det kan ta tid, jag har haft ett par som såg bukiga ut tills de var normalt i vikt och hade växt ifatt i kroppen, tog ca 1 år 🥲

Om du kollade för all mask, även spolmask och bandmask, skulle jag avvakta, som de andra säger det kan ta en stund. En ettåring som får mat, och legat lite efter, drar gärna igång och växa, så de kan se tråkiga ut en bra stund innan de kommer ikapp.

Om du avmaskade med ett ivermektin preparat så tar inte det bandmask eller spolmask varför det är bra att kolla det särskilt.

Precis som övriga skriver så tror jag på tid och ett bra grovfoder i tillräcklig mängd. Bukighet kan bero på proteinbrist och då tar det ju lite tid att "komma ikapp" för hästen, i synnerhet om den drar igång och börjar växa också nu när den får bättre mat. Tålamod, bra mat och fortsatt koll på parasiter!

Bukighet hänger ju även ihop med muskulaturen i magregionen, om hästen inte rört på sig så mycket som dina hästar har så är det sannolikt att den saknar kärnmuskulatur som "lyfter upp" bålen. Sedan har vissa från naturens sida kortare muskler i överlinjen och längre i "underlinjen" och det måste man jobba på hela deras liv. Jag skulle inte oroa mig för mycket över långvarig näringsbrist med mindre den blivit direkt vanskött.

Sedan är det aldrig fel att ta blodprov för att kolla infektionsstatus och även mineralnivåer. Jag minns inte vad de olika proven heter men prata med din veterinär och säg att du vill ta prover för att kolla om hästen saknar något.

Om du kollade för all mask, även spolmask och bandmask, skulle jag avvakta, som de andra säger det kan ta en stund. En ettåring som får mat, och legat lite efter, drar gärna igång och växa, så de kan se tråkiga ut en bra stund innan de kommer ikapp.

Om du avmaskade med ett ivermektin preparat så tar inte det bandmask eller spolmask varför det är bra att kolla det särskilt.
Jag avmaskade med cydectin comp. Kanske kan vara värt att avmaska med ett annat preparat en gång också?

Bukighet hänger ju även ihop med muskulaturen i magregionen, om hästen inte rört på sig så mycket som dina hästar har så är det sannolikt att den saknar kärnmuskulatur som "lyfter upp" bålen. Sedan har vissa från naturens sida kortare muskler i överlinjen och längre i "underlinjen" och det måste man jobba på hela deras liv. Jag skulle inte oroa mig för mycket över långvarig näringsbrist med mindre den blivit direkt vanskött.

Sedan är det aldrig fel att ta blodprov för att kolla infektionsstatus och även mineralnivåer. Jag minns inte vad de olika proven heter men prata med din veterinär och säg att du vill ta prover för att kolla om hästen saknar något.
Tack, det ska jag be om vid nästa vaccination om problemet kvarstår då :up: Du har ingen aning om vad som kan saknas som kan ge symtomen "ful o bukig"? (av nyfikenhet)

Jag tycker även att han inte alls är lika hingstig som mina andra hingstar i samma ålder varit. Kan könshormon också bli "fördröjning" på när han saknat mat mm länge? Vet kollade att han hade två kulor, dock 😂

Nej, jag tänkte göra det nu kommande månad. Bör jag ta koll på samtliga parasiter då?
Det hade jag gjort.
Jag tycker även att han inte alls är lika hingstig som mina andra hingstar i samma ålder varit. Kan könshormon också bli "fördröjning" på när han saknat mat mm länge? Vet kollade att han hade två kulor, dock 😂
Kan absolut vara så. Vi köpte en liten teaserhingst på auktion på Irland. Första året bara åt han. År två hade han kommit på att han var hingst.

Det hade jag gjort.

Kan absolut vara så. Vi köpte en liten teaserhingst på auktion på Irland. Första året bara åt han. År två hade han kommit på att han var hingst.
Tack, det låter ju bra. Och som att det kan vara samma i detta fallet. Då kanske han blommar upp nästa år! Nu är det ENDA han har i huvudet när nästa kraftfoderburk eller hö-påse kommer 😂 :heart

Den tar alla typer av mask, så bra val för ung utlandsimport!
Skadar inte att köra en kolla masken, för alla maskar, om det ev inte tagit allt. Men det låter som han mest behöver mat och tid.
Kanon! Jag ska nog beställa en kollamasken då, lika bra. Känns ändå skönt att ha lite koll. Tack så mycket!! Jag hoppas du har rätt.

Liknande trådar

• Sadel till unghäst
  • Hovböld eller ej? Förvirrad.
  • Rör sig fel men är inte halt.
  • L
    kan de vara masken enbart?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur