M
maximilia
Mitt hblsto är ganska rund och go, välmusklad, men hon är lite bukig. Kan det vara för att hon står på halm? Hon tuggar i sig lite, men inga mängder.
Foderstaten kanske vi inte ska prata så mycket om, den är så galen den kan bli om man tittar på värdena
. Hon får grovfoder (hö och ensilage ca 5,7kg TS), 1 dl (45g?) havre och lite betfor och fosforbalans. Värdena ligger på ca 42MJ, 340SMRP, ganska mycket kalcium och magnesium och lite fosfor. Jag började öka havren för jag skulle få upp energin lite, men då blev hon knäpp. Vet inte om det berodde på havren eller snön, men jag tog bort den igen för säkerhets skull :smirk:
Hon skrittas bara i skogen nu, och väger runt 500 kg. Gör det nåt om hon har denna knäppa foderstat? Är det därför hon är bukig? Hon är pigg och framåt, fin i pälsen och bra hovar. Känns lite fel att proppa i henne massa havre när hon inte går nåt speciellt
Bild från i somras, hon ser ungefär likadan ut nu.
Foderstaten kanske vi inte ska prata så mycket om, den är så galen den kan bli om man tittar på värdena
Hon skrittas bara i skogen nu, och väger runt 500 kg. Gör det nåt om hon har denna knäppa foderstat? Är det därför hon är bukig? Hon är pigg och framåt, fin i pälsen och bra hovar. Känns lite fel att proppa i henne massa havre när hon inte går nåt speciellt
Bild från i somras, hon ser ungefär likadan ut nu.