Busig häst..?

D

Decibelli

Hej, jag har ett problem med min häst som jag måste lösa!
Efter nyår fick jag min häst, en nordsvensk travare på 10år. Dock har hon inte gått på travet hela livet då hon hellre ville galoppera, vilket hon fortfarande älskar att göra.

I början gick det jättebra med henne, dock var hon väldigt stark och i trav och galopp hade jag ofta väldigt svårt att hålla henne och från galopp till trav kunde de ta tiotals meter innan hon ens började sakta av.
Det har tagit ett tag för mig att lära känna henne, lärt mig rida henne, lärt mig hur hon är och vad hon tycker. Hon är jordens mystroll, verkligen än häst som man kan krama om när man är ledsen, känns som hon alltid förstår och jag älskar henne otroligt mycket, det har verkligen klickat direkt.

Jag kan väl inte säga att det gått som på rosor, klart hon sprungit iväg till stallet när jag råkat tappa henne när jag skulle flytta hinder osv, sprungit iväg i hagen någon gång ellerså, men det hör till ändå tycker jag, små problem som man kan jobba på. Inne kan hon inte stå heller längre, i boxen. Vi har dock väldigt låga boxkanter och stora boxar, så dom går bara till bogen på henne, väldigt öppet stall har vi med 6 boxar. När hon blir lämnad själv (utan sällskap av häst) går hon runt, stegrar, gnäggar, helt galen. Så var hon inte när vi kom, eller jo fast då var det mer släng med huvudet och skrapade med benen.

Slänga med huvudet gör hon fortfarande, utan att vi kan förstå varför. Jag kan rida med bett, utan bett, repgrimma, löst osv och hon slänger med huvudet ändå. Dock inte hela tiden, men typ hon slänger "runt" med huvudet.
När hon har bett i munnen tuggar hon hela tiden, hon är uppkollad av tandläkare och det är inget fel. Man behöver inte ens hålla i tyglarna och ändå gapar hon som att något drog henne förfullt i munnen. Jag har ett rakt kimbliwick med liten tungfrihet i mitten. Det är de ända bettet jag kan ha kontroll på henne med.

Allt har gått jättebra, vi har hoppat 50cm, hon hoppade verkligen över allt. Inte dum på något sätt och de har verkat gått framåt, fast nu vände det..


Det började med att hon studsade lite när hon inte ville jobba eller fick som hon ville, inte alls ofta utan mer som överskottsenergi. Hon studsade till lite ibland med bak och framben men tänkte inte så mycket mer på det.

Nu har det gått himla mycket längre än så, så fort lilla damen inte orkar, vill, låssas vara rädd, eller fått för sig något så reser hon sig rusktigt högt. Om ni sätt hästen Star på ponnyakuten och sätt hur han stegrar, ska jag säga att Emely (min nordsvensk) gör exakt likadant. Det är dock inte alltid som hon stegrar så högt, men igår hände det och jag tappade stigbyglarna och i sista sekund hann jag ta tag i manen och runt halsen. Hon stegrade 4-5 gånger igår, och efter att hon reste sig så högt blev jag väldigt skakis (ändå brukar jag inte bli så rädd när hon gör så) men det kändes som att det bara var några "grader" ifrån att hon skulle ramla bakåt. Och att ha en nordsvensk över mig är ett big no! :(

Hinder har hon också börjat tveka på. Hon springer på sidan, hon tvärstannar aldrig, eller har inte gjort än iallafall. Hon tycker det är jättekul när hon väl börjat, men det är svårt för henne att komma igång.

Massör, tandläkare & vetrinär har kollat egenom henne utan att hittat några fel. Dock har jag sett att massören skrev på pappret att hon var stel bak, har jag för mig. Kan kolla nästa gång jag åker till stallet.

Med tidigare ägaren (innan det vet jag inte) säger hon att de inte vart några problem. Att hon har studsat men att hon sattit på snodd, halsförlängare eller vad det heter, så har hon slutat efter det. Hon har även ridit med samma sadel som hon har nu och vad jag tycker passar den hennes rygg bra.

Förlåt för lång text, men jag måste verkligen ha hjälp. Jag vill inte dö ifall det händer något eller bli skadad resten av livet. Stegra är nånting jag aldrig vill att en häst gör, även om jag har balansen att sitta kvar, så är det väldigt farligt. Blir då väldigt trött på ungdomar som lär sina hästar det för att de är "tufft" eller, "fint på bilder". :grin:

Hoppas nån har tips och hjälp, allt tas emot! :idea:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Busig häst..?

Nu är jag ingen expert, men har du verkligen kollat så att sadeln ligger bra eller är detta något du bara "tror dig veta"? Är hästen ordentligt utredd? Det låter som att hästen har ont.
 
Sv: Busig häst..?

Jag skulle aldrig tro att hon var dum o gjorde detta med flit, det måste ju vara något, eller om hon inte har mycket överskottsenergi eller så, för hon gör sammasak barbacka men där är min balans inte lika bra när hon sätter igång o busar, eller nu vad det är hon gör..
 
Sv: Busig häst..?

Du "tycker" att sadeln ligger bra? Hur stor kunskap har du? Vissa hästar kräver ganska brett för ryggraden och det är många som missar att kolla det när de kollar om sadeln ligger bra.
Om hästen är "stel bak" så kan det mkt väl ligga problem i ryggen. Även stegringar iom att du säger att hon stegrar när hon inte orkar.


Om det är uteslutet att hästen är trasig på något sätt så skulle jag säga att du bör börja om från början.
Varför hoppa om man inte har full kontroll liksom?
Börja med skritt och lite trav, på tränsbett. Få hästen mjuk och lydig för alla hjälper innan du börjar med galoppen.
Jag ser inget fel i att använda skarpare bett ibland, men iom att hästen också visar obehag genom att gapa, så tycker jag det är viktigt att man har så milt bett som möjligt för att få bukt med alla problem.
Har du testat ett smalare bett?

Men som sagt - börja från början och ta ett steg i taget. Det ska inte behöva ta så lång tid att få hästen lugn och lydig.
Även om det är så att hästen har överskottsenergi så ska den ju lyssna på dig.
Men det är viktigt att du verkligen lyssnar på hästen. En häst beter sig inte dåligt bara för att den tycker det är kul - de gör det för att ryttaren inte lyssnar på dem.
Om man tar exemplet med Star så är det ju tydligt att ryttaren triggar igång det genom att bla vara väldigt hård i handen.
Nu säger jag inte att det är samma för dig, men något är det som bidrar till att hästen gör som den gör.
 
Sv: Busig häst..?

Under förutsättning att utrustning är ok och hästen är skadefri så låter det som att hon har tagit kommando över dig och gör som hon känner för. Hon utnyttjar sin styrka och har kanske, när det dominanta beteendet tagit över, fått allt mer hyss för sig även när det inte är ridning som gäller.

Får du hjälp av någon instruktör? Om inte, så börja där. Det är farligt för er båda när hästen reser sig.

Jag hade inte ridit i gångarter som jag vet att jag inte kunnat kontrollera hästen i, än mindre hoppat, och kanske satt mig ner och funderat på exakt vad ni gör när hästen börjar stegra.
Vad är det hon vill komma undan? Är det bettet, sadeln eller arbetet i sig? Är det missförstånd? Hjälper som sänder dubbla signaler och triggar igång frustration från hästens sida? Är det protest mot handen, skänklar eller spö?
Det är många frågor som du inte behöver besvara här, men som du kanske ska ställa dig själv och verkligen tänka över.

Gapar hästen alltid, är det när hon känner tygeltag, eller enbart när hon försöker komma undan (t.ex. innan stegringen)? Vad får hon för foder, är det samma som innan hennes "hyss" belv riktiga problem? Antagligen ligger inte boven i dramat nergrävt i fodertunnan, men eftersom du skriver att det känns som överskottsenergi kanske hon får i sig mer energi i form kraftfoder än vad hon egentligen behöver?

Är det så enkelt som att hästen försöker komma undan jobb genom att uppföra sig illa så finns det inga genvägar. Inga hjälptyglar eller skarpare bett kan ersätta arbetsvilja och lydnad i ridningen.
 
Sv: Busig häst..?

Nu har jag inte skrivit här på några dagar, men ja.
Vi har nu sätt att det inte har med utrustningen eller så att göra. Vetrinären har också kommit ut och kollat på henne o allt är bra.
Hon stegrar sig inte bara när jag rider, utan det kan vara när jag är ute o går och hon helt plötsligt stannar, eller blir rädd för något. Om hon stannar säger jag till henne
att gå igen, då svarar hon ganska snabbt att stegra Mot mig, det har hänt flera gånger nu och en gång när hon blev rädd stegrade hon sig 3 gånger jättehögt och jag bröt fingret ;)
Sammasak är det när jag rider barbacka och i repgrimman, sist i förrigår när jag gjorde det hade hon bestämt sig att på En plats, där skulle hon Inte gå förbi! Kan säga att hon reste sig väldigt
högt ett antal gånger innan jag fick henne att gå vidare. Det var ändå på en grusväg, så de var inge dike eller så hon skulle ta sig över.

Förra ägaren sa att hon kan bli så i början, studsa lite för att testa. Men hon testade mig ingenting i början och är det inte lite sent att det kommer? Dessutom har hon aldrig stegrat såhär högt och mycket, någon gång har hänt enligt förra ägaren men inte såhär. Känns som hon "Jävlas" med mig ibland..

En sak till jag inte riktigt förstår.. :o
I skogen och utanför ridbanan hoppar hon verkligen allt! Men på ridbanan (en gräsklippt inhängd ridbana i hagen) hoppar hon aldrig! Det är inte högre än 30cm och hon springer bara utan. Men så fort vi kommer ut hoppar hon allt. Ute stegrar hon inte lika mycket som på ridbanan heller, jag förstår inte?..

tacksam för svar!! :)
 
Sv: Busig häst..?

Sammasak är det när jag rider barbacka och i repgrimman, sist i förrigår när jag gjorde det hade hon bestämt sig att på En plats, där skulle hon Inte gå förbi! Kan säga att hon reste sig väldigt
högt ett antal gånger innan jag fick henne att gå vidare. Det var ändå på en grusväg, så de var inge dike eller så hon skulle ta sig över.


Lägger även till där att jag red i en repgrimma + tyglarna som är från hööks, och på kanten där man knäpper fast tyglarna i repgrimman, hela den hade gått av på mitten. Den är ändå gjord av stål eller nått sånt? Så då kanske ni förstår att de är rätt kraftigt hon reser sig.. :mad:
 
Sv: Busig häst..?

Nu har jag inte skrivit här på några dagar, men ja.
Vi har nu sätt att det inte har med utrustningen eller så att göra. Vetrinären har också kommit ut och kollat på henne o allt är bra.
Hon stegrar sig inte bara när jag rider, utan det kan vara när jag är ute o går och hon helt plötsligt stannar, eller blir rädd för något. Om hon stannar säger jag till henne
att gå igen, då svarar hon ganska snabbt att stegra Mot mig, det har hänt flera gånger nu och en gång när hon blev rädd stegrade hon sig 3 gånger jättehögt och jag bröt fingret ;)
Sammasak är det när jag rider barbacka och i repgrimman, sist i förrigår när jag gjorde det hade hon bestämt sig att på En plats, där skulle hon Inte gå förbi! Kan säga att hon reste sig väldigt
högt ett antal gånger innan jag fick henne att gå vidare. Det var ändå på en grusväg, så de var inge dike eller så hon skulle ta sig över.

Förra ägaren sa att hon kan bli så i början, studsa lite för att testa. Men hon testade mig ingenting i början och är det inte lite sent att det kommer? Dessutom har hon aldrig stegrat såhär högt och mycket, någon gång har hänt enligt förra ägaren men inte såhär. Känns som hon "Jävlas" med mig ibland..

En sak till jag inte riktigt förstår.. :o
I skogen och utanför ridbanan hoppar hon verkligen allt! Men på ridbanan (en gräsklippt inhängd ridbana i hagen) hoppar hon aldrig! Det är inte högre än 30cm och hon springer bara utan. Men så fort vi kommer ut hoppar hon allt. Ute stegrar hon inte lika mycket som på ridbanan heller, jag förstår inte?..

tacksam för svar!! :)

Sök hjälp NU! Du får inte skadas mera! Ett brutet finger är ett brutet finger för mycket. Sök profitionell hjälp. Det finns så många som är duktiga på att hantera dessa beteenden. Försök att arbeta tillsammans med den du tar hjälp utav, på så sätt får du större insikt i hanteringen och problematiken.
Lycka till.
 
Sv: Busig häst..?

Håller med talaren ovan.

Det är jättesvårt att ge råd över internet, du behöver någon som ser vad som händer på plats. En kunnig tränare kan bedöma om det är något fysiskt fel, och om inte - kan ge dig verktyg att korrigera din häst och komma tillrätta med den.

En häst hittar inte på saker "bara för att", den har en orsak till sitt beteende. Men oavsett är detta en farlig situation för dig - så be om hjälp från närmaste ridklubb eller tränare som kan komma ut.
 
Sv: Busig häst..?

Rent spontant låter det som att man gått ganska fort fram med henne. Som flera påpekat så dummar sig inte hästar utan säger de till så har de en anledning.
Kan vara att man pressat hästen för hårt och ignorerat (eller helt enkelt inte märkt) hästens fina signaler om att den är trött eller inte motiverad nog, för att sen bli större protester när man kör på ändå. Och/eller så kanske hästen känner sig otrygg och vill hellre ta över kontrollen själv. Och/eller så kanske man har betett sig aggressivt/respektlöst behandlad och svarar med samma språk. (Sånt är tyvärr lätt hänt även om man inte tänker sig själv som aggressiv, man kan använda sånt kroppsspråk eller sån attityd utan att vara medveten om det.)

Men jag håller med ovanstående - ta hjälp! Av NH-tränare, eller kunnig hästmänniska som är van vid problemhästar.
En häst som stegrar och t o m stegrar sig mot människor är farlig. Där har det gått alldeles för långt för att en lekman ska göra jobbet själv, även om det säkert finns undantag där folk lyckats så tycker jag själv absolut inte det är värt risken.
 
Sv: Busig häst..?

Din häst fäller, kommer i brunst och har ny ägare som inte vet vad hon går för. Perfekt upplagt för problem. Att du har haft henne ett tag och att hon börjar testa nu vad du går för är inte ovanligt alls. Mellan sex veckor och sex månader brukar testningsperioden infalla, allt beroende på vad det är för en häst.
Försök inte mer själv nu för jag vill inte läsa att du har blivit allvarligt skadad :( Ta hjälp av någon riktigt duktig hästmänniska som kan vara med dej i stallet och titta på erat samspel. Då kan hen förmodligen säga vad felet är. Kanske har du gett hästen signaler om att hon behöver ta ansvaret och då gör hon det. När du sedan kommer och pockar på hennes uppmärksamhet så blir det fel och hon stegrar. Ni måste hitta en jämnlik komunikation så att hon lär sig att lita på dej och att du kan lita på henne.

Det blir farligt när hästen tar över för vi människor är så sårbara och svaga i jämförelse. Gå inte på henne för hårt utan be henne göra det du vill, befall inte utan bli hennes vän. Låt henne slippa banan när hon nu så tydligt visar att hon inte tycker om det under en period så att du lär känna henne och hon dej så att ni vet var ni har varandra.
Det ska ju vara roligt att ha häst, inte livsfarligt :crazy: Kräv inte mer av henne än vad du klarar av att reda ut. Undvik de situationerna där hon stegrar och håll dej där det fungerar och utöka sakta komfort zonen till att gälla överallt och i alla gångarter.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 306
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
431
Senast: tessan.g
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 363
Senast: Roheryn
·
Ridning Har en häst 6 år (föredetta travare) som jag nu haft i snart ett år som slutade i travet när vi köpte honom och övergick till ridhäst...
Svar
5
· Visningar
1 471

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp