Buktande disk hos hund?

Sandrahorse99

Trådstartare
Hej!

En av unghundarna hos mig röntgades nyligen för att se om han kan hållas fysiskt för tjänst.
Om jag nu har fått rätt info så verkar det som att hunden har buktande disk, var exakt vet jag inte.
Lär få mer info under veckan som kommer.

Vad betyder buktande disk och hur påverkar det hunden?

Det enda jag läser om är hundar som har sämre funktion i bakbenen och nerver mm.

Hunden ifråga har aldrig haft något symtom hos mig, flyger över allt och är fullt fungerande så långt ögat kan se.
Är endast 16/17mån gammal och av rasen Malinois.

Kan en hund som har buktande disk verkligen vara så aktiv som det krävs av en tjänstehund?
 
En buktande disk behöver inte ha påverkan på nerver eller liknande, och då har hunden ingen sämre funktion/inga symtom. Däremot kan en buktande disk ge en ökad risk för diskbråck.
Så tveksamt om en hund med buktande disk kan bli en krävande tjänstehund. Men det går bara att avgöra om man vet exakt vart disken sitter, hur den buktar, hur mycket den buktar, osv. Så du får vänta på veterinärens svar :)
 
Min hund, en Västgötaspets 9 år gammal, opererades för diskbråck för ca 3 år sedan och vid magnetröntgen konstaterades då ytterligare två buktande diskar.
Vi lever alltså med ett ständigt hot om fler diskbråck men gör allt för att det inte ska ske. T ex får han inte "härja fritt" med andra hundar, inte hoppa in och ur bilen själv och vi har små trappor upp till sängen och hans utkiksplats i fönstret. I övrigt lever han som vilken hund som helst. Är alltid med, vallar, går långa promenader, leker, gnager osv.
Jag tror det handlar om vilka fysiska påfrestningar din hund skulle utsättas för i tjänsten.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 070
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 217
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Hej! Jag har tidigare skrivit om min Malinois hane Herax på snart 4år som haft rörelsestörningar, hälta på bakbenen. Samt nervkänningar...
Svar
5
· Visningar
1 225
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
10 247
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp