Busig unghäst?

KasperTim

Trådstartare
Hej!

Jag skulle vilja ha lite råd av er här på buke gällande en 3 åring.

Hästen i fråga är en 3 årig arab valack, i ridningen kallar jag honom insutten, vi har provat alla gångarter och det är inga problem, han är riden både på ridbanan och uteritt, allt går bra när man bara rider rakt fram.

Men så fort jag ber om något, ex halt, svänga eller bara öka farten lite så verkar jag provocera fram en bockningsmaskin och märker han att han inte får av mig då så stegrar han så vi nästan går omkull och sätter sen av i en bockningsserie och svänger alltid tvärt åt höger. Detta händer ALLTID i skritt, aldrig hänt i traven, galoppen har vi inte jobbat nånting med mer än att prova att fatta den i båda varven. Jag har åkt av honom 3 ggr när han bockat och dragit åt höger, han stannar alltid och fortsätter inte bocka.

Han är kollad av 3 olika ET som inte hittar några fel och han har 3 olika sadlar som är utprovad av sadel utprovare, jag har även provat att rida barbacka och det händer ändå samma sak. Jag har provat med en annan ryttare men hon kom inte ens upp på ryggen på honom innan han satte av i en bocknings serie.

Han rids inte ens 1 gång i veckan, han rids när jag har tid, vilket är ca 1-3 ggr i månaden, han jobbas mycket från marken, mest bara lydnads övningar och tömkörning och då jobbas han under 15 min, mer orkar han inte.

När jag tömkör så går han klockrent, bockar aldrig, stegrar inte, han gör det jag ber om, stanna, svänga osv, men när jag gör det från ryggen så blir det kortslutning känns det som.

Så jag har några teorier om varför han gör som han gör.
1: han är inte mogen för ryttare på ryggen
2: han förstår inte vad jag menar och han bockar för att komma undan
3: Han har ont? känner obehag av nånting?
4: Han tycker det är tråkigt?
5: Han har dragit på sig en olat?
6: han rids/jobbas för lite?
7: jag går för fort fram?
8: är jag för försiktig?

Mina tankar har varit att skita i ridningen fram till nästa vår och bara köra på med tömkörningen och markhanteringen, åka iväg på kurser med säker hästhantering och miljöträningar så som vi redan har gjort.

Har ni några tips och råd eller någon tanke som kan hjälpa mig?
 
Sv: Busig unghäst?

Jag skulle vilja göra en veterinärkoll,om allt ser bra ut där så skulle jag prova att lämna iväg honom på inridning hos någon som är erkänt JÄTTEduktig,med mkt erfarenhet av "problem"hästar (Eamon Hickey eller vad han heter kanske?) och ge det ett försök. Om inridaren provar så lär han/hon upptäcka om hästen inte är redo eller inte,och då välja att fortsätta eller avbryta inridningen.

Det kan vara så enkelt att det går så lång tid emellan så han tycker det är lite nytt och otäkt varje gång. Vanligtis så lägger man ju allt mellan 4-8 veckor och tränar ganska intensivt,dvs 4-5 dagar i veckan, under inridningen. Jag tror att det är det han behöver så han kommer igång helt. (OM veterinären inte hittar något dvs.) Låt han sen stå över vintern,förslagsvis på lösdrift med många kompisar så får han smälta det i lugn och ro,sen om du kör iväg han en månad till på fortsättning hos inridaren till våren,eller om du fortsätter själv.

Det låter som om han har gjort en ganska stor grej av det här iom att det verkar hända ganska ofta,om han är helt fräsch så måste det brytas innan det går för långt,och det tror jag görs bäst genom lite intensivträning så att han verkligen frstår vad ryttaren menar,och att han får in lite rutiner.

Såååå:

1- RIKTIG veterinärbesiktning
2- En MKT van och duktig inridare
3- Lång vila
4- Igångsättning när du har tid,att rida 1-3 ggr i månaden gör varken till eller från...

Hoppas det löser sig för er.
 
Sv: Busig unghäst?

Tack för bra svar!

Ska absolut kolla upp honom med veterinär, redan bokat tid.
John ricketts är jag väldigt sugen att skicka honom till. Han är duktig oh dom hästar jag sett som han ridit in är helt Amazing!

viloperioder har han haft, men han kans´ke behöver en riktig lång som du säger.

Jag får två veckors semester nu i mitten på augusti och tänkte jobba intesivt med honom då, blir det inte bättre eller är för svårt så tar jag hjälp av någon här i närheten som jobbar med in och tillridning.

I början av inridningen gick allting kanonbra, men då höll vi ju på 5 dgr i veckan, sen fick vi avbryta pga olika omständigheter. Så det du säger låter mycket vettigt, med att det kanske blir för nytt för honom varje gång.

Tack ännu en gång fr svar!
 
Sv: Busig unghäst?

Min första tanke är att det går för långt emellan. Precis som fibusen säger att det blir "nytt" och läskigt varje gång. Sen kan det ju säkert vara något att det du skriver själv också.
 
Sv: Busig unghäst?

Jag hade liknande problem med en häst jag hade ett kortare tag. Det var visserligen en vuxen häst (tolv år) som skulle vara inriden, men reaktionen var den samma. Det var världens snällaste häst att hantera från marken/inne i stallet, eller rida i skritt, men det första jag försökte trava/galoppera började hon bocka runt som en galning. Hon gjorde likadant med den förra ryttaren.

Vi började med att göra en koll med distriktsveterinärerna, kollade både tänder och rygg/ben, och fick genast svaret att hästen hade ont i ryggen p.g.a. felanpassad sadel. På veterinärens rekommendation tog vi kontakt med en ET som behandlade henne flertalet gånger, ingen ridning alls mellan gångerna, och sen sakta igångsättning under ryttare. Provade ut en sadel med hjälp av sadelutprovare, som också gav hästen ont i ryggen, ET:n sa att vissa hästar är så speciella i ryggarna att det kan vara svårt även för kunnigt yrkesfolk att se om sadeln låg helt hundra. Det sista vi gjorde var att åka till ATG-klinik och göra en grundlig undersökning på henne, som visade skador hon fått hos förra ryttaren som aldrig skulle kunna läka ut, så vi tog bort henne. Innan det går så långt, kolla upp hästen ordentligt på klinik!

Sen tror jag absolut att det kan vara så som de andra skriver, att det går för lång tid mellan gångerna du rider, och därför hinner hästen "glömma" det ni gjorde förra gången. Finns det möjlighet att rida oftare? När vi red in min treåring i våras reds hon två dagar i veckan, och longerades/tömkördes en-två gånger utöver det.
 
Sv: Busig unghäst?

Def. för lång tid emellan ridningen. Rid 5 dgr i veckan i en månad, o låt honom sedan vila.

Annars kan jag varmt rek JR.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 781
Senast: Sel
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
979
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 451
Senast: skiesabove
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 125
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp