Bukefalos 28 år!

Bunden eller distansutbildning?

Läser just nu program bundet till campus, och har läst fristående kurser på distans innan, och jag skulle gärna byta till distans om jag fick chansen! Tycker det är fruktansvärt drygt att behöva gå till föreläsningar. Och är inte i det behovet att träffa folk i skolan heller, men det beror ju på hur man är som person.
Men visst kräver det sin disciplin att läsa på distans! Samtidigt som det är skönt att kunna planera upp sina dagar själv.
 
Jag har pluggat både på campus och på distans. Lärarprogrammet läste jag som en kombination kan man säga. Jag tror att jag läste sju terminer på campus och tre på distans. Upplägget på de distanskurserna var sådant att vi hade träffar på olika ställen i östra delen av länet en gång i veckan och så var det inlämningar och en del grupparbeten utöver det. Sedan har jag även läst snart två och en halv termin på distans utan träffar, halvfart hela tiden. På en fristående 7,5 hp-kurs hade vi två-tre chattseminarium. En annan 30hp hade vi inte ett enda sådant seminarium men inlämningar och så inlämningar där man även skulle kommentera andras uppgifter. Nu har jag läst 30 hp-kurs på halvfart sedan i augusti -15 och vi har lektion en gång i veckan. En period hade vi även något som kallades språkfärdighetsträning en lektion varannan vecka. Så vi har haft en till två lektioner i veckan (lektionerna har spelats in så att man har kunnat ta del av dem i efterhand).

Av de olika distansvarianterna tycker jag att den första och sista har varit bäst. Den första för att jag gillar att träffa folk och jag tycker att det ämnet måste diskuteras med andra för att man ska bli bra på det (svenska för lärare). Den sista varianten är bra nu när jag läser ett för mig nytt språk, jag behöver få fråga läraren om verbformer, kasusböjningar, possesivsuffix och sådant för att förstå ordentligt. Samt inte att förglömma, få hjälp med uttal.

Jag har bara pluggat inom sådant som kan klassas som humaniora och jag tycker att alla de ämnena har krävt mycket självdisciplin oavsett studieform. När jag läste historia på campus hade vi ändå bara i snitt en lektion och/eller ett seminarium i veckan, det var i princip som att läsa på distans.

Min slutsats: vill man ha studentliv ska man plugga på campus, om det inte är så viktigt funkar distans bra. Men jag tror att det skiljer väldigt mycket mellan ämnen/program. Min syster pluggade till civilekonom och hade väldigt, väldigt mycket mer schemalagd tid än jag någonsin haft. Det har såklart även att göra med hur lätt man har för sig, jag är en hobbypluggare och har inga problem med att jobba heltid och plugga på distans halvtid inom de ämnen jag är intresserad av.
 
Ska studera till Sjuksköterska i höst och sitter nu och funderar om man ska satsa på distans eller en vanlig bunden utbildning. Ni som har pluggat på distans berätta gärna hur det såg ut för er!!

Jag tänker att distans är ganska bra då man kan jobba på sidan om, hålla på med hästarna och även då såklart plugga (jobbar natt inom vården så finns många pluggtimmar där). Men samtidigt känns det som man missar lite av att inte gå på en högskola? Det är ju också en upplevelse och att man kanske lär sig mer?

Men som sagt berätta om era erfarenheter och åsikter :p
Jag hade gärna läst min utb på distans, jag hade så mkt på sidan ändå med jobb och häst osv så gjorde liksom på eget bevåg om min campusutb till att vara på distans bara för mig, förutom vid obl moment typ. Det är inte att rekommendera egentligen, eftersom upplägget inte är tänkt att fungera så, men för mig, som hade turen att kunna sköta plugget med vänsterhanden parallellt med ibland så mkt som 80-100% arbete bredvid under utbildningens senare del så funkade det perfekt. Föreläsningar är inte min grej oftast, tycker mest att folk ställer korkade frågor som de borde kunna lista ut själva, eller så tappar jag fokus, så distans hade absolut varit att föredra.

Tror uppläggets lämplighet beror väldigt mkt på planeringskapacitet, studieförmåga och arbetskapacitet - och framför allt typ av inlärning. Jag läser mig till kunskap och läser helst hemma i min soffa liksom. :D
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 129
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag vet att det finns en tråd för de som redan studerar men jag tänkte att det kanske finns intresse för en för oss som fortfarande...
Svar
12
· Visningar
1 187
Senast: Araminta
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 253
Senast: Badger
·
  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
981
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp