bur eller galler i bil?

linzan

Trådstartare
Jag måste skaffa nåt bättre till min V70 så hunden inte kommer in med halva kroppen i baksätet. Men nu är ju frågan vilket som är bäst.
Att få tag på en bur verkar vara mindre spännande om man inte vill slänga ut cirkus 4000 vilket jag inte har i dagsläget.
Dessutom är det svårt att hitta begagnat då dessa lite nyare V70 är lägre än de flesta andra kombi. Fick det till att det går in en bur som är runt 73 hög max. Jag har en stor schäferhane vilket försvårar det hela.
Hittade en lite billigare som hade måtten 94*58*66. Så den går in i bilen men frågan är om den är för låg?
Vilka storlekar har ni med lite större hundar?

Sv: bur eller galler i bil?

Vi hade precis samma problem som du har.. Det gick inte att hitta någon vettig bur som det hade gått in två Riesen i.. Ingen som vi hade haft råd med då iallafall.

Vi hade turen att hitta en som kunde slänga ihop en specialbur som gör att hundarna kan utnyttja hela takhöjden på bilen då buren är öppen upptill (förutom i själva ramen förstås). Dörrar och den bakre delen är alltså anpassat så den går in i v70:n men det är inget galler i taket.. Det gör ganska många cm.

Nu har ju inte alla turen att känna någon som kan konstruera en bra, säker och skrammelfri bur bara sådär men du kanske kan fråga runt?

Mvh

Personligen skulle jag aldrig ha enbart galler då hund kan flyga ur sidorutorn vid olycka. Vi kommer ev köpa en ny V70 framöver och går i funderingar om den Robust bur (helbur) vi har nu kan tänkas gå in som den är. Har en stor schäferhane vi oxå med sina 71 cm i manke. Det blir bur för oss iallafall, ska försöka mäta oss till det bästa.
Till vår tax beställde vi en liten stålbur (när vi hade schäfern i en halvbur därbak, inte numera pga hans sjukdom) hos ett företag som var billiga och gjorde fina burar med evakueringslucka och allt. Dock inte krocktestad och det vore väl det ultimata iofs.

Jag har tyvärr ingen bur men använder volvos egna mellanvägg och dörrar till ett stycke jätteschäfer och en normalstor schäfertik.

Frågan är vad som blir billigast!

Vårt lastgaller kostade en hel del, lika mellanväggen och dörrarna tror jag kostade ca 800 kr/st, sen behövde man köpa någon monteringspåse till dörrarna desutom. Lägger man ihop så kanske man skulle ha fått en skaplig bur. Men, jag tror inte min stora schäfer skulle få plats i en bur (för två). Nu har vi satt mellanväggen så han har större plats än tiken och huvudet är ända uppe i taket.

Tack för alla svar, volvos egna grindar osv skulle gå på ca 4000 sa de när jag ringde igår.
Alla jäkla burar jag testat är antingen för långa så de sticker ut när jag ska stänga luckan eller så är de för höga. Så den annonsen någon länkade till är tyvärr lika illa den. Att en så stor bil kan ha ett sånt pyttelitet utrymme är ju löjligt. Ska se om jag känner någon som kan svetsa ihop nåt bra men tror tyvärr inte det.
Han är ju rätt stor och pressa in honom i nåt så litet känns verkligen inte snällt, han hade behövt varje cm i takhöjden.

Har/hade samma problem, stor schäfer + tax som jag vill ha delade i bilen. Provade en dubbelbur m mellanvägg, fick in schäfern men han kunde inte vända sej. Ville ha max utrymme så det blev grindar, satte en mellanvägg så det blev ett stort utrymme till stor hund och taxen fick det mindre. Det bästa vore en bur, men hundarna får tyvärr inte plats och det är inga billiga grejer.

har ju oxå schäfer och tax. Från början hade vi en halvbur till schäfern och en liten bredvid till taxen.
http://hittadjur.se/privat/tips/hundtips/burlilla.jpg(Munkorgen satt där för att folk ska hålla fingrarna borta och låta dem vara ifred ;-) )

Men sen Bamse fick sin sjukdom tyckte vi han skulle ha hela bagageutrymmet så nu har han helbur Robust.
http://hittadjur.se/privat/tips/hundtips/paburenbak.JPG Och ja jag vet att jag har massor med grejer men de sk*ter jag i. ;-) Tröjor/täcke/overall till tax med diskbråck som måste hållas varm, bajspåsar, spårlinor, kortison, levergodis, regntäcke, grejer till oss, första hjälpen, spårsele, extra sele till taxen som inte får ha bara halsband pga diskbråcket osv. Det får plats massor med grejer därbak då vi inte har så mycket utrymme över i baksätet.

Taxen sitter i en fastspänd canvasbur i baksätet, inte idealiskt men.... Vi kan stoppa dem i samma bur såklart medans vi står still då de är väldigt försiktiga med varandra särskilt schäfern som är mån om att inte lägga sig på taxen som tur var ;-) Men det känns inte bra att ha dem i samma bur när vi åker, skulle något hända kan ju schäfern krossa taxen.

Det här företaget har vi beställt vår taxbur från. http://hundburar2008.se/

Har en V70 - 04 , kanske lite större än din? har nu en Mim bur som täcker hela skuffen , delad , har två stora hundar. Den är reglerbar i djupet men den kan inte regleras på höjden har storl XL ..du kansle kan hitta en MIM begagnad på nätet, dem är också krocktestade ..:)

Det ska nog vara samma mått på din, det är väl den näst äldsta modellen du med har?
Tack för era tips. En bur hade ju varit det optimala men får se vad jag hittar, 1800 kan jag ju överleva liksom så det ska kollas upp. TACK!

*KL*

Min morsas sambo sa till mig för ett tag sedan att det var/skulle bli lag på att man måste ha hunden i bur. Stämmer detta?

I nuläget åker mina ytterst sällan bil (jag har varken bil eller körkort) men när de gör det så blir det oftast i farsans bil. Det är en Toyota Yaris Verso och bagageutrymmet är litet, men tillräckligt stort att rymma mina hundar. Ryggstöden är "skithöga" och det finns ingen chans att hundarna kan komma till baksätet eftersom deras huvuden inte ens når över att titta framåt.
Att få in en bur där ser jag som "omöjligt projekt". Finns det ens galler till sådana bilar? Finns det galler som kan passa dels i den bilen, men även i andra om man råkar åka med någon annan bil?

Det är lag på att ha lasten surrad -gäller även hund så antingen bur/lastgaller eller bältessele. Förutom lagen så täcker inte försäkringar (vaken bilförsäkring eller hundförsäkring) om hunden itne sitter fast.

Ah, okay, men då är det iaf inte så att man tvingas försöka hitta en bur som på något märkligt vis ska komma in i bilen.

Liknande trådar

Övr. Hund Låt oss snacka lite hundburar till bilen! Vad för typ av bil, hund och bur har ni? Jag har i nuläget en stor kombi som mina föräldrar... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 560
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Försöker slippa ett bilbyte och ändå få in tre hundar, så kikar på lite olika lösningar. För det första ska en ny takbox inhandlas...
Svar
17
· Visningar
1 044
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
864
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 948
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025